ساخت موسیقی متن فیلم و شش اصل برای خلق شاهکار

الهام ربیعی - دوشنبه، 16 اردیبهشت 1398

به عقیده برخی ساخت موسیقی متن فیلم مثل پازلی هزار تکه می‌ماند که حل آن چندین سال زمان می‌برد، از بعضی جهات این نظر درست است اما در این مقاله شش اصل در مورد ساخت موسیقی متن فیلم ارائه می‌شود. این شش اصل نشان می‌دهد که ساخت موسیقی متن قواعد و قوانینی مخصوص خود دارد که با کاربست آن‌ها می‌توان شاهکارهایی شنیدنی در زمینه‌ی موسیقی متن خلق کرد.

ساخت موسیقی متن و جهت آهنگسازی؛

ساخت موسیقی متن فیلم

1-جهت: هر چیزی که گرایش یا تغییر را بوجود آورد جهت در آهنگسازی را شکل می‌دهد. چیزی که فرد را از نقطه «الف» به نقطه «ب» سوق می‌دهد. تغییر بین حس‌ها، سطح انرژی، صحنه‌ها. ملودی، توالی هارمونیکی که موجب ایجاد تنش شده و موسیقی را جلو می‌برد و با اضافه کردن سازهای مختلف، انرژی آن نیز بیشتر می‌شود (ارکسترنوازی)، میزان شدت یا تراکم موسیقی می‌توانند در جهت دادن به موسیقی مؤثر باشند.

ساخت موسیقی متن و حرکت آهنگسازی؛

ساخت موسیقی

2-حرکت: هر چیزی در موسیقی که صحنه‌ها را جلو ببرد مثل اوستیناتوی ثابت، الگوی ریتمیک خاص، توالی هارمونیک تکرار شونده، کنش و واکنش بین ملودی و هارمونی (ارکسترنوازی)، حرکت خوانده می‌شود. حرکت می‌تواند در اثر تغییر در الگوی ریتمیک نیز حاصل شود. حتی می‌شود با تلفیق یک کلید جدید، یک ضربه یا بالا و پایین رفتن ضرب‌آهنگ ایجاد شود. تمام اینها حس وحالی مطابق با صحنه ایجاد می‌کنند. موسیقی قابلیت این را دارد که با کند و تند شدن صحنه و همراه دوربین تغییر کند.

ساخت موزیک و پیش‌نمای آهنگسازی؛‌

ساخت موسیقی متن فیلم

3-پیش‌نما: پیش‌نما شامل ملودی- تأکید موسیقی- می‌شود برای مثال قبل از شروع صحنه، بنابراین بیننده می‌تواند از لحن موسیقی فضای پیش‌نما را حدس بزند، در اینجا موسیقی کاری می‌کند که نظر مخاطب به پیش‌نما جلب شود. پیش‌نما باید واضح و پرقدرت ارائه شود در اینصورت می‌تواند روی صحنه تأثیر بگذارد و با آن درآمیزد.

ساخت موسیقی متن و پس‌زمینه آهنگسازی؛

ساخت موسیقی متن

4-پس‌زمینه: پس‌زمینه در آهنگسازی تمامی عناصر را مثل چسب بهم وصل می‌کند. این المان در پسِ موسیقی به گوش می‌رسد و به شدت ظریف است و اگر در میکس نادیده گرفته شود، فقدان آنرا می‌توان حس کرد. گاهی سازی مثل ویولون سل که الگوی هارمونیک پیتزیکاتو را می‌نوازد، المان پشتیبانی‌کننده ظریفی را به موسیقی اضافه می‌کند اما ارتباط مخاطب را با پیش‌نما و صحنه قطع نمی‌کند و فقط چیزی را که لازم است به موسیقی اضافه می‌کند.

ساخت موسیقی متن و تقویت‌کننده در آهنگسازی؛

ساخت موسیقی متن فیلم

5-تقویت‌کننده: این المان موسیقی را تقویت کرده یا شدت می‌بخشد و ممکن است تأثیرگذاری تصویر را بیشتر ‌کند یا تغییرات موسیقی و بخش‌های آنرا بهم متصل کند؛ حتی این امکان را دارد که هنگام اوج گرفتن ملودی، در پس‌زمینه صداهایی گوش‌نواز و لرزان اما نامحسوس به آن اضافه کند (مثل گلیساندو، ترمولو، ایجاد لرزش بوسیله سازهای بادی در بافت موسیقی). این المان می‌تواند تیمپانی رول، یا هارپ گلیساندو یا حتی صدای سنج باشد. اگر این المان در الگویی تکرارشونده اجرا شود، مثل همه ضرب‌آهنگ‌ها، قابل پیش‌بینی و هیجان‌انگیز می‌شود.

ساخت موسیقی و بیس در آهنگسازی؛‌

ساخت موسیقی متن فیلم

6-بیس: المان بیس در ساخت موسیقی متن به سازهایی با صدای بم و کم مربوط است که در موسیقی صدایی با محدوده صوتی پایین تولید می‌کنند. موسیقی بدون بیس، حلقه‌ای مفقوده دارد؛ معمولا موسیقی‌های سمفونیک و هیبرید به بیس ثابت و منسجمی نیاز دارند که می‌تواند از طریق دو برابر کردن سازها در اکتاوها عملی شود. مثلا دابل بیس به همراه  ساز توبا یا ساز فاگوت به همراه ساز ویولون‌ سل از جمله سازهایی هستند که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرند. امروزه آهنگساز می‌تواند از سینت و بیس الکترونیک نیز استفاده کند.

منبع وب‌سایت isabellacatus.com ؛‌

 

مقالات مرتبط:

آموزش آهنگسازی بازی های ویدئویی

بازاریابی آهنگسازی

آموزش آهنگسازی از زبان آهنگسازان برتر دنیا