بهترین کارگردانان دنیای سینما (بخش دوم)؛

الهام ربیعی - شنبه، 23 فروردین 1399

در قسمت اول این مطلب در مورد فهرست بهترین کارگردان‌هایی که با آثار خود در سینما پلی میان صنعت سرگرمی و هنر هشتم برقرار کردند صحبت کردیم. در ادامه معرفی بهترین کارگردانان سینما در مورد تعداد دیگری از این هنرمندان سخن خواهیم گفت که با آثار خود گام‌های بلندی در جهت معرفی سینما به عنوان هنری تماشایی برداشته‌اند.  

بهترین کارگردانان دنیای سینما و ترنس مالیک (Terrence Malick)؛

مالیک، هنر خود را جدی می‌گیرد. آثار او مثل آهنگسازان بداهه‌نواز است. او واقعیات را به شکلی حیرت‌انگیز به تصویر می‌کشد. از ویژگی فیلم‌های مالیک صداگذاری فوق‌العاده، تصاویر دقیق و روایاتی که حاکی از نقصان بشر در مقابل طبیعت است. مالیک دنباله‌رو کسی نیست و سبک خاص خود را در فیلمسازی دارد. از جمله آثار او زمین‌های لم‌یزرع، خط باریک سرخ، درخت زندگی، روزهای بهشت و ترانه به ترانه هستند.

بهترین کارگردانان دنیای سینما و تیم برتون (Tim Burton)؛

شخصیت‌ها و ظاهر آنها در آثار تیم برتون، امضای شخصی او در کارگردانی هستند. شخصیت‌های آثار برتون با چهره‌های کمرنگ و لاغر روی پرده نمایان می‌شوند و در رفتار آنها طنزی تلخ مشهود است. آثار برتون نمایشی از تضادهاست. فیلم‌های برتون پر از جزئیاتی است که با محتوای دیوانه‌وار فیلم‌ها و فضای فانتزی آنها در تضاد است. آثار تیم برتون عبارتند از دامبو، چارلی و کارخانه شکلات‌سازی، سوئینی تاد، سیاره میمون‌ها، بتمن برای همیشه، اد وود، ادوارد دست‌قیچی، اسلیپی هالو و عروس مرده.

بهترین کارگردانان دنیای سینما و کوئنتین تارانتینو (Quentin Tarantino)؛

کوئنتین تارانتینو برای هر کارگردانی که به دنبال مفاهیم ظریف یا پرطمطراق است، الگوی مناسبی محسوب می‌شود. او دارای سبکی جسورانه است و در ساخت آثارش از کارگردانان دهه هفتادی و موج نوی فرانسه الهام گرفته است. پی‌اووی در نمای بسته، استفاده از کلوزآپ و کرش زوم از ویژگی‌های سبک تارانتینو هستند. در فیلم‌های او موسیقی و دیالوگ‌ها از عناصر اصلی هستند. فیلم‌های تارانتینو عبارتند از سگ‌های انباری، پالپ فیکشن، بیل را بکش، هشت نفرت‌انگیز، روزی روزگاری در هالیوود، ضد مرگ و حرامزاده‌های لعنتی.

بهترین کارگردانان دنیای سینما و کریستوفر نولان (Christopher Nolan)؛

پیچیدگی خاصیت سینمای نولان است. در فیلم‌های نولان هیچ چیز به همان شکلی که دیده می‌شود، نیست. او وسواس زیادی در کار دارد و مدام در حال تغییر چهارچوب‌های ژانری است. آثار نولان کاملا غیرخطی هستند، او سنت‌ها را می‌شکند و تبدیل به چیزهای منحصربه‌فرد می‎کند. نولان تاریکی فیلم‌های سبک نوآر را می‌گیرد و آنها را در درخشان‌ترین سناریوها جاری می‌کند. از آثار نولان می‌توان به دانکرک، بی‌خوابی، بتمن آغاز می‌کند، شوالیه تاریک برمی‌خیزد، میان ستاره‌ای، شوالیه تاریکی و انگاشته اشاره کرد.

برگرفته از وب‌سایت screenrant.com ؛