بهترین فیلمنامههای اقتباسی تاریخ سینما (بخش دوم)
در بخش اول این مقاله برخی از بهترین اقتباسهای سینمایی از داستانهای کوتاه یا بلند ادبی را مرور کردیم، در قسمت دوم این مقاله به سراغ تعداد دیگری از بهترین فیلمنامه های اقتباسی سینمایی رفتهایم،تا بار دیگر وامداری هنر سینما به ادبیات و داستاننویسی را به اثبات برسانیم، در ادامه با وبسایت ملودایو همراه باشید.
بهترین فیلمنامههای اقتباسی تاریخ سینما، بازمانده روز (کازو ایشیگورو)؛
کارگردان: جیمز آیوری؛
سال ساخت: 1993 ؛
داستان کتاب در دهه سی میلادی رخ میدهد که کارگردان آنرا به دهه بیست تغییر داده، اما لطمهای به داستان نخورده است. لحن فیلم فوقالعاده بوده و روایتگر وقار، خدمت و وفاداری است.
بهترین فیلمنامههای اقتباسی تاریخ سینما، Wise guy (نیکولاس پیلگی)؛
فیلم: رفقای خوب؛
کارگردان: مارتین اسکورسیزی؛
سال ساخت: 1990؛
این رمان روایت داستان واقعی زندگی هنری هیل-گانگستر و مخبر افبیآی- است. مارتین اسکورسیزی که ید طولایی در ساخت این قبیل موضوعات دارد، توانست یکی از بهترین فیلمهای گانگستری تاریخ سینما را برای همیشه به نام خودش ثبت کند.
بهترین فیلمنامههای اقتباسی تاریخ سینما، لولیتا (ولادیمیر ناباکوف)؛
کارگردان: استنلی کوبریک؛
سال ساخت: 1962؛
بسیاری از قسمتهای این فیلم به دلیل محدودیتها و سانسورهای دهه شصت، حذف شدهاند با اینحال کوبریک با نبوغ خاصش فیلمی ماندگار و فوقالعاده خلق کرد.
بهترین فیلمنامههای اقتباسی تاریخ سینما، Fight Club (چاک پالانیک)؛
کارگردان: دیوید فینچر؛
سال ساخت: 1999؛
معمولا منتقدان با نگاهی بدبینانه به آثار اقتباسی هالیوودی نگاه میکنند و معتقدند که فیلمنامهنویسان داستان اصلی کتاب را تضعیف کرده و برای جذب مخاطب، پیام اصلی داستان را نادیده گرفته و صحنههای عامهپسند به آن اضافه میکنند. اما در مورد این فیلم چنین اتفاقی نیافتاد و پالانیک شخصا کار فینچر را تحسین کرد.
بهترین فیلمنامههای اقتباسی تاریخ سینما، دوره گرد ، خیاط ، سرباز ، جاسوس (جان لوکاره)؛
کارگردان: توماس آلفردسن؛
سال ساخت: 2011؛
این داستان ابتدا در سال 1979 به صورت مجموعهای در هفت اپیزود و 315 دقیقه تهیه شد که در مورد جاسوسی در زمان جنگ سرد بود. توماس آلفردسن این داستان را به شکلی خارقالعاده به فیلم تبدیل کرد. گری الدمن بازی درخشانی در این فیلم داشت و فیلم با تحسین منتقدان مواجه شد.
بهترین فیلمنامههای اقتباسی تاریخ سینما، محرمانه لسآنجلس (جیمز الروی)؛
کارگردان: کرتیس هنسن؛
سال ساخت: 1997؛
فیلمی در ژانر نئو نوآر-جنایی که هنسن داستان آنرا کمی پرپیچوخم و معمایی کرده اما روح داستان اصلی رمان در آن حفظ شده است. او در میان فیلمهای معروف و برجسته قرن بیست، توانست فیلمی با ژانر نوآر را برای همیشه ماندگار کند.
