بهترین کارگردانان دنیای سینما (بخش اول)؛

الهام ربیعی - چهارشنبه، 20 فروردین 1399

هنر سینما همیشه جذابیت‌های هنری خود را مرهون کارگردانانی بوده است که به لطف خلاقیت و هنرمندی‌های خود این صنعت در دنیای سرگرمی را به هنری تماشایی تبدیل کرده‌اند. به دلیل اهمیت نقش کارگردانان در دنیای فیلمسازی بر آن شدیم تا در قالب چند مقاله به معرفی کارگردانان صاحب سبک سینما بپردازیم، در اولین بخش از این مجموعه مقالات با سایت ملودایو همراه باشید.

بهترین کارگردانان دنیای سینما و زک اسنایدر (Zack Snyder)؛

بهترین کارگردانان دنیای سینما

زک اسنایدر کارگردانی است با فیلم‌های پر زرق‌وبرق‌ و مملو از جلوه‌های بصری. از ویژگی‌های فیلم‌های او استفاده از گرافیک کامپیوتری و CGI است. تصاویر و شخصیت‌های اسنایدر اغراق شده هستند و زوم اکشن از خصوصیات سبک او محسوب می‌شود. او در فیلم‌هایش خشونت را به شکلی هنری جلوه می‌دهد و صفحه‌های کتاب‌های کمیک را به زندگی واقعی می‌آورد. از فیلم‌های اسنایدر می‌توان به بتمن در برابر سوپرمن، ارتش مردگان، 300، مشت ناگهانی و نگهبانان اشاره کرد.

بهترین کارگردانان دنیای سینما و مایکل بی (Michael Bay)؛

بهترین کارگردانان دنیای سینمابِیهَِم نامی است که منتقدان به سبک مایکل بِی داده‌اند. فیلم‌های او علاوه بر پرفروش بودن ذاتی هنری نیز دارند. مایکل بِی ابدا داستان نویسی بااستعداد یا منسجم نیست بلکه توانایی بالایی در ایجاد هیجان دارد. در فیلم‌های او ایستایی وجود ندارد و دوربین مدام در حال حرکت است و درعین‌حال تصاویر با پس‌زمینه‌ها در تضاد هستند. این پویایی در تمام صحنه‌های او دیده می‌شود. در آثار بِی همیشه انفجاری به تصویر کشیده می‌شود، گاهی این انفجار ضروری است و گاهی فقط برای ایجاد هیجان بیشتر به کار می‌رود. حرکات اسلوموشن و حرکت چرخشی دوربین نیز از دیگر ویژگی‌های فیلم‌های بی است. از آثار مایکل بِی می‌توان به فیلم‌های پسران بد، صخره، آرماگدون، تبدیل‌شوندگان، 13 ساعت: سربازان مخفی بنغازی و شش زیرزمینی اشاره کرد.

بهترین کارگردانان دنیای سینما و وس اندرسون (Wes Anderson)؛

بهترین کارگردانان دنیای سینماوس اندرسون استاد شکستن هنجارهاست. او بر خلاف قانون یک سوم(قرار گرفتن عناصر مهم تصویر در محل برخورد خطوط افقی و عمودی) عمل می‌کند و همه چیز را در وسط تصویر قرار می‌دهد. او همه چیز را با هم ادغام می‌کند، از استاپ موشن و مدل گرفته تا نوشته‌ها و رنگ‌های رمزگذاری شده. ترکینگ‌شات (Tracking Shot) یکی دیگر از ویژگی‌های آثار اندرسون است که تقریبا در تمام فیلم‌هایش وجود دارد. در فیلم‌های او به طراحی لباس بازیگران نیز اهمیت زیادی داده می‌شود. از آثار وس اندرسون می‌توان هتل بزرگ بوداپست، ماهی مرکب و نهنگ، خانواده اشرافی تننبام، آواز و جزیره سگ‌ها را نام برد.

بهترین کارگردانان دنیای سینما و مایکل مان (Michael Mann)؛

بهترین کارگردانان دنیای سینمامایکل مان در خیابان‌های شیکاگو بزرگ شده و زندگی حرفه‌ایش نیز در میان پلیس‌ها و سارقان می‌گذرد. همه کارهای او دارای امضایی هستند که اگزیستانسیالیسم را به شکلی شهری و هنری ارتقا می‌دهد. شخصیت فیلم‌های مان کت‌وشلوار پوشیده زیر نورهای نئونی خیابان و چراغ‌های گردان ماشین پلیس ظاهر می‌شوند-نورهایی که در شهرهای بزرگ به وفور وجود دارند. مفهوم در آثار مان از اهمیت به‌سزایی برخوردار است. استفاده از موسیقی پاپ و مدروز لحظات نمادینی در فیلم‌های او می‌سازد. سارق، آخرین موهیکان، مخمصه، دشمنان ملت، بلک‌هت و وثیقه از جمله آثار مان هستند.

برگرفته از وب‌سایت screenrant.com ؛