موسیقی متن و خلق لحظات فراموش نشدنی؛

الهام ربیعی - دوشنبه، 11 فروردین 1399

موسیقی، قهرمان نامرئی فیلم‌هاست، می‌تواند احساسات را بدون استفاده از واژه‌ها برانگیزد، می‌تواند زیبایی و سبک تحسین‌برانگیزی خلق کند و مخاطب را به فیلم بپیوندد. در این مقاله روش‌هایی که از آنها برای خلق معنی و لحظات فراموش‌نشدنی در فیلم‌ها استفاده شده، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

موسیقی متن و قدرت ماندگاری و تأثیرگذاری؛

موسیقی می‌تواند زمان را دستکاری کند. موسیقی‌ای که در مونتاژ استفاده می‌شود روشی مؤثر برای سرعت بخشیدن یا کند کردن زمان است. انتخاب درست موسیقی می‌تواند زمان را پیچیده و احساسات را برانگیخته کند. صحنه آغازین فیلم UP نمونه خیلی خوبی برای نشان دادن تأثیر موسیقی در کوتاه و فشرده کردن زمان است؛ در آن صحنه تمام اتفاقات مهم زندگی کارل و الی پیش چشم مخاطب قرار می‌گیرد. موسیقی در لحظاتی که نقاط عطف زندگی آنهاست سرعت می‌گیرد و در لحظات عاطفی کند می‌شود.

موسیقی متن و خلق زمان هنری؛

در فیلم تلقین، موسیقی با سایر تکنیک‌ها درمی‌آمیزد تا لحظات خاصی را ایجاد کند. در زمان واقعی انجام بعضی از کارها چند ثانیه طول می‌کشد اما در این فیلم با استفاده از تکنیک مونتاژ انجام یک کار از زوایای مختلف و با حرکت آهسته نمایش داده می‌شود و زمان تا چند دقیقه بسط می‌یابد؛ موسیقی متن قوی و کشدار نیز با تصاویر پیوند خورده و تنش‌ها را طولانی‌تر می‌سازد. هانس زیمر با تکنیک‌های خاصش موسیقی دلهره‌آوری ساخته که باعت بسط پیدا کردن زمان می‌شود.

«موسیقی متن می‌تواند تصاویری را به ذهن متبادر کند، علاوه‌برآن لحظات به‌یادماندنی در فیلم خلق کند. گاهی لحظاتی از فیلم‌ها با موسیقی آنها ماندگار شده و تبدیل به بهترین‌های تاریخ می‌شوند.»

موسیقی متن و قدرت توصیف‌کنندگی؛

در اوایل قرن بیست لف کولشوف-کارگردان اهل شوروی- متوجه شد که بینندگان فیلم احساسات و معانی متفاوتی از ترکیب تصاویر دریافت می‌کنند. از جلوه‌های کولشوف می‌توان در مورد موسیقی هم استفاده کرد. موسیقی می‌تواند مکمل یک عمل برای اجرای صحنه باشد یا می‌تواند در تقابل با صحنه تفسیری پیچیده خلق کند. در هر دو صورت، موسیقی معنا و درام را تقویت می‌کند.

موسیقی متن و لحظات به‌یادماندنی فیلم‌های تارانتینو؛

ترکیب موسیقی و ترانه‌ شاد دهه هفتادی با صحنه‌ دلخراش فیلم سگ‌های انباری، اولین ساخته کوئنتین تارانتینو، موجب خلق یکی از ماندگارترین لحظات تاریخ سینما شد. استفاده از قطعه Stuck in The Middle with You کاملا ابزاری بوده و در جهت ماندگاری آن صحنه استفاده شده است. این صحنه به شدت شوکه‌کننده و تأثیرگذار است و تا امروز یکی از به‌یادماندنی‌ترین لحظات سینمایی تاریخ سینما محسوب می‌شود؛ تارانتینو در مورد این صحنه چنین می‌گوید «این صحنه به شدت نمادین، سینمایی و احساسی است. وقتی موسیقی به خوبی با صحنه‌های فیلم هماهنگ شود و روی بیننده تأثیر بگذارد، مخاطب دیگر هرگز نمی‌تواند آن موسیقی را بدون یادآوری فیلم بشنود.»

موسیقی متن و قدرت سکوت؛

همانطور که موسیقی می‌تواند تأثیر به‌سزایی در روایت داستان داشته باشد، فقدان آن هم می‎تواند کاملا قدرتمند عمل کند. سکوت در لحظات مناسب نه تنها مانع از اشباع شدن فیلم با موسیقی می‌شود بلکه نظر بیننده را به لحظات خاص در فیلم جلب می‌کند.

برگرفته از وب‌سایت studiobinder.com ؛