ده نکته طلایی در مورد طراحی صدا و میکس؛

الهام ربیعی - یک‌شنبه، 15 دی 1398

هنگام طراحی صدا و میکس هیچ مسأله‌ای بهتر از این نیست که در میان جمعیت آهنگسازان در حال رشد، خودی نشان دهید و هنجارشکنی کنید و در این کار امضای خودتان را خلق کنید. طراحی صدای خلاقانه بسیار آسان‌تر از آن است که فکرش را می‌کنید و شاید از قبل همه باید ابزارهای لازم را در اختیار داشته باشید. با مطالعه این نکات طلایی به آرزوی خود در مورد طراحی صدا و میکس تحقق ببخشید.

«صدایی خلق کنید که شبیه کار دیگران نباشد.»

طراحی صدا و میکس و ساعات کاری مشخص؛

طراحی صدا و میکس

طراحان صدای بزرگ هرگز در کارشان عجله نکرده‌اند؛ بنابراین قبل از آنکه کاری کنید، زمان‌هایی را در هفته برای تمرین مشخص کنید، برنامه این جلسات باید منظم و مرتب باشد. مثلا طراح صدای معروف-جانکی ایکس‌ال- هر شنبه را به کارش اختصاص می‌دهد. اگر جلسات مشخصی را برای طراحی صدا برنامه‌ریزی کنید-البته شاید قبلا این کار را برای آهنگسازی هم کرده باشید- بعد به وضوح متوجه می‌شوید که روند کارتان بهتر می‌شود.

طراحی صدا و میکس و یک شروع ساده؛

طراحی صدا و میکس

با عناصر ابتدایی می‌توانید کارهای فوق‌العاده‌ای انجام دهید. با چیزهای ساده-مثل موج‌های سینوسی کوچک، ضربه‌های ساده طبل- شروع کنید و بعد به آسانی با استفاده از ابزارهایی در محیط کار صوتی دیجیتال (DAW) حلقه‌ها را ایجاد و کارتان را پردازش کنید و افکت‌های صوتی را روی آن اعمال نمایید. با این کار هم چیزهای زیادی در مورد ابزارهای موجود یاد می‌گیرید و هم افکت‌هایی را کشف می‌کنید که قبلا از وجود آنها اطلاعی نداشتید و متوجه می‌شوید که آپشن‌های طراحی صدا چقدر نامحدود و فوق‌العاده هستند. با استفاده از افکت‌ها و پردازنده‌ها در کارهای ساده می‌توانید چیزهای زیادی در مورد آنها یاد بگیرد.

طراحی صدا و میکس و توجه به پیچیدگی‌ها؛

طراحی صدا و میکس

بعد از مرحله دوم می‌توانید کارهایتان را کمی پیچیده‌تر کنید، مثلا وقفه‌های کامل درام یا ردیف‌های آوازی و ووکال را در کارهایتان به کار ببرید و روی افکت‌های خاص تمرکز کرده و همه چیز را در مورد آنها کشف کنید. بعضی از محیط‌های کار صوتی دیجیتال ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای دارند که می‌توانند به شما کمک کنند؛ مثل  Ableton Live و Magic Pro. در این محیط‌ها می‌توانید از آپشن‌های گوناگونی در یک افکت استفاده کنید یا مجموعه افکت‌هایی را برای تغییر صدایی خاص یا طراحی یک صدای کاملا جدید بکار ببرید.

طراحی صدا و میکس و استفاده از افکت‌های دراماتیک و بدیهی؛

طراحی صدا و میکس

اگر دوست دارید که سریع به نتیجه برسید از افکت‌های نمایشی(دراماتیک) در محیط کار صوتی دیجیتال استفاده کنید؛ مثل بیت‌کروشرها، مدولاسیون‌ها، فیلترها یا نمونه‌های موجود را تغییر دهید و به آنها صدا اضافه کنید. با استفاده از این افکت‌ها می‌توانید با یک ترفند ساده یا تغییر در سرعت حالت دراماتیک زیادی به کارتان بدهید. این افکت‌ها لذت‌بخش و در دسترس هستند، پس از تمام ابزارهایی که در اختیار دارید استفاده کنید.

