جی‌جی ماسین پیشگام موسیقی امبینت Ambient

الهام ربیعی - پنج‌شنبه، 9 آبان 1398

جی‌جی ماسین Gigi Masin آهنگساز ایتالیایی که امروزه به عنوان یکی از پیشگامان سبک امبینت Ambient music در سراسر دنیا شناخته شده است، قبل از ساختن شاهکارش آلبوم Wind، سال‌ها در گمنامی به این حرفه مشغول بود. او تقریبا سه دهه از عمرش را صرف این ژانر کرد و در نهایت توانست به هنرمندی شناخته شده در سرتاسر دنیا تبدیل شود.

در سال 1986 میلادی که دستیابی به منابع مالی و تبلیغات کم بود، ماسین اولین آلبوم انفرادی خود را منتشر کرد. ضبط این پروژه کاملا شخصی بود و نسخه‌های آن را فقط به دوستانش داد و کنسرت‌های کوچکی هم در شهر ونیز ایتالیا (شهری که زادگاه این هنرمند نیز هست) برگزار کرد. سه دهه بعد این نسخه همچنان ناشناخته باقی مانده بود. اما کم‌کم دوستداران موسیقی امبینت Ambient آن را از انزوا بیرون آوردند و به دیگران معرفی کردند. بعد از گذشت چند دهه سرانجام موسیقی امبینت و آهنگ‌های زیبا و احساسی و خلاقانه ماسین در کانون توجه قرار گرفت. در طول سال‌ها جی‌جی ماسین پروژه‌های انفرادی و مشترک زیادی را انجام داده است. او همچنین در کنار جانی نَش Johnny Nash و یانگ مارکو یک گروه سه نفره به نام Gaussian Curve دارند. آلبوم Kite که در سال 2018  میلادی عرضه شد یکی از بهترین آثار ماسین در زمینه موسیقی بی‌کلام و امبینت است. آلبوم‌های او عبارتند از Wind  (1986)، Les Nouvelles Musiques de Chambre,  Vol. 2 (1989)، Wind Collector (1991)، Lontano (2001)، Cloud (2015)، The Distance(2017).

موسیقی امبینت Ambient music از زبان جی‌جی ماسین؛ 

جی‌جی ماسین

در ادامه با وب‌سایت ملودایو همراه باشید تا از زبان خود جی جی ماسین با سبک موسیقی امبینت Ambient بیشتر آشنا شوید.   

شما تمام عمر در ونیز زندگی کرده‌اید، چقدر این شهر در شکل‌گیری موسیقی و حرفه شما تأثیر داشته است؟

من در این شهر باستانی متولد شدم و تمام عمرم را در اینجا سپری کرده‌ام. برای هنرمند، شهر خیلی اهمیت دارد. برای نقاشان و شاعران هم این شهر فضای مناسب و زیبایی دارد. شهری تاریخی و سرگرم‌کننده و بدون ماشین. شهری که می‌شود در آن فقط نوشت و موسیقی نواخت.

اولین بار با چه قطعه‌ای موسیقی را کشف کردید؟

من به دو طریق موسیقی را شناختم. اولین تجربه‌ام زمانی بود که عمویم تعداد زیادی موسیقی کلاسیک به من داد و من ویوالدی Antonio Vivaldi، باخ Johann Sebastian Bach و بتهوون Ludwig van Beethoven را تجربه کردم. در آن زمان گوش دادن به رادیو یکی از تفریحاتم بود و در شبکه‌های رادیویی ایتالیا رولینگ‌استون The Rolling Stones و بیچ ‌بویز The Beach Boys را گوش می‌دادم. بعد رادیوی اروپای شرقی را کشف کردم که هم موسیقی کلاسیک و هم معاصر پخش می‌کرد. رادیو لوکزامبورگ که موسیقی جاز، راک و پاپ را از آنجا شنیدم. بعد نسخه‌هایی از آنها تهیه کردم که البته پیدا کردنشان در ایتالیا کار دشواری بود.

جی‌جی ماسین

پس از نوجوانی شروع به جمع‌آوری نسخه‌های موسیقی کردید.

بله. آرزو داشتم دی‌جی بشوم. هجده ساله بودم که در برنامه شبانه رادیو شروع به کار کردم. آنجا باید 3-4 ساعت موسیقی پخش می‌کردم و چون ساعت برنامه دیروقت بود، آزادانه آهنگ‌های مورد علاقه‌ام را از جان مارتین گرفته تا نیل دایموند پخش می‌کردم. بعد از ده سال کار در آنجا قوانین عوض شد و بیشتر شبکه‌های رادیویی را بستند. آن زمان شروع به ساختن موسیقی کردم. دوستانی داشتم که بازیگر یا نویسنده تأتر بودند، آنها از من خواستند که آرشیو موسیقی‌ام را به آنها بدهم، اما من گفتم خودم می‌توانم آنها را بنوازم و کارم از اینجا شروع شد. البته از سالها قبل گیتار می‌نواختم و آهنگ‌ها را با تغییراتی برای آنها اجرا می‌کردم.

 آلبوم Wind بسیار غمگین و در عین‌حال پر از امید است، ایده این آلبوم از کجا آمد؟

من حدود دویست نوار کاست با ایده‌های مختلف ضبط کردم، بعد از یکی از دوستانم خواستم آنها را گوش دهد و در انتخاب کمکم کند. بعضی از آن آهنگ‌ها را در لحظه ناراحتی و بعضی دیگر را در لحظات شاد ساخته‌ام. بنابراین بالا و پایین شدن احساساتی که در آلبوم می‌شنوید کاملا درست است. البته این را هم بگویم که هر وقت خواستم در مورد عشق بنویسم، آهنگم غمگین شده است. وقتی این آلبوم را می‌ساختم احساس می‌کردم که موسیقی جاز را به شیوه خودم بیان می‌کنم. اما وقتی آن را برای دوستانم نواختم، یکی از آنها گفت «شبیه امبینت است»، نمی‌دانستم امبینت چیست. برایان اِنو و هارولد بود را نمی‌شناختم، خیلی عجیب بود که موسیقی در این سبک ساخته بودم.

جی‌جی ماسین

سه آلبوم مورد علاقه‌تان را بگویید.

موسیقی انگلستان و موسیقی معاصر اروپا زندگی مرا تغییر داد. جان مارتین، خواننده بریتانیایی و شیوه‌اش در نواختن گیتار، ترانه‌سرایی و خوانندگی جهت زندگی مرا تغییر داد. پندرکی-آهنگساز معاصر لهستانی- و نبوغ او در موسیقی مرا تحت تأصیر قرار داد. هر کس که فیلم «درخشش» را دیده باشد، بی‌شک او را می‌شناسد. فرانکو باتیاتو و آلبوم‌هایش در دهه هفتاد نیز فوق‌العاده‌اند.

برگرفته از وب‌سایت coverchord.com ؛