سریال فورتیتود و آهنگسازی در سبک معمایی و ترسناک؛

الهام ربیعی - یک‌شنبه، 6 بهمن 1398

سریال فورتیتود (Fortitude) سریالی در ژانر معمایی، روانشناختی و ترسناک است که کارگردانی آنرا سایمون دونالد به‌عهده داشته است و اولین فصل آن در سال 2015 از شبکه بریتانیایی اسکای آتلانتیک پخش شد. داستان تخیلی این سریال در مورد نروژی‌های شمالی مستقر در جزیره فورتیتود است. در این جزیره همه چیز آرام به نظر می‌رسد تا اینکه مجموعه‌ای از مرگ‌ومیرهای عجیب و غریب آرامش آنرا برهم می‌زند. این سریال با بودجه هنگفتی ساخته شده و بازیگرانی مثل ریچارد دورمر و کریستوفر اکلستون در آن نقش‌آفرینی کرده‌اند. آخرین و سومین فصل فورتیتود در سال 2018 پخش شد.

لوکیشن سریال فورتیتود بهشتی منجمد با زمستان‌های طولانی و سرد است و حدود هفتصد نفر در آن سکونت دارند؛ ساکنین اصلی آن نروژی‌ها هستند اما نژادهای مختلف دیگری مثل ایرلندی، انگلیسی و سوئدی نیز در آن زندگی می‌کنند. در این شهر اغلب مردم در معدن مشغول به کارند و یک فرماندار و چهار پلیس مسوول برقراری آرامش آن هستند. این مکان سرد شمالی یکی از امن‌ترین مکان‌های روی زمین است و هرگز در آن جنایتی رخ نداده اما وقوع حادثه‌ای همه چیز را تغییر می‌دهد و به مرور مشخص می‌شود که هر کس رازی دردل دارد که سعی در پنهان کردن آن می‌کند.

سریال فورتیتود

استفاده از بازیگران حرفه‌ای، لوکیشن‌های متناسب با داستان و موسیقی فورتیتود از نقاط قوت آن به حساب می‌آیند؛ اما برخی از منتقدان بر این باورند که داستان فورتیتود انسجام لازم را ندارد و در بعضی موارد شخصیت‌ها به‌خوبی ساخته و پرداخته نشده‌اند. در فورتیتود وجه تاریک شخصیت انسان و اینکه چطور هر کس می‌تواند هیولایی درون خود داشته باشد، به نمایش گذاشته می‌شود.

بررسی موسیقی متن سریال فورتیتود؛

سریال فورتیتود

موسیقی متن این درام جنایی را آهنگساز ایسلندی-بن فراست- ساخته است. در فورتیتود موسیقی متن تردید و دلهره را به مخاطب منتقل می‌کند و کاملا با روایت و ساختار داستان منطبق است. فراست خوب می‌داند که موسیقی کُر هم می‌تواند حسی بهشتی به مخاطب منتقل کند و هم او را تا حد مرگ بترساند؛ او با استفاده از کُر در موسیقی متن فورتیتود، وحشت و ترس را در دل بیننده می‌اندازد. این آهنگساز تجربی ماهرانه صدای سازهای زهی را با مویه و زمزمه درمی‌آمیزد تا لحظاتی پرتنش و دلهره‌آور را خلق کند.

فراست ایسلندی است و به خوبی با فضا و طبیعت آنجا-جایی که سریال هم در آن اتفاق می‌افتد- آشنایی دارد و از صدای زوزه باد، صدای برف و صدای پرنده‌های بومی در موسیقی متن استفاده کرده است. در موسیقی فراست چه هنگام استفاده از موتیف‌های موسیقی کلاسیک و چه موسیقی الکترونیک تردیدی ناخوشاند موج می‌زند که خبر از واقعه‌ای شوم دارد و این احساس را به مخاطب القا می‌کند که در این سرزمین سرد اتفاق بدی رخ داده حتی خیلی قبلتر از آنکه کسی خبردار شود.

سریال فورتیتود

زیرلایه‌های بم و استاتیک موسیقی متن فورتیتود و ملودی اصلی آن حالتی مرموز و گستاخ دارد؛ در بعضی از قطعه‌ها آهنگساز استانداردهای معمول را شکسته و سینتی‌سایزر را با کُر ترکیب کرده است. ترکیب درامز و سکوت‌های منفی در بعضی از قطعه‌ها انرژی زیادی در مخاطب ایجاد می‌کند؛ بعضی از آهنگ‌های آلبوم سریال فورتیتود با ساز بادی برنجی نواخته شده‌اند که احساس گرمایی لذت‌بخش به همراه آسودگی را بوجود می‌آورند.

با توجه به اینکه موسیقی متن یکی از المان‌های مهم در سریال‌های تلویزیونی است و نقش مهمی در جذب مخاطب دارد، موسیقی متن فورتیتود نیز بسیار هماهنگ با روایت داستان عمل می‌کند و بی‌شک بدون آن هرگز تنش، دلهره و وحشت داستان به مخاطب منتقل نمی‌شد.

برگرفته از وب‌سایت pitchfork.com ؛