بهترین فیلمنامههای اقتباسی تاریخ سینما، درخشش The Shining (استفان کینگ)؛
کارگردان: استنلی کوبریک؛
سال ساخت: 1980؛
گفته میشود که کوبریک در ساخت این فیلم زیاد به متن اصلی وفادار نبوده و استفان کینگ نیز در ابتدا موضع گرفت اما بهتدریج این موضعگیری کمتر شد. اما بههرحال این قضیه نبوغ و نوآوری کوبریک را در خلق اثری دلهرهآور، ترسناک و روانشناسانه رد نمیکند.
بهترین فیلمنامههای اقتباسی تاریخ سینما، پرواز بر آشیانه فاخته (کن کیسی)؛
کارگردان: میلوش فورمن؛
سال ساخت: 1975؛
این اثر در ایران با نام دیوانه از قفس پرید شهرت دارد. این فیلم قبل از سکوت برهها تنها فیلمی بود که در پنج رشته اصلی اسکار گرفت و چنین افتخاری را بهدست آورد. این کتاب ضد استبداد تبدیل به شاهکاری ماندگار در تاریخ سینما شد اما نویسنده رمان هرگز آنرا ندید و اعلام کرد که از این فیلم متنفر است.
بهترین فیلمنامههای اقتباسی تاریخ سینما، شاهین مالت (دشیل همت)؛
کارگردان: جان هیوستون؛
سال ساخت: 1941؛
اولین فیلم هیوستون که تبدیل به اثری جاودانه در تاریخ سینما شد. همفری بوگارت در این فیلم نقشآفرینی کرده است. دیالوگهای فلسفی و فیلمبرداری آن بعدها منبع الهام فیلمهای تارانتینو و اسکورسیزی شد.
بهترین فیلمنامههای اقتباسی تاریخ سینما، مرثیهای بر یک رؤیا (هوبرت سلبی جونیور)؛
کارگردان: دارن آرنوفسکی؛
سال ساخت: 2000 ؛
هم رمان و هم اقتباس فوقالعاده آرنوفسکی رؤیای بیپایان در مورد آمریکا را نشان میدهند. در پسزمینه این رؤیای ناممکن اعتیاد به هروئین وجود دارد. کتاب بسیار تکاندهندهتر از فیلم است. جرد لتو و الن برستین در این فیلم نقشآفرینی کردهاند.
بهترین فیلمنامههای اقتباسی تاریخ سینما، Rum Punch (المور لئونارد)؛
فیلم: جکی براون
کارگردان:کوئنتین تارانتینو
سال ساخت: 1997
کار تارنتینو و لئونارد ترکیبی فوقالعاده از آب درآمده، خوشبختانه این کار اولین ورژن ساخته شده از روی کتاب بود. تارنتینو جزئیات و نام اثر و قومیت قهرمان را تغییر داد، اما در بقیه موارد کاملا به داستان وفادار مانده است. این فیلم با استقبال و فروش خوبی مواجه شد.
بهترین فیلمنامههای اقتباسی تاریخ سینما، بر باد رفته (مارگارت میچل)؛
کارگردان: دیوید او. سلزنیک؛
رمان 1037 صفحهای میچل به فیلمی تقریبا چهار ساعته تبدیل شد که روایتی دراماتیک از وقایع قبل و بعد و حین جنگ داخلی آمریکا را بازگو میکند.
بهترین فیلمنامههای اقتباسی تاریخ سینما، دختری با خالکوبی اژدها (استیگ لارسن)؛
کارگردان: نیلس آردن اپلو؛
سال ساخت: 2009 ؛
فیلمی در ژانر دلهرهآور که بر اساس سهگانه میلنیوم ساخته شده است. فیلمی تأثیرگذار که با اقتباسی دقیق از روی کتاب نوشته شده است.
بهترین فیلمنامههای اقتباسی تاریخ سینما، شهامت واقعی (چارلز پورتیس)؛
کارگردان: برادران کوئن؛
سال ساخت: 2010؛
اولین اقتباس از این کتاب با بازی جان وین بود که در آن خشونتها و بیرحمیهای کتاب تقلیل یافته بود. برادران کوئن به متن اصلی کتاب وفادار بوده و با حفظ چهارچوب دانای کل آنرا ساختند و پایان فیلم نیز همانند رمان است.
