20 فیلم برتر کره ای تاریخ سینما

الهام ربیعی - جمعه، 19 فروردین 1401

در چند دهه اخیر فیلم‌های سینمایی کره جنوبی از جانب منتقدان و مخاطبان سراسر دنیا مورد استقبال بی‌نظیری قرار گرفته است و کارگردانانی مثل کانگ جه گیوو، کیم جی-وون، نا هونگ-جین، لی چانگ-دونگ و کیم کی-دوک توانسته‌اند فیلم‌های موفقی در سطح بین‌المللی تولید کرده و جوایز معتبری را کسب کنند. در این مقاله می‌توانید لیستی از بهترین فیلم‌های کره‌ای تاریخ سینما را مشاهده کنید.

  • دختر شرور(2017)

کارگردان: یونگ بیونگ-گیل

آهنگساز: کو جا-وان

دختر شرور، فیلمی در ژانر اکشن به کارگردانی بیونگ گیل است و داستان آن از فیلم فرانسوی-ایتالیایی دختری به نام نیکیتا(1990) الهام گرفته شده است. این فیلم با صحنه‌های اکشن و مهیج خود توانست نظر علاقه‌مندان به ژانر اکشن را به خود جلب کند. دختر شرور، نامزد دریافت جوایز زیادی شد و توانست جایزه جشنواره بین‌المللی فیلم فنتیژا و جشنواره هنری فیلم چوسان را دریافت کند.

  • شیون(2016)

کارگردان: نا هانگ-جین

آهنگساز: جانگ یونگ-جیو

شیون، فیلمی در ژانر معمایی- ترسناک با بازی کواک دو-وان، هوانگ جونگ-مین و جون کونیمورا است که در زمان اکران مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و توانست امتیاز 8 از 10 را در سایت راتن تومیتوز کسب کند. هانگ- جین در این فیلم توانسته عناصر عرفانی و رمزآلود را به خوبی با هم ترکیب کند و داستانی مرموز را به تصویر بکشد.

  • برای مردگان اشک نریز(2014)

کارگردان: لی جانگ- بام

آهنگساز: چوی یونگ- راک

برای مردگان اشک نریز، فیلمی در ژانر اکشن و مملو از صحنه‌های اکشن خلاقانه و خیره‌کننده است. جانگ- بام توانسته در این فیلم داستان کلیشه‌ای و تکراری را با سبکی متفاوت روایت کند. بی‌شک یکی از نقاط قوت این فیلم بازی هنرپیشه‌هایی نظیر کیم مین هی و جانگ دونگ- گون است.

  • سوزاندن(2017)

کارگردان: لی چانگ- دونگ

آهنگساز: لی سونگ هیون

سوزاندن، فیلمی در ژانر معمایی با بازی یو آه این، استیون ین و جئون جونگ سو است. این فیلم روایتی پیچیده و فضایی رمزآلود و هیجان‌انگیز دارد. از جمله ویژگی‌های ممتاز این فیلم می‌توان به فیلمبرداری، موسیقی متن و لوکیشن‌های آن اشاره کرد.

  • زندگی تلخ و شیرین(2005)

کارگردان: کیم جی- وون

آهنگساز: جانگ یونگ- گیو

زندگی تلخ و شیرین فیلمی در ژانر اکشن- نئونوآر است که بعد از گذشت سال‌ها همچنان در زمره محبوب‌ترین فیلم‌های کره‌ای قرار دارد.

  • میزبان(2006)

کارگردان: بونگ جون-هو

آهنگساز: لی بیونگ-وو

میزبان، فیلمی در ژانر هیولایی با بازی سونگ کانگ-هو، بیونگ هی بونگ و پارک هائه- ایل است که در زمان خودش توانست رکورد پرفروش‌ترین فیلم سینمایی کره‌ای از آن خود کند.

  • مردی از هیچ‌کجا(2010)

کارگردان: لی جانگ- بام

آهنگساز: شیم هیون جونگ

مردی از هیچ‌کجا، فیلمی در ژانر اکشن دلهره‌آور با صحنه‌هایی مهیج و فوق‌العاده است.

  • منطقه امنیتی مشترک(2000)

کارگردان: پارک چان- ووکاست

آهنگساز: جو یئونگ ووک

این فیلم در ژانر اکشن است که در آن بازیگرانی نظیر لی یونگ آئه، لی بیونگ-هان و کیم ته-وو نقش‌آفرینی کرده‌اند.

  • قطار بوسان(2016)

کارگردان: یان سنگ- هو

آهنگساز: جانگ یونگ- جیو

قطار بوسان فیلمی در ژانر اکشن دلهره‌آور است که دنباله‌ آن به نام شبه جزیره در سال 2020 ساخته شد. از ویژگی‌های مهم این فیلم می‌توان به شخصیت‌پردازی فوق‌العاده، طراحی صحنه خلاقانه و بدلکاری خارق‌العاده آن اشاره کرد.

