فیلم علاءالدین و موسیقی یک موزیکال پرفروش

الهام ربیعی - پنج‌شنبه، 2 آبان 1398

فیلم علاءالدین Aladdin موزیکال فانتزی به کارگردانی گای ریچی اقتباس لایو اکشنی از انیمیشن علاءالدین سال 1992 میلادی است. نقش‌آفرینی منا مسعود Mena Massoud و ویل اسمیت Will Smith در علاءالدین با استقبال منتقدان مواجه شد. علاءالدین بیش از یک میلیارد دلار در سراسر دنیا فروش کرد و به دلیل این موفقیت در گیشه، شرکت والت دیزنی تصمیم به ساخت قسمت دوم آن گرفته است. در سال 2019 میلادی این فیلم بعد از شیرشاه پرفروش‌ترین فیلم موزیکال شد. موسیقی متن علاءالدین را آلن منکن Alan Menken ساخته است.

ریچی در ساخت این فیلم به داستان اصلی که برگرفته از قصه‌های هزارویک شب است، وفادار مانده و برای اینکه مخاطب بتواند با فضای آن ارتباط برقرار کند، لوکیشن‌ها با جزئیات کامل پیش چشم او قرار می‌گیرند و طراحی لباس و گریم ویژه این اثر نیز بیننده را در فیلم غرق می‌کند. علاءالدین ششمین فیلم پرفروش سال 2019 میلادی و سی‌وچهارمین فیلم پرفروش تاریخ سینما شد؛ با این وجود منتقدان نسبت به کارگردانی گای ریچی، روند داستان و جلوه‌های سی‌جی‌آی انتقاداتی داشته‌اند.

موسیقی متن فیلم علاءالدین و آهنگ‌های یک فیلم موزیکال؛

فیلم علاءالدین و موسیقی یک موزیکال پرفروش

آلن منکن پنج آهنگ از فیلم سال 1992 میلادی را بازنویسی و در این فیلم استفاده کرده است؛ این آهنگ‌ها با ارکستری غنی و سازهای شرقی بیشتری نسبت به نسخه اصلی دوباره اجرا شده‌اند. همچنین این قطعات نسبت به نسخه کلاسیک فیلم، در زمینه سازهای کوبه‌ای اجرایی مدرن‌تر دارند و شبیه موسیقی پاپ مدرن هستند. بهترین مثال قطعه «One Jump Ahead» است که در آن فاصله نت‌ها هم تغییر کرده و صدایی متفاوت‌تر از نسخه قدیمی‌اش دارد. قطعه «A Whole New World» نیز در نسخه لایواکشن، آکوستیک‌تر شده است. به گفته آلن منکن، او سعی کرده با استفاده از سازهای عربی به لحن داستان نزدیک‌تر شود.

در قطعه‌های «Arabian night»، «Friend like me» و «Prince Ali» ویل اسمیت ترانه‌ها را با ضرباهنگ تندتر و فرمی ملودیک‌تر اجرا می‌کند. متن ترانه‌ها هم متناسب با نوع بازی اسمیت تنظیم شده‌اند. به عقیده برخی از منتقدان با اینکه سازها و آهنگ‌ها مدرن شده‌اند اما اجرای ویل اسمیت بسیار شبیه نسخه کلاسیک این انیمیشن است.

ترانه جدید این فیلم «Speechless» حاصل همکاری منکن و بنج پاسک و جاستین پاول است، این آهنگ عاشقانه که توسط نائومی اسکات خوانده شده برای شخصیت یاسمین در فیلم ساخته شده است. سبک این آهنگ فوق‌العاده، مورد توجه مخاطبان مدرن فیلم قرار گرفت.

موسیقی تیتراژ پایانی «A Whole New World» است که توسط ZAYN and Ahavia بازخوانی شده و به نسخه اصلی آن که توسط پیابو برایسن و رجینا بِل در سال 1992 اجرا شد، وفادار مانده اما در آن سازهای متنوع‌تری به کار رفته‌ است. در تیتراژ آهنگ«Friend Like Me» به صورت رپ توسط ویل اسمیت اجرا می‌شود.

فیلم علاءالدین و سبک آهنگسازی آلن منکن؛‌ 

فیلم علاءالدین و موسیقی یک موزیکال پرفروش

آلن منکن برای این فیلم بیست‌وپنج آهنگ نوشته که در همه آنها المان‌هایی از موسیقی اصلی ورژن کلاسیک فیلم وجود دارد، علاوه بر آنها آهنگ‌های جدیدی نیز برای شخصیت یاسمین نوشته است. در بعضی از قطعه‌ها نیز ملودی‌های جدید شنیده می‌شوند. هم در تنظیمات آهنگ‌ها و هم در ساخت موسیقی متن از سازهای شرقی و خاورمیانه‌ای استفاده شده است. منکن در مصاحبه‌ای گفته که در ساخت موسیقی متن علاءالدین از فیلم‌های لورنس عربستان، دزدان بغداد و کارتون‌های شرکت فلچر الهام گرفته ، اما موسیقی صرفا عربی نیست و برای مخاطبان فیلم‌های هالیوودی که فضای رازآلود داستان‌های شرقی را دوست دارند، ساخته شده است. موسیقی علاءالدین با ارکستر غنی و تنظیم فوق‌العاده‌اش یکی از بهترین آثار آلن منکن محسوب می‌شود.

برگرفته از وب‌سایت laughingplace.com ؛‌