طراحی صدا و میکس و اتکا به تمام ترفندها؛

طراحی صدا و میکس

افکت‌هایی که در قسمت قبل توضیح داده شد بسیار بدیهی و آشکار هستند، حالا باید آنها را کنار هم بگذارید و ذنجیره‌ای برای کارهای صوتی سفارشی‌تر و غیرمعمول‌تر بسازید. بهترین ذنجیره‌هایی را که کشف کردید، ذخیره کنید و با حوصله و دقت بسیار آنها را در کارهای مختلف استفاده کنید. می‌توانید همه کارهایتان را ذخیره کنید و مجموعه خوبی از آنها تهیه کنید.

طراحی صدا و میکس و تسلط در نوازندگی یک ساز؛

طراحی صدا و میکس

یکی از ترفندهایی که در دنیای آثار الکترونیک برای همه موضوعات می‌تواند بسیار کارساز باشد، این است که یک ساز را به خوبی یاد بگیرید تا در مواقع لزوم هر صدایی را که دوست داشتید، خلق کنید. مثلا گاهی تمام نکات ظریف، لایه‌بندی‌ها و کاراکترهای یک برنامه را یاد می‌گیرید و با خودتان می‌گویید الان به صدای سینتی‌سایزر کامپیوتری نیاز دارم، اینجاست که می‌توانید در کمترین زمان و با بهترین روش این صدا را خلق کنید و در مورد طراحی صدا نکات زیادی را فرا بگیرید.

طراحی صدا و میکس و تکنیک لایه‌بندی؛

طراحی صدا و میکس

یکی از راه‌های بدیهی برای ساختن صدا این است که صداها را با هم لایه‌بندی کنید. نرم‌افزاری مثل Reason با کومبینیتور فوق‌العاده‌اش امکان لایه‌بندی خلاقانه را برایتان فراهم می‌کند. گزینه‌های ترکیب‌کننده را در نرم‌افزارتان کشف کنید. لایه‌بندی کردن بسیار کار آسانی است، فقط باید این کار را خلاقانه انجام دهید چون تمام صداها با هم ترکیب شده و همزمان پخش می‌شوند.

طراحی صدا و میکس و آزمون و خطا؛

طراحی صدا و میکس

همانطور که در حال آزمایش و خطا هستید همه کارهایی را که انجام می‌دهید ضبط کنید. شاید روند خاصی را شروع کنید و به نتایج فوق‌العاده‌ای برسید اما وقتی به عقب برگردید و به کارهایی که قصد انجامشان را داشتید، نگاهی بیاندازید، ببینید که این نتایج چندان هم خوب نیستند. بنابراین باید همه لحظات را ثبت کنید و یک سیستم بایگانی خوب و منطقی برای خودتان درست کنید.

طراحی صدا و میکس و ضبط دوباره آثار؛

طراحی صدا و میکس

یک دستگاه ضبط صدای حرفه‌ای با خودتان همراه داشته باشید یا یک برنامه ضبط صدای خوب روی گوشی تلفن همراتان نصب کنید. توجه کنید که تغییرات آب و هوایی، مردم، فضاهای صنعتی، حیوانات و طبیعت صداهای فوق‌العاده‌ای دارند که می‌توانند در طراحی صدا برای شما مفید باشند. همیشه آمادگی اینرا داشته باشید که صداهای مختلف را ضبط کنید.

طراحی صدا و میکس و هنر جوانمردانه؛

طراحی صدا و میکس

اگر صدایی را که از قبل بوسیله سینت کامپیوتری تولید شده، بردارید و کمی تغییر دهید و به نام خودتان ارائه کنید، این کار تقلب محسوب می‌شود اما اگر پارامترهایی از صداهای سینت را ذخیره کنید، بعد با خلاقیت روی آنها تغییراتی ایجاد نمایید و پارامترهای ذخیره شده را دوباره بازیابی کنید، می‌توانید صدایی جدید و خلاقانه بسازید. همانطور که در حال انجام فرایند مهندسی صدا هستید، صداهای فوق‌العاده‌ای می‌شنوید که می‌توانید آنها را بنام خودتان ثبت کنید و علاوه‌برآن چیزهای زیادی در مورد سینت یاد می‌گیرید.