بررسی سریال Love, Death & Robots و مواجهه انیمیشن وفلسفه

الهام ربیعی - چهارشنبه، 26 تیر 1398

سریال عشق، مرگ و ربات‌ها در ژانر انیمیشن با نگاهی هستی‌شناسانه به عشق، مرگ و ربات‌ها ساخته شده است. اولین فصل این سریال دیدنی در سال 2019 میلادی از شبکه Netflix پخش شد و مورد استقبال جهانی قرار گرفت، سریال عشق، مرگ و ربات‌ها به تهیه‌کنندگی دیوید فینچر و تیم میلر و بوسیله کارگردان‌های گوناگون ساخته شده‌ است. این سریال یادآور همکاری فینچر و میلر در سال 1981 میلادی و ساخت انیمیشن علمی-تخیلی Heavy Metal است. به‌طور کلی این مجموعه انیمیشنی تجربی و مخلوطی از سبک‌ها و داستان‌های گوناگون است و هر قسمت با سبکی هیجان‌انگیز یا غیرمعمول ساخته شده است، یک قسمت با داستان پر پیچ‌وتابش و قسمتی دیگر  با پایان قابل پیش‌بینی‌اش مخاطب را شوکه می‌کند. ایده کلی روایت داستان‌هایی است که بارها و بارها به طرق گوناگون ساخته شده‌اند، ولی این بار با روایت داستانی متفاوتی بیان می‌شوند. داستان هر قسمت کاملا مجزا از دیگر قسمت‌ها است و بیننده می‌تواند هر کدام را جداگانه و به صورت فیلم کوتاهی تماشا کند.

سریال عشق، مرگ و ربات‌ها (Love, Death & Robots) داستان‌هایی جذاب و مفاهیمی پیچیده؛

نقد سریال عشق، مرگ و ربات‌ها

در این سریال که  مخاطب را به شدت هیجان‌زده می‌کند، هر قسمت توسط عوامل مختلفی کارگردانی شده است. سریال شروعی قوی دارد اما در ادامه گاهی به‌شدت صریح و خسته‌کننده می‌شود. در این مجموعه سبک‌های مختلف ساخت انیمیشن دیده می‌شود. باوجود اینکه داستان بعضی از قسمت‌ها ضعیف هستند اما انیمیشن ساخته شده برای آنها بی‌نقص است. قسمت‌های «Sonnie’s Edge» و «Three Robots» با نرم‌افزار تریدی‌مکس ساخته شده‌اند، «The Witness» بسیار هیجان‌انگیز و درعین‌حال غمگین است و «Sucker of Souls» سبکی مثل انیمه‌های ژاپنی دارد.

سریال عشق، مرگ و ربات‌ها (Love, Death & Robots) و بررسی موسیقی متن سریال؛

سریال عشق، مرگ و ربات‌ها

موسیقی متن سریال عشق، مرگ و ربات‌ها (Love, Death & Robots)، یکی دیگر از نقاط قوتش محسوب می‌شود و زمان شروع و اتمام هر قطعه درست و دقیق محاسبه شده است. «Three Robots» عاشقانه، آرام و لطیف است. در قطعه‎ای استثنایی «The Witness» از موسیقی تکنو اینداستریال Tommy Four Seven استفاده شده که با پایان ریتمیک این قسمت به خوبی هماهنگ است و آهنگسازی دقیقی دارد. بدون موسیقی متن این قسمت‌ها جذابیت چندانی نداشتند و می‌توان گفت موسیقی تکمیل کننده تکنیک به‌کار رفته در انیمیشن و روایت آنهاست. در بعضی از قسمت‌ها با استفاده از سازهای الکترونیک فضا و حس‌و‌حال دنیای ربات‌ها به خوبی القا می‌شود.

نقد سریال عشق، مرگ و ربات‌ها (Love, Death & Robots) و یک بررسی اجمالی؛

سریال عشق، مرگ و ربات‌ها (Love, Death & Robots)

  • اپیزود Sonnie’s Edge؛‌

شروع بسیار خوب، انیمیشن سی‌جی زیبا، پر از مفاهیم اجتماعی و جذاب. در این اپیزود نبردهای عجیب و غریب و ماجراجویی‌های دیوانه‌وار به نمایش درآمده‌اند. فانتزی‌های مردانه و خشونت در این قسمت به‌خوبی نشان داده شده‌اند.

  • اپیزود Three Robots؛‌

داستانی طنز و خنده‌دار. در این قسمت داستان حول محور پایان نسل بشر می‌گردد و پایانی شوکه کننده دارد و در کل داستان آن سرگرم‌کننده است.

  • اپیزود The Witness؛ 

ترکیبی از کابوس و انیمیشن پرتحرک. اپیزودی پر از رنگ که از نظر بصری با بقیه قسمت‌ها فرق می‌کند. کارگردان این قسمت-آلبرتو میلگو- با استفاده از نمای هلندی (نمای کج و زاویه‌دار) آنرا طراحی کرده است.

