دنی الفمن (Danny Elfman) آهنگساز مشهور امریکایی

الهام ربیعی - یک‌شنبه، 15 اردیبهشت 1398

دنی الفن آهنگساز، ترانه‌سرا و خواننده آمریکایی در سال  1953 میلادی در خانواده‌ای لهستانی-روسی در شهر لس‌آنجلس متولد شد. در کودکی بیشتر وقتش را صرف دیدن فیلم در سینمای محلی نزدیک خانه‌شان می‌کرد و عاشق موسیقی فیلم به‌خصوص کارهای برنارد هرمان و فرانتس واکسمن بود. در دبیرستان گروه موسیقی در ژانر اسکا راه انداخت. بعد از رها کردن مدرسه به برادرش-ریچارد- در فرانسه پیوست. او هیچ‌وقت به طور رسمی دانشجوی کال‌آرت نبود اما یکی از اساتید آنجا او را تشویق به یادگیری موسیقی کرد. به گفته الفمن «او می‌خندید و می‌گفت بشین و بنواز و من نشستم و برای چندین سال فقط نواختم.»

دنی الفمن (Danny Elfman) و گروه اوینگو بوینگو (Oingo Boingo)؛

دنی الفمن (Danny Elfman)

در سال 1972 ریچارد الفمن گروه موسیقی موج نویی به نام The Mystic Knight of the Oingo Boingo راه انداخت که علاوه بر موسیقی، پرفورمنس هنری هم اجرا می‌کردند. بعد از آن ریچارد به‌منظور ساخت فیلم، گروه را ترک کرد و دنی الفمن سرپرستی آنرا به عهده گرفت. ریچارد الفمن اولین فیلمش به نام «منطقه ممنوعه» را بر اساس اجراهای گروه ساخت و دنی اولین تجربه ساخت موسیقی فیلم را از آنجا آغاز کرد. در سال 1979 گروه تأتری-موسیقیایی آنها به گروه موج‎نویی اسکا و بعد به گروه راک تغییر رویه داد.گروه راک آنها تا سال 1995 فعالیت داشت. در سال 2015 بعد از بیست سال الفمن به همراه گیتاریست گروه استیو بارتک، ترانه «Dead Man’s Party» را بازخوانی و اجرا کردند. موسیقی متن مجموعه تلویزیونی سیمپسون‌ها از آثار شناخته شده او به‌حساب می‌آید.

دنی الفمن (Danny Elfman) و تیم برتون؛

«اگر در ماجراجویی بزرگ پی‌وی با تیم همکاری نمی‌کردم، هرگز شغل ثابتی نمی‌داشتم.»

اولین همکاری برتون و الفمن در سال 1985 و فیلم ماجراجویی بزرگ پی‌وی بود. برتون از طرفداران گروه اوینگو بوینگو بود و به همین دلیل به او پیشنهاد ساخت موسیقی فیلمش را داد. در ابتدا دنی به خاطر ندیدن آموزش‌های متداول برای انجام این پروژه دو دل بود اما با کمک استیو بارتک توانست جایگاهی در سطح نینو روتا و برنارد هرمان به‌دست بیاورد. اولین بار که اجرای ارکسترال موسیقی‌اش را شنید گفت که مهیج‌ترین لحظه در کل زندگی‌اش بوده است.

«دوست دارم خودم را به سرزمین پر از چالش‌های جدیدی پرتاب کنم. بارها به من گفته‌اند که شیوه منحصر‌به‌فرد خودم را دارم اما چیزی که بیشتر از همه مرا به وجد می‌آورد این است که می‌توانم با موسیقی‌ام مخاطبان را شگفت زده کنم.»

طی سی و اندی سال همکاری برتون و الفمن ادامه پیدا کرد و این خوش اقبالی موجب شد که دنی به یکی از تکرارنشدنی‌ترین آهنگسازان هالیوود تبدیل شود.

تیم برتون درباره او گفته‌ است:‌

«لازم نیست درباره موسیقی با هم صحبت کنیم، حتی نیازی نیست که با هم در موردش فکر کنیم؛ این طور برای هر دوتایمان بهتر است، هر دو از این نظر مثل همدیگر هستیم. ما خیلی خوش شانسیم که با هم همکاری می‌کنیم.»

الفمن از آثار اهنگسازان مدرنی مثل بلا بارتوک، فیلیچ گلس، لو هریسون، ایگور استراوینسکی و موریس راول تأثیر گرفته است. به گفته خودش در یازده سالگی با دیدن فیلم «روزی که دنیا از حرکت ایستاد» و شنیدن موسیقی متن برنارد هرمن عاشق موسیقی متن فیلم شد. در زمینه موسیقی فیلم آثار از اریک وولفگانگ کورنگلد، دیوید تامکین، فرنس واکسمن، ماکس اشتاینر و نینو روتا تأثیر پذیرفته است.

سوابق حرفه‌ای دنی الفمن (Danny Elfman)؛

الفمن برای بیش از صد فیلم، موسیقی متن نوشته و به جز پنج فیلم برتون، آهنگساز همه آثار او بوده است. از جمله آثار او می‌توان به فیلم‌های مرد تاریکی، ادوارد دست قیچی، بازگشت بتمن، مأموریت غیرممکن، مردان سیاه‌پوش، ویل هانتینگ خوب، ماهی بزرگ، مرد عنکبوتی1و2، نابودگر، عروس مرده و میلک اشاره کرد. در ضمن الفمن برای مجموعه‌های تلویزیونی سیمپسون‌ها و کدبانوهای ناامید موسیقی متن ساخته است.

جوایز دنی الفمن (Danny Elfman)؛

الفمن تا کنون برای چهار فیلم میلک، ویل هانتینگ خوب، ماهی بزرگ و مرد تاریک نامزد جایزه اسکار شده و برای موسیقی متن فیلم بتمن، جایزه گرمی و برای موسیقی متن مجموعه کدبانوهای ناامید، جایزه امی را دریافت کرده است.