بهترین آثار برادران کوئن

الهام ربیعی - پنج‌شنبه، 27 آذر 1399

برادران کوئن و محبوب‌ترین آثارشان

یکی از تأثیرگذارترین و نمادین‌ترین زوج‌های تاریخ سینما که آثارشان جایگاه ویژه‌ای در همه دوران‌ها دارد، برادران کوئن هستند. از خون ساده گرفته تا چریکه باستر اسکراگز، سبک آنها همیشه متمایز و مشخص بوده‌ است. جوئل و ایتن کوئن از ابتدا با هم به فیلمسازی مشغول شدند اما چون قوانین صنفی آمریکا فقط یک نفر را برای هر فیلم به‌عنوان کارگردان قبول می‌کردند آنها تصمیم گرفتند که نام جوئل برای کارگردان و ایتن برای تهیه‌کننده ثبت شود. با این وجود همه آنها را مشترکا به‌عنوان کارگردان می‌شناسند. برادران کوئن اکثر کارهایشان را با هم تدوین می‌کنند، اما هیچ‌وقت نامشان را به عنوان تدوینگر در تیتراژ نمی‌نویسند. آنها اسم مستعار رادریک جینز را برای خودشان انتخاب کرده‌اند و در کارهایشان استفاده می‌کنند. این رادریک جینز خیالی دو بار نیز نامزد جایزه اسکار شده‌اند. اولین بار آنها نام برادران کوئن را به صورت مشترک به‌عنوان کارگردان در فیلم قاتلین پیرزن محصول 2004 به کار بردند.

بیوگرافی برادران کوئن

برادران کوئن در دهه پنجاد در مینه‌سوتا متولد شدند. اولین کارشان -خون ساده- را در سن پایین ساختند. البته آنها اولین فیلم تجربی خود را در نوجوانی و در یک فرودگاه و مابین چمدان‌ها با یک دوربین سوپر8 ساختند. از این دو برادر یکی در رشته فیلمسازی تحصیل کرده و دیگری فلسفه. هنگامی که جوئل به عنوان دستیار تدوینگر مشغول به کار بود، آنها با هم شروع به نوشتن یک فیلمنامه کردند و سپس اقدام به برقراری ارتباطات با کارگردانان دیگر نمودند.

جوئل دستیار تدوین فیلم ترسناک و کم‌هزینه مرده شریر به کارگردانی سم ریمی شد که این همکاری بعدها نیز ادامه داشت. مشخصه کارهای برادران کوئن این است که آنها معمولا در فیلم‌های مختلف از بازیگران یکسان استفاده می‌کنند و در واقع فیلمنامه را بر اساس بازیگرانی که در ذهن دارند، می‌نویسند. یکی از مهمترین همکاری‌های آنها با فرانسیس مک‌دورمند بوده که همسر جوئل است.

اولین فیلم برادران کوئن با بودجه‌ای مختصر که از طریق سرمایه‌گذاران خصوصی جمع شده بود، ساخته شد که یکی از بهترین آثارشان است. پس از ساخت اولین فیلم و موفقیت آنها یک استودیوی مستقل فیلمسازی با برادران کوئن قرارداد تولید امضا کرد. بیشتر فیلم‌های برادران کوئن به غیر از خون ساده، درون‌مایه طنز سیاه دارند. البته فیلم جایی برای پیرمردها نیست (No Country For Old Man) محصول سال 2007 یکی از نئو-نوآرترین فیلم‌هایی است که تا کنون ساخته شده است. این فیلم نشان می‌دهد که سبک آنها در حال پیشرفت است.

آثار برادران کوئن

بعد از اولین فیلم، برادران کوئن تصمیم گرفتند که سبک نوآر را کنار بگذارند و در فیلم بزرگ کردن آریزونا کاملا جهتی مخالف و سبک کمدی را برگزیدند اما این تغییر سبک تأثیری در خلاقیت آنها نگذاشت. همزمان فیلمسازی کوئن‌ها پیشرفت کرد و به مرور امضا و حال‌وهوای خاص خودشان را پیدا کردند. بعد از این دو فیلم آنها تقاطع میلر را در ژانر گنگستر-دوره‌ای ساختند. سپس فیلم بارتون فینک که بزرگترین موفقیت تجاری را برای آنها به همراه آورد. این فیلم در ژانر کمدی سیاه-ترسناک روانشناختی است. بارتون فیک اولین فیلم برادران کوئن بود که نامزد دریافت جایزه اسکار در سه رشته شد و نخل طلای بهترین بازیگر و بهترین کارگردانی جشنواره کن را دریافت کرد. برادران کوئن در فیلم بارتون فیک از فیلمبرداری غیر از بری ساننفلد استفاده کردند و راجر دیکینز فیلمبرداری این فیلم را به‌عهده داشت و این آغاز همکاری بلندمدت آنها شد.

سپس وکیل هادساکر را با بودجه‌ای بسیار بالا -حدود بیست‌وپنج میلیون دلار- و ستاره‌های بزرگی ساختند که با شکست مواجه شد و درآمد گیشه آن زیر سه میلیون دلار بود. متأسفانه این تنها اثر ناموفق آنها نبود و چند فیلم دیگرشان نیز با استقبال کمی مواجه شد.

سبک برادران کوئن

از دیگر آثار برادران کوئن فارگو، ای برادر کجایی؟، مردی که آنجا نبود، یک مرد جدی، درود بر سزار و ناشکسته هستند. اگرچه فیلم‌های کوئن‌ها سبک‌های مختلفی از جمله نوآر، کمدی، مهیج و گنگستری دارند اما آثار آنها حال‌وهوایی دارد که به سرعت می‌توان فهمید فیلم برادران کوئن است.

ویژگی بارز اکثر فیلم‌های برادران کوئن فضای طنزآمیز و شوخی‌های فراوان آنها است. در مورد این که آیا فیلم‌های کوئن‌ها عمیق و بامعنی هستند یا فقط نوعی جوک و شوخی ساده محسوب می‌شوند نمی‌توان به راحتی قضاوت کرد. باید توجه داشت که ایتن در رشته فلسفه درس خوانده و نباید وجه فلسفی آثارشان را فراموش کرد.

وجود فضای منحصربه‌فرد و غرابت خاصی که در فیلم‌های کوئن‌ها دیده می‌شود و همچنین نظم خاص فیلمنامه‌ها آثار آنها را از دیگر فیلمسازان متمایز می‌کند. شخصیت‌های آثار آنها ملموس و باورپذیر هستند و از دل افسانه‌ها بیرون نیامده‌اند و آثارشان هرقدر عجیب و غیرعادی، باز هم برگرفته از حقایق عادی و شناخته شده هستند که اکثر مخاطبان با آن‌ها آشنایی دارند.

برادران کوئن از جلوه‌های ویژه بصری را فقط در مواردی خاص استفاده می‌کنند و همچنین تسلط کاملی روی بخش‌های مختلف فیلم از جمله بازیگری، صدابرداری، فیلمبرداری و طراحی صحنه و لباس دارند.

منبع