  • اپیزود Suits؛ 

سبک انیمیشنی خاص و جذاب با رنگ‌های گرم که مثل کمیک بوک است. این قسمت شروعی بسیار خوب دارد و در مکانی آرام اتفاق می‌افتد و به نبردی بزرگ خاتمه می‌یابد. ایده و روایت این قسمت جالب و هیجان‌انگیز است.

  • اپیزود Sucker of Souls؛‌

انیمیشنی دوبعدی با سبکی سنتی. محوریت داستان در مورد مرگ است اما شخصیت‌پردازی و داستانش قوی نیست. داستان ساختار منسجمی ندارد و بیشتر از اینکه علمی-تخیلی باشد ترسناک و فانتزی است.

  • اپیزود When the Yogurt Took Over؛‌

یکی از بهترین قسمت‌های این مجموعه با مفهومی فانتزی و جذاب. موضوع و نوع روایت این اپیزود خاص است پس‌زمینه واقع‌گرایانه دارد.

  • اپیزود Beyond the Aquila Rift؛‌

انیمیشن واقع‌گرایانه که شخصیت‌های آن شبیه انسان‌های واقعی هستند. داستان آن به شدت جدی است و به‌جز نمایش قدرت مردانه چیزی برای ارائه ندارد.

  • اپیزود Good Hunting؛‌

انیمیشن دوبعدی و سنتی با سبکی آسیایی. در این قسمت این حس به مخاطب القا می‌شود که شاهد روایت چینی از داستان تارزان است. در کل ریتم داستان و جنبه علمی-تخیلی آن خوب هستند.

  • اپیزود The Dump؛‌

انیمیشنی شبه‌انسانی و طبیعی. این قسمت داستانی هیجان‌انگیز یا سرگرم‌کننده ندارد و فقط پیچش داستانی آن جالب است.

  • اپیزود Shape-Shifters؛ 

انیمیشن این قسمت هم خوب است اما در زمینه جزئیات موفق عمل نکرده‌اند. داستان در مورد ارتش و نظامیان و روابط برادرانه آنهاست و مبارزه‌های جذابی در این قسمت مشاهده می‌شود؛ داستان پایانی مشخص دارد و قدرت تفکر مخاطب را می‌گیرد.

  • اپیزود Helping Hand؛‌

چیزی شبیه فیلم Gravity اما در ساختار انیمیشن و کوتاه. این قسمت پایانی امیدوارکننده دارد و انیمیشن آن جذاب و واقعی است.

  • اپیزود Fish Night؛‌

انیمیشنی شبیه کمیک‌بوک با رنگ‎های خوب و دیالوگ‌های عمیق اما در این قسمت به شخصیت‌پردازی و روایت داستانی، خوب پرداخته نشده‌ است.

  • اپیزود Lucky 13؛ 

انیمیشنی سی‌جی و فراواقعی که حس بازی‌های کامپیوتری را به مخاطب القا می‌کند. در این قسمت رابطه بین خلبان و سفینه فضایی قابل توجه است.

  • اپیزود Zima Blue؛‌

یکی از جذاب‌ترین و بهترین قسمت‌های عشق، مرگ و ربات‌ها. سبک انیمیشنی خاص، رنگ‌آمیزی متضاد، روایت فوق‌العاده، دیالوگ‌های عمیق و داستان متفکرانه این قسمت از دلایل موفقیت آن هستند.

  • اپیزود Blindspot؛‌

این قسمت حرف چندانی برای گفتن ندارد. بسیاری از منتقدان معتقدند که Zima Blue باید قسمت آخر این فصل می‌بود. داستان این قسمت ترکیبی از Mad Max و The Fast and Furious است.

  • اپیزود Ice Age؛‌

یک لایو اکشن کوتاه. در این قسمت توفر گریس و مری الیزابت وینستد بازی کرده‌اند. داستان بر پایه ایده‌ای خاص و جدید است و پایانی عجیب و غریب دارد اما در کل پیچش داستانی ندارد و یکی از ضعیف‌ترین قسمت‌های مجموعه است.

  • اپیزود Alternate Histories؛‌

این اپیزود طنز دارای صحنه‌هایی خشن است و انیمیشنی جذاب دارد. داستان آن به‌خوبی پرداخت شده و همه چیز در آن خنده‌دار است و داستان به‌شدت جسورانه روایت می‌شود.

  • اپیزود Secret War؛‌

انیمیشن فوق‌العاده جذاب و طبیعی با داستانی نظامی. مدت زمان این قسمت بسیار کوتاه است و شخصیت‌ها ساخته و پرداخته نشده‌اند اما پایان‌بندی خوبی دارد.

برگرفته از وب‌سایت thefilteredlens.com ؛‌