بهترین بازیگران سینمای جهان در 10 سال اخیر

الهام ربیعی - شنبه، 16 شهریور 1398

لیستی از بیست بازیگر که در دهه اخیر نقش‌آفرینی‌های برجسته و به‌یادماندنی داشته‌اند توسط سایت ایندی‌وایر منتشر شده است که نشان می‌دهد در 10 سال اخیر کدام نقش‌آفرینی‌ها با اقبال بیشتری از سوی تماشاگران هنر سینما روبه‌رو شده‌اند،‌ در ادامه با وب‌سایت ملودایو همراه باشید تا با این نقش‌آفرینان خاطره‌ساز بیشتر آشنا شوید.

20 بازیگر برتر سینما و فیلیپ سیمور هافمن؛

20 بازیگر برتر سینما

فیلم: مرشد (2012)؛‌

کارگردان: پل تامس اندرسون؛

سیمور در نقش‌هایش کاملا حل می‌شد و با شخصیت‌های فیلم زندگی می‌کرد. او سه بار برای فیلم‌های جنگ چارلی ویلسون، تردید و مرشد نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین نقش مکمل مرد شد. در سال 2005 میلادی جایزه اسکار و بفتای بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای فیلم کاپوتی دریافت کرد. طی سال‌ها فعالیت هنری، سیمور در فیلم‌های پچ آدامز، آقای ریپلی بااستعداد، مگنولیا، اژدهای سرخ، کوهستان سرد، مأموریت غیرممکن3 و شب‌های بوگی نقش‌آفرینی کرد. او در سال 2014 بر اثر زیاده‌روی در مصرف کوکائین از دنیا رفت.

برترین بازیگران سینما و کیت بلانشت؛‌

بهترین بازیگران سینما

فیلم: کارول (2015)؛‌

کارگردان: تاد هینز؛‌

کیت بلانشت بازیگر استرالیایی‌تبار است که تا کنون نقش‌های تأثیرگذار بسیاری بازی کرده و کارنامه‌ی کاری او مملو از جوایز بین‌المللی است. دریافت ۲ جایزه اسکار، ۳ جایزه انجمن بازیگران فیلم، ۳ جایزه گلدن گلوب، ۳ جایزه بفتا و ۶ جایزه آکادمی هنرهای سینمایی و تلویزیونی استرالیا از جمله افتخارات اوست. بلانشت در فیلم‌های زیادی از جمله هشت یار اوشن، کتاب جنگل، ثور:راگناروک، مورد عجیب بنجامین باتن، هابیت:یک سفر غیرمنتظره، ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین، الیزابت: دوران طلایی، بابل، هوانورد، قهوه و سیگار، ارباب حلقه‌ها و مردی که گریست نقش‌آفرینی کرده است.

بهترین بازیگران سینمای 10سال اخیر و دانیل دی-لوئیس؛‌

برترین بازیگران سینما

فیلم: لینکلن (2012)؛

کارگردان: استیون اسپیلبرگ؛

دانیل دی-لوئیس در بازیگری از سبک متداکتینگ استفاده می‌کند و در تمام مدت بازیگری در نقشش باقی می‌ماند. او در انتخاب نقش‌هایش وسواس زیادی دارد و یکی از گزیده‌کارترین بازیگران صنعت فیلم‌سازی است. او تا کنون جوایز بسیاری دریافت کرده است از جمله: سه جایزه اسکار بهترین نقش اول مرد، چهار بفتا، سه جایزه از انجمن بازیگران فیلم، دو گلدن‌گلوب. او همچنین تنها بازیگری است که توانسته دوبار پنج جایزه حرفه‌ای سینما (شامل اسکار، بفتا، انجمن منتقدان، گلدن گلوب و انجمن بازیگران) را کسب کند. در نوامبر ۲۰۱۲ میلادی، مجله تایم دانیل دی-لوئیس را «بزرگترین بازیگر جهان» نامید. از دیگر آثار او می‌توان به رشته خیال، خون به پا خواهد شد، دارودسته نیویورکی، به نام پدر، آخرین موهیکان، عصر معصومیت، سبکی تحمل‌ناپذیر هستی، پای چپ من و گاندی اشاره کرد.

