موسیقی برای ناشنوایان و لباسی از جنس صدا؛

الهام ربیعی - یک‌شنبه، 11 اسفند 1398

موسیقی لذتی جهانی است و کمپانی مد CuteCircuit لباسی برای ناشنوایان طراحی کرده که آنها نیز بتوانند از موسیقی لذت ببرند. این شرکت در سال 2004 توسط رایان گنز و فرانسسکا روزلا در لندن تأسیس شد و در زمینه طراحی تکنولوژی البسه و مد تعاملی  (Interactive Fashion) فعالیت می‌کند. CuteCircuit اولین شرکتی است که پوشاک هوشمند ارائه می‌دهد و با استفاده از پارچه‌های هوشمند و میکرواکترونیک‌ها آنها را تولید می‌کند. از دیگر محصولات آنها HugShirt (این تی‌شرت گرما و احساس آغوش را به شخص منتقل می‌کند) و GalaxyDress است. گروه خلاق CuteCircuit برای طراحی‌های هوشمندانه‌اش بارها موفق به دریافت جایزه شده است.

موسیقی برای ناشنوایان لباسی از تار و پود نت؛

موسیقی برای ناشنوایان

این لباس طراحی شده برای ناشنوایان «ساوند شرت»  SoundShirt نام دارد و دارای شانزده ریزمحرک است که در تاروپود پارچه تعبیه شده‌اند و صداها را به زبانی قابل لمس روی پوست افراد ترجمه می‌کنند که به این طریق فرد ناشنوا موسیقی را روی پوست خود حس می‌کند. این لباس نیازی به سیم ندارد و پارچه آن از الیاف رسانا بافته شده‌ است. حالت ارتجاعی این تی‌شرت باعث می‌شود که فرد استفاده کننده مثل لباس‌های معمولی با آن احساس راحتی کند.

«الیاف این لباس به گونه‌ای طراحی شده‌اند که صدای ویولون روی بازوها و درامز روی کمر احساس می‌شود و حسی همه‌جانبه برای فرد ناشنوا ایجاد می‌کند.»

این لباس به افراد ناشنوا اجازه می‌دهد تا با تبدیل موسیقی به احساسات لمسی بتوانند از موسیقی زنده و کنسرت سمفونیک لذت ببرند. با استفاده از نرم‌افزاری، موسیقی به داده‌هایی تبدیل می‌شود که به صورت بی‌سیم به ریزمحرک‌های پارچه لباس می‌رسند و روی پوست حس می‌شوند. محققان این شرکت با ترسیم نقشه‌ای متوجه شدند که صدای هر ساز روی کدام قسمت از بدن تأثیر دارد و به این ترتیب نت‌ها و صداهای حجیم‌تر در پایین و نت‌های ملایم در بالای بدن و اطراف گردن احساس می‌شوند. با نگاه کردن به عکس‌العمل ناشنوایانی که از این لباس استفاده کرده‌اند، می‌توان دریافت که این افراد غرق در شادی و هیجان شدند. حسی که با موسیقی در این افراد ایجاد می‌شود، چیزی است که امکان تجربه یک کنسرت زنده را برای ناشنوایان به ارمغان می‌آورد.

«طراحی بصری به رابطه بین ارتعاشات و موج‌های صوتی که در فرکانس‌های مختلف تنظیم شده‌اند، اشاره دارد.»

موسیقی برای ناشنوایان و الیاف به جای سیم‌ها؛

موسیقی برای ناشنوایان

ساوندشرت قبل از ارائه به بازار حدود سه سال مورد آزمایش قرار گرفت. این لباس طراحی منحصربه‌فردی دارد و  از آنجا که از پارچه کشی و نرمی تولید شده و هیچ سیمی در آن به کار گرفته نشده است، احساس بد و سنگینی روی پوست صاحب خود ایجاد نمی‌کند. ساوندشرت قیمت ارزانی ندارد و قرار است با قیمت ۳ هزار و ۶۷۳ دلار به فروش برسد. ولی قطعا حسی که در افراد ناشنوا ایجاد می‌کند، سبب می‌شود که ارزش خرید را داشته باشد.

«در این لباس هیچ سیمی وجود ندارد و فقط از الیاف هوشمند بافته شده است. ترکیبی از میکروالکترونیک‌ها و الیاف نازک و رسانا. این موتورهای الکترونیکی با الیاف رسانا درهم تنیده شده‌اند و حالتی کششی و نرم به لباس داده‌اند.»

اولین بار ساوندشرت را روی دو خواهر و برادر دوقلو که در سنین نوجوانی شنوایی‌شان را از دست داده بودند آزمایش کردند. آنها پیش از ناشنوا شدن تجربه گوش دادن به موسیقی و لذت بردن از آنرا داشتند. بعد از استفاده از ساوندشر آنها اذعان کردند که با این لباس توانسته‌اند حس عمیق گوش دادن به موسیقی را دوباره لمس کنند.

«این لباس لذت و حس عمیق موسیقی را به من منتقل کرد و بی‌شک می‌تواند از این پس زندگی‌ام را تغییر دهد.»

برگرفته از وبسایت edmtunes.com ؛