مستند «پیتر جکسون» از فیلم‌های جنگ جهانی اول

کیارش رمضان‌نژاد - پنج‌شنبه، 1 آذر 1397

در فیلم مستند پیتر جکسون ، کارگردان ارباب حلقه‌ها با هنرمندی خاصی فیلم‌های آرشیوی جنگ جهانی اول مربوط به صد سال پیش را رنگ‌آمیزی و صداگذاری کرده تا بعد از گذشت یک قرن از این واقعه‌ی تاریخی که روند تحولات جهانی را برای همیشه دگرگون کرد، نسل‌های جدید نیز موفق شوند تاریخ جنگ جهانی اول را در قاب‌هایی رنگی و با صداهای واقعی ببینند و بشنوند.

پیتر جکسون و احضار روح تاریخ؛

پیتر جکسون

تماشاچیانی که این بخت را داشته‌اند تا به تماشای مستند تمام‌رنگی پیتر جکسون از رخدادهای جنگ جهانی اول بنشینند، همگی متفقل‌القول‌اند که پروژه‌ی تازه‌ی پیتر جکسون تجربه‌ای منحصربفرد در معرفی جنگ جهانی اول به بینندگانی است که تجربه‌ی دست اولی از این جنگ ندارند و دنیای اکشن و زد و خورد را تنها به واسطه‌ی آثار سینمایی کارگردانانی نظیر پیتر جکسون می‌شناسند.  

تکنیک رنگ‌آمیزی و صداگذاری پیتر جکسون بر روی فیلم‌های آرشیوی بازمانده از جنگ جهانی اول آنقدر حیرت‌برانگیز و جالب توجه است که بیننده گمان می‌کند فیلم مستندی تازه‌ساز را از وقایعی که همین چند سال پیش رخ داده است، تماشا می‌کند.

 جای تردید نیست که دیدن این تصاویر با چنین کیفیت تولیدی بر روی پرده‌های سینمایی لذت و لطفی مضاعف خواهد داشت.

پیتر جکسون از دنیای فانتزی ارباب حلقه‌ها تا داستان تلخ جنگ جهانی؛  

پیتر جکسون

تماشاگران ایرانی نام پیتر جکسون را با مجموعه فیلم‌های ارباب حلقه‌ها و هابیت می‌شناسند و این کارگردان را به خاطر تصویرگری جهان‌های فانتزی در داستان‌های سینمایی‌اش می‌ستایند. به نظر می‌رسد پروژه‌ی مستندسازی و بازآفرینی آرشیو فیلم‌های جنگ جهانی اول توسط این کارگردان نیوزیلندی چرخشی شگرف در کار این هنرمند باشد، چرا که طرفداران پیتر جکسون بیشتر این کارگردان را به خاطر داستان‌های خیال‌انگیزی چون کینگ‌کنگ و هابیت دوست دارند. بنابراین هیچ بعید نیست پرداختن به موضوعات جدی و تلخی چون جنگ جهانی فرصتی فراهم کند تا پیتر جسکون علایق و سلیقه‌های متنوع‌تری را نیز به جمع طرفداران خود اضافه کند.

اگر تا کنون موفق به دیدن این مستند نشدید تریلر این فیلم در مورد جنگ جهانی اول با عنوان They shall not grow old را مشاهده کنید و نظراتتان را در مورد هنرمندی این کارگردان با ما و سایر مخاطبان وب‌سایت ملودایو در میان بگذارید.