بازیگران برتر سینما و ایزابل هوپر؛‌

بهترین بازیگران سینمای جهان

فیلم: او (2016)؛

کارگردان: پل ورهوفن؛‌

ایزابل هوپر بازیگر فرانسوی تبار است که تا کنون در فیلم‌های شاخص بسیاری از جمله خانم هاید، راهبه، مردی رو به زوال، مالکیت خصوصی، بابت شکلات متشکرم، معلم پیانو، مادام بوواری، خواهران برونته، لغزش تدریجی لذت و جن‌زدگان ایفای نقش کرده است. او تا کنون دو جایزه فیلم کن، دو جایزه فیلم ونیز، یک بفتا دریافت کرده و سیزده بار نامزد دریافت جایزه سزار شده است. در سال 1996 جایزه سزار بهترین بازیگر نقش اول زن و در سال 2010 میلادی نشان لوژیون دونور فرانسه را دریافت کرد.

بهترین بازیگران سینما و ماهرشالا علی؛‌

20 بازیگر برتر سینما

فیلم: مهتاب (2016)؛‌

کارگردان: بری جنکینز؛‌

ماهرشالا علی برای بازی در فیلم مهتاب برنده جایزه اسکار بهترین نقش مکمل مرد شد. این بازیگر آمریکایی تبار در فیلم‌هایی از جمله مورد عجیب بنجامین باتن، 4400، غارتگران و مکانی آن سوی کالج‌ها ایفای نقش کرده است. از دیگر آثار او فیلم کتاب سبز است که برایش اسکار بهترین نقش مکمل مرد را به ارمغان آورد.

 و رالف فاینس؛‌

بازیگران سینما

هتل بزرگ بوداپست (2014)؛‌

کارگردان: وس اندرسون؛‌

بازیگر انگلیسی تبار و سفیر یونیسف از طرف کشور انگلستان است. از جمله نقش‌آفرینی‌های او اسپکتر، اسکای فال، چهار قسمت از هری پاتر، مهلکه، کتابخوان، در بروژ، باغبان وفادار، نور سفیدف انتقام‌جویان، بیمار انگلیسی، فهرست شیندلر و روزهای عجیب است. او بارها نامزد دریافت جوایز معتبر شده است.

20 بازیگر برتر سینما و شارلیز ترون؛‌

بهرترین بازیگر زن سینما

فیلم: مکس دیوانه: جاده خشم (2015)؛‌

کارگردان: جرج میلر؛‌

شارلیز ترون استعداد فوق‌العاده‌ای در ایفای نقش‌های متفاوت دارد. او در فیلم‎های زیادی از جمله زیبای اتمی، خانواده آدامز، یک میلیون راه برای مردن در غرب، پرومتئوس، دشت سوزان، سرزمین شمالی، هیولا و وکیل مدافع شیطان بازی کرده است. ترون بارها مورد تحسین منتقدان قرار گرفته و جوایز زیادی از جمله اسکار بهترین نقش اول زن برای فیلم هیولا، جایزه منتقدان فیلم شیکاگو، جایزه گلدن گلوب، جایزه انجمن بازیگران فیلم و جایزه ستلایت را دریافت کرده است.

بازی جذاب لئوناردو دی‌کاپریو؛‌

بهترین فلیم دی کاپریو

فیلم: گرگ وال‌استریت (2013)؛‌

کارگردان: مارتین اسکورسیزی؛‌

می‌توان گفت در کارنامه کاری دی‌کاپریو فیلم بد وجود ندارد و او برای بازی در فیلم‌های مشهور و موفق هالیوود شهرت بسیاری دارد. او 161 بار نامزد دریافت جوایز بین‌المللی شده و 56 جایزه از جمله اسکار، گلدن گلوب، بفتا و جایزه انجمن بازیگران را دریافت کرده است. از جمله آثار شاخص او تایتانیک، دارودسته نیویورکی، جانگوی آزادشده، بازگشته و روزی روزگاری در هالیوود هستند.

بهترین بازیگران سینمای جهان و ناتالی پورتمن؛‌

20 بازیگر برتر سینما

فیلم: جکی (2016)؛

کارگردان: پابلو لارائین؛

پورتمن در نقش بانوی اول آمریکا، استرس و رنج شخصیت فیلم را از درونش بازتاب می‌دهد. او با بازی در فیلم حرفه‌ای وارد دنیای سینما شد و تاکنون نقش‌های بسیاری در فیلم‌های شاخص از جمله قوی سیاه، نزدیک‌تر، نابودی، ثور:دنیای تاریک، وی مثل وندتا، ثور و اشباح گویا بازی کرده است. پورتمن تا کنون موفق به دریافت جایزه ساترن، گلدن گلوب، انجمن منتقدان فیلم، جایزه اسکار بهترین نقش اول زن و جایزه بفتا شده است.