  • کنیز(2016)

کارگردان: پارک چان- ووک

آهنگساز: جو یئونگ- ووک

کنیز یا ندیمه فیلمی تریلر روان‌شناختی است که فیلمنامه آن بر اساس داستان انگشتر اثر سارا واترز نوشته شده است. در این فیلم بازیگرانی نظیر کیم مین-هی، کیم تائه-ری، ها جونگ-وو، و چو جین-وونگ نقش‌آفرینی کرده‌اند.

  • من شیطان را دیدن(2010)

کارگردان: کیم جی- وون

آهنگساز: موگ

من شیطان را دیدم، فیلمی در ژانر تریلر روان‌شناختی است. از ویژگی‌های بارز این فیلم صحنه‌های اکشن و مهیج آن و بازی هرنپیشه‌هایی نظیر لی بیونگ-هان و چویی مین-سیک است.

  • انگل(2019)

کارگردان: بونگ جون- هو

آهنگساز: جئونگ جه ایل

انگل، فیلمی در ژانر کمدی سیاه و دلهره‌آور است که در آن بازیگرانی نظیر سونگ کانگ-هو، لی سون-کیون، چو یئو جئونگ، چوی وو-شیک و پارک سو-دام به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم توانست در سه رشته نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب شود که در نهایت جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان را کسب کرد. انگل در شش رشته نیز نامزد دریافت جایزه اسکار شد که توانس جوایز بهترین فیلمنامه اورجینال، بهترین فیلمنامه و بهترین کارگردانی را از آن خود کند.

  • راه من(2011)

کارگردان: کانگ جی گیو

آهنگساز: لی دونگ جو

راه من، یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما با مضمون جنگ جهانی دوم است. داستان این فیلم بر اساس واقعیت بوده و در آن بازیگرانی نظیر جانگ دونگ گان و جو اوداگیری نقش‌آفرینی کرده‌اند.

  • مادر(2009)

کارگردان: بونگ جون- هو

آهنگساز: لی بیونگ- وو

مادر، فیلمی در ژانر درام است که از ویژگی‌های ممتاز آن می‌توان شخصیت‌پردازی فوق‌العاده، کارگردانی حرفه‌ای و فیلمنامه قوی ان اشاره کرد.

  • خاطرات قتل(2003)

کارگردان: بونگ جون- هو

آهنگساز: تارو ایواشیرو

خاطرات قتل، فیلمی در ژانر درام جنای است که فیلمنامه آن بر اساس حوادث واقعی اولین قتل‌های سریالی کره جنوبی نوشته شده است. در این فیلم بازیگرانی نظیر سونگ کانگ‌هو و کیم سانگ‌کیونگ نقش‌آفرینی کرده‌اند.

  • تگوکی(2004)

کارگردان: کانگ جی گیو

آهنگساز: لی دانگ جون

تگوکی، فیلمی در ژانر درام جنگی با صحنه‌های نبرد به‌یادماندنی و تأثیرگذار است. در این فیلم جانگ دونگ گون، وون بین و چویی مین-سیک نقش‌آفرینی کرده‌اند.

  • 3-iron(2004)

کارگردان: کیم کی- دوک

آهنگساز: سلویان

چوب گلف، فیلمی بی‌نظیر در ژانر درام رومانتیک به کارگردانی کیم کی- دوک است. این فیلم یکی از رومانتیک‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما لقب گرفته و کی-دوک توانسته سبک منحصربه‌فرد خود را با صحنه‌هایی بدون دیالوگ به تصویر بکشد.

  • خوب، بد، عجیب(2008)

کارگردان: کیم جی- وون

آهنگساز: دالپالان

خوب، بد، عجیب فیلمی در ژانر اکشن-وسترن  ماجراجویی است که در آن سونگ کانگ-هو و لی بیونگ-هان ایفای نقش کرده‌اند. از ویژگی‌های بارز این فیلم می‌توان به صحنه‌های اکشن و انفجاری ان اشاره کرد. فیلمنامه این فیلم با الهام از فیلم بیل را بکش اثر تارنتینو نوشته شده است و ساختاری شبیه وسترن‌های اسپاگتی دارد.

  • بهار، تابستان، پاییز، زمستان و بهار(2003)

کارگردان: کیم کی- دوک

آهنگساز: پارک جی- وونگ

بهار، تابستان، پاییز، زمستان و بهار، دومین فیلم بلند از کارگردان بینظیر کره‌ای کیم کی-دوک است. این فیلم نیز مثل سایر آثار کی- دوک دارای صحنه‌هایی کم‌دیالوگ با مضامین پیچیده و رمزآلود است.

  • اولدبوی(2003)

کارگردان: پارک چان-ووک

آهنگساز: جو یئونگ- ووک

اولدبوی فیلمی در ژانر اکشن نئونوآر تریلر است که فیلمنامه آن بر اساس مانگا(کمیک بوک) ژاپنی به همین نام اثر گارون تسوچیا نوشته شده است. این فیلم با استقبال مخاطبان و منتقدان مواجه شد و توانست جایزه بزرگ جشنواره کن را کسب کند. در اولد بوی بازیگرانی نظیر چویی مین-سیک، یو جی- ته و کانگ هیه- جونگ نقش‌آفرینی کرده‌اند.

منبع