موسیقی متن وست ورلد، ترکیب ژانر وسترن و علمی تخیلی

الهام ربیعی - دوشنبه، 30 اردیبهشت 1398

سریال وست ورلد  (Westworld)  سریالی آمریکایی در ژانر وسترن علمی-تخیلی است که توسط جاناتان نولان و لیزا جوی به تهیه‌کنندگی شبکه HBO ساخته و در سال 2016  میلادی پخش آن شروع شده است. داستان این سریال براساس فیلمی با همین نام محصول سال 1973 میلادی به کارگردانی و نویسندگی مایکل کرایتون ساخته شده است. شبکه HBO از آن به عنوان «بمب جدید» در دنیای سرگرمی نام برده و تا کنون که دو فصل این سریال پخش شده مورد توجه منتقدان و مخاطبان زیادی در سراسر دنیا قرار گرفته است.

«هیچوقت به ما اعتماد نکن. ما فقط انسانیم و بالاخره یکجا ناامیدت می‌کنیم.»

موسیقی متن وست ورلد

سریال وست ورلد تقابل میان هوش مصنوعی و خالقان این تکنولوژی، خشونت برخاسته از این فناوری و از بین رفتن حدو‌مرزهای اخلاقی را در دنیای مدرن و عصر  فرمانروایی تکنولوژی نشان می‌دهد. انتخاب بازیگران و تیم هنرمندان سریال یکی از دارایی‌های بسیار باارزش مجموعه به حساب می‌آید همچنین قاب‌بندی و نماهای این سریال منحصربه‌فردند و بر خلاف کارهای تلویزیونی دیگر از تکنیک فیلمبرداری لانگ شات در این سریال بسیار استفاده شده است. این ویژگی‌ها سبب شده است تا تماشای سریال وست ورلد برای مخاطبان این سریال که حتی این سبک را دوست ندارند نیز جذاب به نظر برسد.

«وست ورلد ژانر تلفیقی خاصی دارد که می‌تواند آینده سریال‌های تلویزیونی را تغییر دهد.»

موسیقی متن وست ورلد، رامین جوادی؛

موسیقی متن سریال وست ورلد

«یک هنرمند بزرگ همیشه خودش را در اثرش پنهان می کند.»

رامین جوادی آهنگساز آلمانی ایرانی‌تبار موسیقی متن سریال وست ورلد را ساخته که قبلا نیز به عنوان آهنگساز در مجموعه تلویزیونی «مظنون» با جاناتان نولان همکاری کرده است. تم اصلی موسیقی این سریال، نت‌های باس، آرپژ لایت و ملودی است. در تم اصلی موسیقی متن این سریال با ریف‌های روایی و غیرروایی به صورت مرموزانه در مورد قاتلین صحبت می‌شود و مخاطب نیز با حالتی وسواس‌گونه اسیر این رمز و‌ رازها می‌شود.

تم اصلی موسیقی وست ورلد پیانو است که رامین جوادی به خوبی می‌داند چطور برای این ساز آهنگ بسازد. دو جریان در موسیقی متن سریال مشهور است، یکی موسیقی مربوط به وست ورلد و دیگری موسیقی اتاق‌های کنترل سرد و دنیای واقعی. او با ترکیب سازهای زهی حالتی مرموز و خیالی به موسیقی داده است.

موسیقی متن وست ورلد رامین جوادی

قطعه «DR. Ford» تمی رمانتیک و احساسی دارد که در آن صدای ویولون با پیانو همراه می‌شود و سازهای الکترونیک و ارکسترال در کنار هم تعادل ایجاد می‌کنند. قطعه «Freeze all motor functions» فضای سرد و ناخوشایند را به مخاطب القا می‎کند و دوگانگی فضای داستان را در موسیقی نشان می‌دهد.

در فصل دوم وست ورلد، فضای داستان از دنیای غرب وارد دنیای سامورایی و هندی می‌شود و موسیقی نیز همپای آن پیش می‌رود که این هماهنگی در قطعات «Seven nation army» و «The raj» مشهود است و موسیقی تمی هندی دارد. در فصل دوم قطعه «Akane no mai» همانند قطعه «Dr. Ford» در فصل اول، بسیار احساسی وتأثیرگذار است.

موسیقی متن وست ورلد

قطعه «I remember you»، قطعه‌ای پرحجم با استفاده از صدای چکش است و فضایی دراماتیک دارد. رامین جوادی با قطعه «Take my heart when you go» بار دیگر اثبات می‌کند که در روایت کردن داستان با موسیقی و خلق موسیقی پیچیده و لایه لایه تا چه حد توانایی دارد.

علاوه بر موسیقی متن، در سریال وست‌ورلد از قطعات برخی هنرمندان مانند Radiohead، Rollingstones، Johnny Cash، Claude Debussy و امی واین‌هاوس استفاده شده است. در اپیزود اول قطعه «Paint it black» رولینگ‌استونز نشان دهنده فضای تاریک و شهر مرده داستان است. استفاده از موسیقی ردیوهد تمی مرموز و اعجاب انگیز به فضای داستان داده است. از قطعات استفاده شده در این سریال می‌توان به Scott  Joplin «Peacherine Rag»، «Back to Back» Amy Winehouse-، «Reverie»Claude Debussy-، «The cure»A Forest-، «Fake plastic trees» Radiohead- ، «Black Hole Sun» Soundgarden- اشاره کرد.