بهترین بازیگران سینما و پیمان معادی؛‌

20 بازیگر برتر سینما

فیلم: جدایی نادر از سیمین (2011)؛‌

کارگردان: اصغر فرهادی

شاید روی فیلمنامه، نادر شخصیتی تک‌بعدی باشد که نمی‌تواند دیدگاه‌های همسرش را ببیند اما پیمان معادی هرگونه پیش‌فرضی را در مورد نادر از بین می‌برد و به مردی تبدیل می‌شود که برای نگه داشتن بنیان خانواده از هیچ تلاشی فروگذار نیست. او در نگهداری از پدرش عشق رنج‌آور خود را به تصویر می‌کشد. آثار دیگر پیمان معادی عبارتند از درباره الی، متری شش‌ونیم، ناگهان درخت، ابد و یک روز، اخرین شوالیه‎ها، کمپ ایکس‌ری و خوک. او بارها نامزد جوایز گوناگون شده و در کارنامه حرفه‌ایش جایزه خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره برلین، جایزه هجدهمین دوره جشن خانه سینما برای بازی در ابدویک روز، جایزه ویژه هیأت داوران جشنواره فیلم فجر را دارد. همچنین فیلمنامه آثار برجسته‌ای مثل کافه ستاره، آواز قو، کما، ماتیک و برف روی کاج‌ها نوشته معادی است. النی کاریندرو، موسیقی ساز مطرح سینمای جهان که موسیقی متن بسیاری از فیلم‌های تئو آنجلوپولوس را ساخته با حضور در پروژه بمب:یک عاشقانه، برای نخستین بار موسیقی یک فیلم از سینمای ایران را به کارگردانی پیمان معادی ساخته ‌است.

20 بازیگر برتر سینما و لیلا حاتمی؛‌

فیلم: جدایی نادر از سیمین (2011)؛‌

بازیگران محبوب سینما

کارگردان: اصغر فرهادی؛‌

به گفته بسیاری از منتقدان هیچ بازیگری نمی‌توانست به خوبی لیلا حاتمی نقش مقابل معادی را در فیلم جدایی نادر از سیمین بازی کند. حاتمی در خانواده‌ای هنرمند متولد شد و از کودکی پا به عرصه سینما و تلویزیون گذاشت. از آثار برجسته او می‌توان به فیلم‌های دلشدگان، لیلا، آب و آتش، ارتفاع پست، سیمای زنی در دوردست، سعادت‌آباد، در دنیای تو ساعت چند است؟ و رگ خواب اشاره کرد. در سال 2014 لیلا حاتمی به عنوان عضو هیئت داوران بخش اصلی شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن انتخاب شد. در سال ۱۳۹۱ سفارت فرانسه طی بیانیه‌ای اعلام کرد نشان ادب و هنر درجه شوالیه توسط وزیر فرهنگ و ارتباطات این کشور به لیلا حاتمی اعطا شد. او بارها برنده جوایز مختلف داخلی از جمله جایزه جشنواره فجر، جشن بزرگ سینمای ایران، جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران و جوایز بین‌المللی مثل خرس نقره‌ای جشنواره فیلم برلین، جشنواره بین‌المللی فیلم مونترال، جشنواره زیمباوه، جشنواره فیلم بام اسپرینگز، جشنواره کارلووی واری شده است.

برترین بازیگران سینما و تام کروز؛

20 بازیگر برتر سینما

فیلم: مأموریت غیرممکن - فال‌اوت؛‌

کارگردان: کریستوفر مک‌کوری؛‌

یکی از گرانترین بازیگرهای هالیوود که نزدیک به چهار دهه از فعالیت سینمایی‌اش می‌گذرد. او بارها نامزد جوایز معتبر بین‌المللی شده است. آثار کروز عبارتند از: تاپ‌گان، مأموریت غیرممکن، آسمان وانیلی، گزارش اقلیت، آخرین سامورایی، ماگنولیا، متولد چهارم ژوئیه و بیگانگان. او تا کنون چندین جایزه گلدن گلوب، جایزه بنیاد استنلی کوبریک و سه جایزه ام‌تی‌وی دریافت کرده است.

