ساز هاردی گاردی و اجرای یک قطعه قرون وسطایی

استودیو ملودایو - یک‌شنبه، 1 مهر 1397

هاردی گاردی از آن دست سازهای قدیمی است که تاریخ ساختش به قرن دوازده و سیزده میلادی باز می‌گردد، این ساز قدیمی که در کنسرت‎های قرون وسطایی نواخته می‌شده است، صورتی شبیه کشتی و صدایی شبیه ویولون دارد، از این ساز با عنوان  ویولون چرخان نیز نام برده می‌شود،‌ نامی که کیفیت تولید صدا را در این ساز بیشتر توضیح می‌دهد، در واقع در این ساز به جای تولید صدا با کشیدن  آرشه بر روی  سیم‌های زهی از طریق چرخاندن دسته صدای اصلی ایجاد می‌شود.

چگونگی کارکرد ساز هاردی گاردی:

قسمتی از عملکرد این ساز که شباهت هایی هم با ویولن دارد را میتوان درک کرد. چرخ هاردی گاردی رشته هایی را روی سیم های ساز میکشد، دقیقا مثل آرشه ویالن که روی سیم ها کشیده می شود. بر روی گردن این ساز یک کیبورد مینیاتوری هم قرار دارد که بر روی تکه چوب های کوچک این ساز که Tangent نامیده می شوند فشار وارد میکنند.

هاردی گاردی

بر خلاف ویولن، یک استاندارد که بر روی Hurdy-Gurdy قرار دارد وجود DroneString هایی است که نه pitch را تغییر میدهند و نه با ملودی بازی می کنند. کار اصلی این سیم ها ایجاد یک صدای پس زمینه در هنگام نواخته شدن ساز است. دقیقا مثل عملکردی که در ساز بگ پایپ وجود دارد.

هاردی گاردی از ساز های سیمی خاور میانه ای توسعه یافته است که در اوایل قرون وسطا نسخه ابتدایی آن با نام organistrum ساخته شد.