جِی کسیدی و داستان تولد ستاره‌ای در آسمان تدوین؛

الهام ربیعی - شنبه، 16 آذر 1398

جی کسیدی Jay Cassidy در دهه هفتاد با تدوین فیلم‌های مستند و تبلیغات سیاسی کارش را به عنوان تدوینگر آغاز کرد. او همکاری طولانی مدتی با شان پن داشته و بیشتر فیلم‎های او را تدوین کرده است. کسیدی بارها نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین تدوین شده و دو بار جایزه اِدی بهترین تدوین را برای فیلم‌های دفترچه امیدبخش و حقه‌بازی آمریکایی و جایزه اِدی بهترین تدوین فیلم مستند را برای یک حقیقت ناراحت‌کننده دریافت کرده است. از دیگر آثار کسیدی می‌توان به تدوین فیلم‌های پرندگان شکاری، به سوی طبیعت وحشی، سخن‌چینی، جوی، آخرین چهره، افسانه محلی و تشکر به‌خاطر خدمتتان، اشاره کرد. در ادامه مصاحبه‌ای با جی کسیدی در مورد تدوین فیلم «ستاره‌ای متولد شده است» به کارگردانی بردلی کوپر را می‌خوانید.

جی کسیدی و تدوین فیلم ستاره‌ای متولد شده است؛

فیلم ستاره‌ای متولد شده است

بگذارید اول در مورد کات در صحنه آهنگ Shallow که لحظه‌ای کلیدی برای شخصیت آلی محسوب می‌شود، صحبت کنیم.

آن صحنه جزو اولین برداشت‌های ما بود. صحنه طوری چیده شده بود که آهنگ زدن طولانی جکسون و نزدیک شدن آلی به خوبی نمایش داده شود. تعداد صحنه‌های فیلمبرداری شده خیلی زیاد بود و ما بهترین سکانس‌ها را کنار هم قرار دادیم. مهمترین نکته فیلم که کوپر خیلی روی آن تأکید داشت این بود که در تمام صحنه‌ها دوربین خواننده اصلی را نشان دهد و هیچکدام از کارهای او از چشم مخاطب دور نماند.

کمی در مورد اینکه چرا ترانه‌ها به صورت زنده ضبط شدند، توضیح بدهید. این کار از لحاظ تکنیکی چه سختی‌هایی برای شما داشت؟

لیدی گاگا و بردلی هر دو می‌خواستند که ترانه‌ها زنده ضبط شود. بردلی بر اساس شخصیتی که در فیلم داشت، صدایش را تغییر می‌داد و می‌خواند؛ در نتیجه وقتی او در نقشش بود و ترانه‌ای را اجرا می‌کرد، همه چیز واقعی‌تر به نظر می‌رسید. قبل از فیلمبرداری صحنه‌ها ما و گروه صدا از بازیگران می‌خواستیم تا یکبار به صورت آزمایشی ترانه را در استودیو اجرا کنند و بعد با استفاده از همان میکروفون‌ها و سازها صحنه فیلمبرداری می‌شد.

بین روایت، موسیقی و لحن فیلم تعادل چشمگیری وجود دارد، کمی در مورد این تکنیک صحبت کنید.

تدوین فیلم مثل کیمیاگری است؛ باید موارد خاص را امتحان کرده و صحنه‌ها و کات‌های مناسب را استنتاج کنید، باید مدام یاد بگیرید و سپس آنها را به افراد مختلف یا کسانی که درگیر نوشتن فیلمنامه هستند، نشان دهید و نظرشان را بپرسید. گاهی ما که جزو عوامل فیلم هستیم و به داستان و روند آن نزدیک هستیم، فکر می‌کنیم صحنه‌ها بی عیب و نقص‌اند اما وقتی نظر مخاطبان را می‌پرسیم متوجه می‌شویم که پیام آن منتقل نشده است، در نتیجه برای رسیدن به موفقیت باید انتقاد و نظر دیگران را بپرسیم. شاید این تعادلی که شما به آن اشاره کردید حاصل به کار بردن تجربه و شنیدن انتقادات باشد.

فیلم ستاره‌ای متولد شده است

موسیقی در این فیلم بخشی از روایت است، در مورد روند کار با موسیقی بگویید.

هر آهنگ در این فیلم وظیفه‌ای را به عهده داشت. بعضی از ترانه‌ها مثل shallow دقیقا همان چیزی را روایت می‌کردند که ما می‌خواستیم. در بعضی از صحنه‌ها فقط تکه‌ای از یک آهنگ شنیده می‌شود و این دقیقا همان چیزی است که در آن صحنه خاص انتظار داریم بشنویم. وقتی فقط روی تکه‌ای خاص از یک آهنگ تمرکز کنید، آن صحنه به همراه آن بخش از آهنگ برای همیشه در ذهن مخاطب ماندگار می‌شود؛ اما اگر همان ترانه را به صورت کامل روی صحنه بگذارید مخاطب گیج و خسته می‌شود.

در این فیلم صحنه‌ای وجود داشت که تدوین یا کوتاه کردن آن برایتان سخت باشد؟

آنها ترانه‌های زیادی را اجرا کردند، گاهی یک ترانه را در مکان‌های مختلف و با تصاویری از کنسرت‌های گوناگون داشتیم. من با مجموعه‌ای از تصاویر مواجه شده بودم و باید آنها را طوری کات و تدوین می‌کردم که به خوبی کنار هم قرار بگیرند و داستان را روایت کنند. در تدوین باید از صحنه‌هایی استفاده کنید که به روایت داستان و ساده شدن لحن آن کمک کنند. بعد از تدوین اولیه متوجه شدم که بیست‌وپنج دقیقه زمان اضافه داریم، بعضی دیالوگ‌ها را از صحنه‌ها حذف کردم و به مدت زمان دلخواه رسیدم.

به عنوان یک تدوینگر چقدر در تدوین صحنه‌ها آزادی عمل داشتید؟

ما زمان زیادی را روی فیلمنامه گذرانده بودیم، بعد از فیلمبرداری بعضی از صحنه‌ها با چیزی که در فیلمنامه وجود داشت، متفاوت بودند. وقتی صحنه‌های فیلمبرداری شده به دست تدوینگر می‌رسد او باید آنها را کشف کند. شاید کات کردن و تدوین شما با چیزی که در ذهن کارگردان است متفاوت باشد، چون راه‌های زیادی برای کنار هم قرار دادن صحنه‌ها وجود دارد. در ابتدا دست تدوینگر باز است، چون کارگردان هنوز مشغول فیلمبرداری است؛ اما من و کوپر دقیقا در همان زمان مرتب با هم در مورد صحنه‌ها صحبت می‌کردیم. این برای تدوینگر بسیار مفید است چون در جریان کار، بازی هنرپیشه‌ها و کارگردانی قرار می‌گیرد و می‌تواند صحنه‌های مورد نظرش را با دقت بیشتری انتخاب کند.

برگرفته از وب‌سایت awardsdaily.com ؛