20 بازیگر برتر سینما و تونی کولت؛‌

بهترین بازیگران سینما

فیلم: موروثی (2018)؛‌

کارگردان: آری استر؛

به گفته منتقدان بازی او در فیلم ترسناک موروثی آنقدر عالی و خیره‎کننده بود که هیچ‌کدام از جوایز بین‌المللی لیاقت عملکرد او را ندارد. این بازیگر استرالیایی تا کنون در فیلم‌هایی از قبیل پرنده‌های زرد، تمی، هیچکاک، فاستر، ساعت‌ها و حس ششم نقش‌آفرینی کرده است و یک جایزه امی و یک گلدن گلوب را در کارنامه کاری خود دارد.

بهترین های سینما و استیون ین؛‌

20 بازیگر برتر سینما

فیلم: سوختن (2018)؛

کارگردان: لی چانگ-دونگ؛

بازیگر کره‌ای که در فیلم سوختن نقشی کاریزماتیک بازی کرده و تحسین منتقدان را برانگیخته است. از دیگر آثار او می‌توان به فیلم‌های ببخشید مزاحم شما شدم، مایهم، اوکجا، اسم من جری است و I origin اشاره کرد. او همچنین صداپیشگی شخصیت‌هایی در انیمیشن‌هایی مثل آواتار و ستاره را به‌عهده داشته است.

20 بازیگر برتر سینما و دانیلا وگا؛

برترین بازیگران سینما

فیلم: یک زن شگفت‌انگیز (2017)؛

کارگردان: سباستین للیو؛

وگا خواننده شیلیایی تبار است و تجزبه کمی در بازیگری دارد اما نقش او در فیلم یک زن شگفت‌انگیز با تحسین منتقدان مواجه شد.

20 بازیگر برتر سینما و الیزابت دبیکی؛

20 بازیگر برتر سینما

فیلم: گتسبی بزرگ (2013)؛

کارگردان: باز لورمن؛

این بازیگر استرالیایی تبار برای ایفای نقش در فیلم‌های گتسبی بزرگ، پارادوکس کلوورفیلد، نفس، بیوه‌ها و مردی از یو.ان.سی.ال.ای شهرت دارد. به گفته منتقدان او بسیار خوب توانسته از پس نقشش در گتسبی بزرگ برآید و در کنار ستارگان این فیلم بدرخشد.

برترین بازیگران سینما و تیموتی شالامی؛

20 بازیگر برتر سینما

فیلم: مرا با نامت صدا کن (2017)؛‌

کارگردان: لوکا گوادانینو؛‌

این بازیگر فرانسوی-آمریکایی‌تبار ابتدا با بازی در فیلم‌های کوتاه کار خود را آغاز کرد. او تجربه بازی در فیلم‌های لیدی برد، متخاصمان و مرا با نامت صدا کن را دارد که برای این فیلم نامزد دریافت اسکار نیز شد.

بهترین های سینمای جهان و امانوئل ریوا؛‌

بازیگران سینمای جهان

فیلم: عشق (2012)؛

کارگردان: میشائیل هانکه؛  

امانوئل ریوا اهل فرانسه بود و کارش را با بازی در فیلم هیروشیما عشق من آغاز کرد. او بارها نامزد دریافت جوایز بین‌المللی شد و برای فیلم عشق جایزه بفتای بهترین بازیگر نقش اول و جایزه سزار را کسب کرد. از دیگر آثار او مردی و سگش، آبی، مؤسسه زیبایی ونوس، لئون مورن و آدوا و دوستان هستند.

بازیگران برتر سینما در دهه اخیر و کیم هیه-جا؛

فیلم های جدید سینما

فیلم: مادر (2009)؛

کارگردان: یونگ جون-هو؛

این بازیگر کره‌ای‌تبار به خاطر نقشش در فیلم مادر تحسین منتقدان را برانگیخت. از دیگر آثار او می‌توان به فیلم‌های چگونه یک سگ را بدزدیم؟، راه، مایونز و پاییز گذشته اشاره کرد. او در دوران کار حرفه‌ای خود جوایز زیادی از جشنواره‌های کره‌ای دریافت کرده است.

بهترین بازیگران سینما و بازی سالی هاوکینگز؛

20 بازیگر برتر سینما

فیلم: شکل آب (2017)؛

کارگردان: گیرمو دل‌تورو؛

این بازیگر انگلیسی دو دهه است که در عرصه سینما فعالیت دارد و جوایز بیشماری از جمله گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول زن را برای فیلم شکل آب دریافت کرده است. از دیگر آثار او پدینگتون2، پدینگتون، گودزیلا، یاسمن پژمرده، جین ایر، آرزوهای بزرگ و هرگز رهایم مکن هستند.

برگرفته از وب‌سایت indiewire.com