تکنیک‌های فیلمسازی ده کارگردان بزرگ (بخش پایانی)؛

الهام ربیعی - چهارشنبه، 17 اردیبهشت 1399

تکنیک‌های فیلمسازی ده کارگردان بزرگ را با بررسی تکنیک‌های کارگردانی سه تن از تأثیرگذارترین کارگردانان دنیای سینما به پایان می‌بریم؛ آکیرا کوروساوا، استنلی کوبریک و استیون اسپیلبرگ. در بخش پایانی این مجموعه مطالب خواندنی برایتان توضیح خواهیم داد که کوروساوا چگونه تکنیک فیلمبرداری از فاصله دور برای صحنه‌های اکشن را باب کرد، استنلی کوبریک با استفاده از موسیقی متن چطور کیفیت هنری آثارش را تغییر داد و اسپیلبرگ چگونه با تکنیک نمای Dolly-zoom بر جذابیت بصری فیلم‌هایش افزود. در ادامه با وب‌سایت ملودایو همراه باشید. 

آکیرا کوروساوا: فیلمبرداری صحنه‌های اکشن از فاصله دور؛

ده کارگردان بزرگ

هفت سامورایی(1954) شاهکار کوروساواست. تئوری او مبنی بر اینکه فیلم باید پر از تصاویر متحرک باشد، در این فیلم به خوبی نشان داده می‌شود؛ چه در مورد حرکت سوژه‌ها و چه حرکت دوربین. او برای صرفه‌جویی اقتصادی در ساخت فیلم‌هایش و سرعت بخشیدن به کار از shortcuts استفاده و صحنه‌ها را از فاصله دور فیلمبرداری می‌کرد. در صحنه نبرد آخر، نبوغ کوروساوا نشان داده می‌شود. صدها تصویر در کنار هم تدوین شده‌اند تا تنش و هیجان را به مخاطب القا کنند. یکی از تکنیک‌های منحصربه‌فرد کوروساوا استفاده از لنزهای تله‌فوتو است که موجب می‌شود صحنه‌های فیلم نزدیک مخاطب قرار بگیرد؛ مثلا در فیلم هفت سامورایی انگار بیننده وسط دهکده محاصره شده است.  

استنلی کوبریک: موسیقی؛

ده کارگردان بزرگ

فیلم 2001: اودیسه فضایی مهر تأییدی بر نظریه کوبریک است اینکه فیلم فقط وسیله قصه‌گویی نیست و مانند موسیقی مجموعه‌ای از حالات و احساسات است. این فیلم 140 دقیقه‌ای فقط چهل دقیقه دیالوگ دارد و در بیشتر صحنه‌ها از موسیقی استفاده شده است. انتخاب موسیقی هم مانند تصاویر این فیلم خلاقانه است. کوبریک در این فیلم از قطعات کلاسیک معروف استفاده کرده است.

استیون اسپیلبرگ: نمای Dolly-zoom؛

ده کارگردان بزرگ

اسپیلبرگ یکی از مشهورترین کارگردانان موج نو است. او کار خود را با فیلم‌های تلویزیونی شروع کرد و در آنجا یاد گرفت که سرعت زیاد تصاویر موجب جلب توجه مخاطب می‌شود. مثل هیچکاک، اسپیلبرگ نیز با تمرکز روی تعلیق و خوش ساخت بودن فیلم، ترس و دلهره را در فیلم‎هایش ایجاد می‌کرد. شخصیت‌های اصلی او افراد عادی هستند که باید با یک خطر قریب‌الوقوع کنار بیایند. یکی از ترفندهای اسپیلبرگ استفاده از Dolly zoom است به این طریق که سوژه در اندازه و موقعیت ثابتی قرار می‌گیرد و تصویر پشت سر او منفجر می‌شود و اضطراب و دلهره را در دل بیننده ایجاد می‌کند. در فیلم آرواره‌ها(1975) رئیس پلیس با درماندگی در ساحل ایستاده و در حال تماشای حمله کوسه به یک شناگر است.

برگرفته از وب‌سایت videomaker.com ؛