سریال پیکی بلایندرز و هیجان تعقیب داستان در قاب تلویزیون

الهام ربیعی - پنج‌شنبه، 28 شهریور 1398

سریال پیکی بلایندرز Peaky Blinders در ژانر تخیلی-تاریخی و اکشن-گانگستری به کارگردانی استیون نایت Steven Knight و محصول شبکه بی‌بی‌سی دو BBC 2 است که اولین فصل آن در سال 2013  میلادی پخش شد. بازی خیره کننده کیلین مورفی Cillian Murphy، این سریال را برای مخاطب جذاب‌تر و به‌یادماندتی‌تر می‌کند. داستان سریال در بیرمنگهام، شهری پرجمعیت، تیره و مخوف و پر از اختلافات طبقاتی اتفاق می‌افتد، در فضایی درگیر بحران اقتصادی و فقر بین دو جنگ. در پیکی بلایندرز هیجان و انتقام موج می‌زند.

«با پیکی بلایندرز طرف نشو.»

سریال پیکی بلایندرز و داستان یک امپراتوری شهری؛ 

سریال پیکی بلایندرز

سریال پیکی بلایندرز نمایانگر این است که چطور امپراتوری‌ها با گذشت زمان رشد می‌کنند و برای حفظ خود به فساد آلوده می‌شوند و در نهایت سقوط می‌کنند. این فاجعه زمانی نمود پیدا می‌کند که جنایتکاران در دستگاه‌های دولتی نیز مشغول می‌شوند. سریال پیکی بلایندرز در ماه می 2018 جایزه بفتای تلویزیونی را دریافت کرده است.

«مردها هوش استراتژیک برای هدایت کردن نزاع‌های خانوادگی ندارند، اما در نگه داشتن اسرار پشت دروغ‌هایشان تقریبا خوب عمل می‌کنند.»

موسیقی متن سریال پیکی بلایندرز Peaky Blinders؛

سریال پیکی بلایندرز

موسیقی متن سریال پیکی بلایندرز Peaky Blinders بسیار شنیدنی و از نقاط قوت این سریال تلویزیونی است؛ از نقاط اوج دراماتیک در موسیقی متن اصلی تا استفاده‌های به‌جا از آهنگ‌های جانی کَش Johnny Cash، The White Stripes و Royal Blood. موسیقی در این سریال بی‌عیب و نقص ظاهر شده و احساسات را در هر صحنه به اوج می‌رساند. موسیقی سریال پیکی بلایندرز قانون‌شکنی را روایت می‌کند، چون شخصیت اصلی قانون‌شکن است. تیتراژ اصلی فیلم آهنگ Red Right Hand اثر نیک کِیو Nick Cave است. در هر فصل این سریال موسیقی لحن مخصوص خود را دارد. در فصل دوم با استفاده از آهنگ‎های پی‌جی هاروی رویکردی زنانه به داستان داده شده است. در فصل سوم داستان تراژیک است و موسیقی غمگین‌تر از سایر قسمت‌هاست. در تمام این سریال موسیقی زیبا و منسجم ظاهر می‌شود.

مورفی که یکی از تهیه‌کنندگان این سریال نیز است انتخاب موسیقی متن را به آنتونی گِن و مارتین اسلاتری سپرد و به گفته مورفی «آنها در زمینه پیدا کردن موسیقی مناسب و ساختن موسیقی متن استاد هستند.» البته او نظراتش را به آنها اعلام و در مورد اینکه چه نوع موسیقی مناسب روایت داستان است با آنها مشورت می‌کرد.

«شاید قبل از اینکه شیطان از مرگت با خبر بشود، بتوانی نیم ساعت در بهشت بمانی.»

از موسیقی گروه Savages نیز در فصل چهارم سریال استفاده شده، فضای پرجنب‌وجوش و هیجان‎انگیز موسیقی این گروه متناسب با داستان پیکی بلایندرز است. شاید مخاطب این سریال توقع شنیدن موسیقی فولک را نداشته باشد اما در فصل چهارم چند آهنگ از لارا مارلینگ شنیده می‌شود که یکی از آنها اجرای ماهرانه آهنگ Red Right Hand  نیک کیو است. به گفته گِن «برای اینکه در مورد قانون‌شکنی و یاغی‌گری صحبت شود، همیشه لازم به داد زدن نیست، قانون‌شکن بودن نیاز به قدرت دارد، و لارا با قدرت تمام با موسیقی‌اش آنرا نشان می‌دهد.»

آهنگ نیک کیو، فضایی تاریک و غم‌افزا دارد، در این سریال از آهنگ‌های دیگر نیک کیو مثل اجرای زنده The Mercy Seat نیز استفاده شده است. گن در جایی دیگر اشاره می‌کند که: «می‌خواستم از آهنگ‌های دیگر نیک کیو استفاده کنم، و این نسخه رادیویی اجرای زنده او در KCRW است. The mercy seat آهنگ عجیبی است و اجرای زنده آن یکی از بهترین چیزهایی است که تا حالا شنیده‌اید. این نسخه بسیار احساسی و زیبا است.»

«گاهی اوقات زنها هم باید در کارهایی مشارکت کنند، مثل جنگ.»

برگرفته از وب‌سایت nme.com ؛