جیمز هورنر James Horner آهنگساز پرفروش‌ترین فیلم‌های سینما

کیارش رمضان‌نژاد - شنبه، 28 مهر 1397

موسیقی متن جیمز هورنر را همه با فیلم تایتانیک می‌شناسند، موسیقی متنی که بعد از گذشت بیش از بیست سال هنوز پرفروش‌ترین آلبوم موسیقی متنی است که در تاریخ سینما تولید شده است. هورنر یکی از شناخته شده‌ترین آهنگسازان و رهبران ارکستری که حوزه‌ی موسیقی متن امریکا تاکنون به خود شناخته است. امروزه برخی از نوآوری‌های موسیقی متن مرهون هنرمندی‌های او است که از این میان می‌توان به ترکیب قطعات وکال با موسیقی الکترونیک یا استفاده‌ از موسیقی سلتیک در ساخت موسیقی متن فیلم‌های سینمایی اشاره کرد.

جیمز هورنر از دانشگاه تا استودیوی آهنگسازی؛

جیمز هورنر

موسیقی متن فیلم تایتانیک تنها کار شناخته شده‌ی جیمز هورنر محسوب نمی‌شود و این آهنگساز سرشناس برای ساخت موسیقی متن بیش از 100 فیلم با کارگردانان هنرمندی چون جیمز کامرون و ران هاوارد همکاری داشته است.

در کارنامه‌ی هورنر به فیلم‌های پرمخاطبی بر می‌خوریم که موسیقی متن هر کدامشان بعد از گذشت چندین سال هنوز مخاطبان و علاقه‌مندان بسیاری را به خود جذب می‌کند،‌ از جمله‌ی این فیلم‌ها می‌توان به موسیقی متن فیلم‌های سینمایی موفقی چون آپولو 13، دشمن پشت دروازه‌ها، شجاع‌ دل،‌ افسانه خزان، ماسک زورو،‌ تروی و فیلم سینمایی آواتار اشاره کرد.

جوایز سینمایی جیمز هورنر؛

جیمز هورنر

او در دوران زندگی حرفه‌ای خود موفق به کسب دو جایزه‌ی اسکار و دو جایزه‌ی گلدن گلوب برای ساخت بهترین موسیقی متن شده است و این بخت را داشته است تا آهنگساز دو اثر پرفروش تاریخ سینما یعنی فیلم سینمایی تایتانیک در سال 1997 میلادی و آواتار در سال 2009 باشد. هر دوی این فیلم‌ها توسط جیمز کامرون کارگردانی شدند و موسیقی متن هورنر در موفقیت این آثار تأثیری غیر قابل انکار داشته است. هورنر در مقام آهنگساز بسیار از سبک آهنگسازی دیمیتری شاستاکوویچ آهنگساز و پیانیست روسی و یکی از استادان مسلم آهنگسازی در قرن بیستم تأثیر پذیرفته است.

او که در شهر لس‌آنجلس مهد هالیوود و صنعت سرگرمی امریکا متولد شده است، نوازندگی ساز پیانو را از سن 5 سالگی آغاز کرد. اما برای ادامه‌ی تحصیل در رشته‌ی آهنگسازی رهسپار انگلستان و شهر لندن شد تا در کالج موسیقی شهر لندن، آهنگسازی بخواند. هورنر برای دریافت مدرک کارشناسی آهنگسازی دوباره به امریکا و ایالت کالیفرنیا بازگشت و مدرک خود در این رشته را از دانشگاه ایلتی کالیفرنیای جنوبی اخذ کرد. دانشگاهی که هورنر در آن مدرک دکترای آهنگسازی گرفت و تا پیش از آنکه به حوزه‌ی ساخت موسیقی متن فیلم‌های سینمایی وارد شود، به تدریس پرداخت.

جیمز هورنر و آهنگسازی فیلم‌های تجاری دهه‌ی 80 ؛

جیمز هورنر

اولین تجربه‌ی آهنگسازی هورنر که نام وی را بعد از انجام چند پروژه‌ی سینمایی ارزان‌قیمت، واقعا بر سر زبان‌ها انداخت،‌ آهنگسازی فیلم Lady in Red در سال 1979 میلادی بود. بعد از تجربه‌ی آهنگسازی برای Lady in Red، ساخت موسیقی متن برای فیلم سینمایی Star Trek: The Wrath Of Khan  باعث شد تا او به یکی از آهنگسازان جریان اصلی فیلمسازی در هالیوود تبدیل شود. در دهه‌ی 80 میلادی جیمز هورنر موسیقی متن آثار سینمایی شناخته شده‌ای چون Aliens و Cocoon را در کارنامه‌ی هنری خود ثبت کرد و موفق شد تا با آهنگسازی برای ساخت موسیقی متن Aliens برای اولین بار نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شود، اتفاقی که نه مرتبه‌ی دیگر نیز در دوران زندگی حرفه‌ای او در مقام آهنگساز تکرار شد.

جیمز هورنر و موسیقی متن در ژانر کودک و نوجوان؛

جیمز هورنر

در اواخر دهه‌ی 80 میلادی و اوایل دهه‌ی 90 میلادی، هورنر به ساخت موسیقی متن برای فیلم‌های کودکان و نوجوانان علاقه‌مند شد و در این تجربه‌ی تازه موفق شد تا به خاطر آهنگسازی برای انیمیشن سینمایی An American Tale در سال 1986 میلادی برنده‌ی جایزه‌ی گرمی شود. فیلم سینمایی کاسپر یکی دیگر از آثار ژانر کودکان و نوجوانان است که او ساخت موسیقی متن آن را در دهه‌ی 90 میلادی برعهده داشته است.