بهترین فیلمنامههای اقتباسی تاریخ سینما، کوهستان بروکبک (انی پرو)؛
کارگردان: انگ لی؛
سال ساخت: 2005 ؛
وقتی اولین داستان کوتاه پرو در سال 1997 توسط انگ لی ساخته شد، نویسنده نقل کرد که «شاید من اولین نویسندهای باشم که اثرم تمام و کمال روی پرده سینما نمایش داده میشود.» کوهستان بروکبک فیلمی رمانتیک بر مبنای کتاب دیگری از همین نویسنده است که با بازی هیث لجر و جیک جیلنهال توسط انگ لی ساخته شده است.
بهترین فیلمنامههای اقتباسی تاریخ سینما، The Sheep-Pig (کینگ-اسمیت) ؛
فیلم: Babe ؛
کارگردان: کریس نونان؛
سال ساخت: 1995؛
داستان جذاب دامی که ثابت میکند چیزی از سگهای گله کم ندارد. نونان، روح کتاب را در اثر فوقالعادهاش به نمایش گذاشته است.
بهترین فیلمنامههای اقتباسی تاریخ سینما، The body(استفن کینگ) ؛
فیلم: کنارم بمان؛
کارگردان: راب راینر؛
سال ساخت: 1986؛
تم این فیلم روایت دوران کودکی، از دست دادن معصومیت و نگاه به گذشته است و در ژانر کمدی-درام-ماجرایی ساخته شد.
بهترین فیلمنامههای اقتباسی تاریخ سینما، عقل و احساس (جین آستن)؛
کارگردان: انگ لی؛
سال ساخت: 1995؛
اولین رمان جین آستن که درونمایهای عاشقانه همراه با نقد اجتماعی دارد. انگ لی کاملا به کتاب وفادار بوده و رسم و رسوم قرن نوزدهمی آنرا به خوبی نشان داده است.
بهترین فیلمنامههای اقتباسی تاریخ سینما، یک قوش برای یک نابکار (بری هاینز)؛
فیلم: قوش؛
کارگردان: کن لوچ؛
سال ساخت: 1969؛
زندگی احساسی پسربچهای به نام بیلی با قوش دستآموزش که پایانی غمانگیز دارد. این فیلم در خور داستان کتاب است؛ در یک کلام فوقالعاده و حیرتآور.
بهترین فیلمنامههای اقتباسی تاریخ سینما، آیا آدم مصنوعیها خواب گوسفند برقی میبینند؟ (فیلیپ کی. دیک)
فیلم: بلید رانر؛
کارگردان: ریدلی اسکات؛
سال ساخت: 1982؛
فیلمی در ژانر علمی-تخیلی و هیجانانگیز با بازی هریسون فورد و روتخر هاور. ریدلی اسکات به متن اصلی کتاب زیاد وفادار نبوده و برداشتی آزاد از آن کرده است.
بهترین فیلمنامههای اقتباسی تاریخ سینما، حالا نگاه نکن (دافنه دوموریه)؛
کارگردان: نیکلاس روگ؛
سال ساخت: 1973؛
داستان غمانگیز زن و شوهری که برای رهایی از مرگ دخترشان در ونیز اقامت میکنند، داستان مملو از خشونت پنهانی و تهدید است. فیلمی وحشتناک و هراسآور که تا سالها در حافظه مخاطبان میماند.
بهترین فیلمنامههای اقتباسی تاریخ سینما، دفترچه امیدبخش (متیو کوئیک)؛
کارگردان: دیوید او. راسل ؛
سال ساخت: 2012
این فیلم با استقبال خوب تماشاگران و منتقدان مواجه شد. فیلم اقتباسی عالی از داستان کتاب است که به خاطر نشان دادن اختلال دوقطبی حائز اهمیت است. بردلی کوپر و جنیفر لارنس در این فیلم نقشآفرینی کردهاند.