جیمز هورنر و ساخت موسیقی متن فیلم تایتانیک؛

جیمز هورنر

سال 1995 میلادی یکی از پرکارترین سال‌های دوران حرفه‌ای هورنر به حساب می‌آید، در این سال او آهنگسازی 6 فیلم سینمایی را بر عهده گرفت که در میان این 6 فیلم به نام‌ دو شاهکار آن سال‌ها یعنی فیلم‌های آپولو 13 و شجاع‌دل نیز بر می‌خوریم، آثاری که نامزدی در اسکار موسیقی متن را برای هورنر به ارمغان آوردند و در گیشه نیز به فیلم‌های پرفروشی تبدیل شدند. اما با تمام این تمجید و تحسین‌ها، موفقیت‌های این سال در مقایسه با دستاورد هنری و مالی سال 1997 یعنی سالی که فیلم تایتانیک در سینماها اکران شد، بسیار ناچیز به نظر می‌رسند. تا به امروز آلبوم موسیقی متن فیلم تایتانیک 27 میلیون نسخه در سراسر جهان فروخته است و موسیقی متن این فیلم که تحت تأثیر کارهای گروه Clannad ساخته شده به یکی از پرمخاطب‌ترین آلبوم‌های موسیقی متن ارکسترال تاریخ سینما تبدیل شده است. جای تعجب نبود که چند ماه بعدتر در آن سال فیلم تایتانیک هنگام دروی تمام جوایز سینمایی جایزه‌ی ساخت بهترین موسیقی متن و بهترین آهنگ اوریجینال را هم در مراسم اسکار و هم در گلدن گلوب از آن خود کرد. کم‌تر سینمادوستی پیدا می‌شود که آلبوم موسیقی متن فیلم تایتانیک و ترانه‌ای که سلین دیون برای این فیلم خوانده است را به خاطر نداشته باشد و یا دوست نداشته باشد.

فیلم تایتانیک پایان موفقیت‌های هورنر در عرصه‌ی آهنگسازی و ساخت موسیقی متن نبود و ستاره‌ی اقبال هورنر در دهه‌ی اول هزاره‌ی سوم نیز همچنان با قدرت به درخشش ادامه داد و با فیلم ذهن زیبا ادامه پیدا کرد، ساخت موسیقی متن این فیلم نیز بر عهده‌ی هورنر بود و با آهنگسازی این اثر برای بار چندم او نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار بهترین موسیقی متن فیلم شد. سال 2003 نیز سال خوش‌یمنی برای هورنر بود و او با ساخت موسیقی متن فیلم خانه‌ای از شن و مه بار دیگر مامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شد. آخرین باری که نام هورنر به عنوان دریافت‌کننده‌ی جایزه‌ی اسکار بهترین موسیقی متن در فهرست جوایز اسکار قرار گرفت، ‌سال 2009 میلادی و همزمان با اکران فیلم آواتار بود که در این سال بخت با هورنر همراه نبود و او این جایزه را به موسیقی متن انیمیشن سینمایی Up واگذار کرد. البته فیلم آواتار در فروش گیشه‌های سینمایی موفق شد تا فیلم تایتانیک را پشت سر بگذارد و عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما را از آن خود کند.

جیمز هورنر و تجربه‌ی آهنگسازی در فیلم آواتار؛

جیمز هورنر

جیمز هورنر خود اعتراف کرده است که آواتار یکی از طاقت‌فرساترین پروژه‌های آهنگسازی بوده که در تمام دوران زندگی حرفه‌ای خود درگیر ساخت و پرداختش بوده است. او برای ساخت موسیقی متن فیلم آواتار برای نزدیک به دو سال بر روی هیچ فیلم دیگری کار نکرد.

علی‌رغم تمام جوایزی که هورنر کسب کرده است،‌ در تمام این سال‌ها آهنگسازی او به خاطر موتیف‌های تکراری در کارها مورد سرزنش منتقدان بود و مجادله‌ی بی‌پایانی بین موافقان و مخالفان سبک هورنر در ساخت موسیقی متن در جریان بوده و همچنان نیز به قوت خود باقی است.

زندگی هورنر پایانی تراژیک داشت و این آهنگساز پر آوازه در سال 2015 میلادی و در سن 61 سالگی در سانحه‌ی سقوط هواپیما جان خود را از دست داد.

اگر تمایل دارید تا در مورد سبک کاری هورنر اطلاعات جامع و کاملی بدست بیاورید و یا اگر از طرفداران فیلم‌های شجاع‌دل و تایتانیک هستید،‌حتما با مراجعه به لینک‌های پادکست موسیقی متن گپ‌دایو شجاع‌دل و تایتانیک بر روی سایت ملودایو ، پادکست‌های موسیقی متن سایت ملودایو در مورد سبک آهنگسازی جیمز هورنر در فیلم‌های تایتانیک و شجاع‌دل را ببینید و بشنوید. 

منبع وب‌سایت last.fm ؛      

  • مهرداد

    من واقعا آهنگسازیش رو دوس دارم.معرفی خوبی بود!

    پاسخ 1397/08/12
  • رهام

    به نظر من که جیمز هورنر یک کپی کارهف ما هر چی آهنگ و موسیقی متن ازش گوش کردیم، عین اون یکی بود خلاقیت هیچی

    پاسخ 1397/08/05