تکنیک‌های تدوین فیلم از بازگشت به آینده تا فارست گامپ؛

الهام ربیعی - دوشنبه، 2 دی 1398

تکنیک‌های تدوین فیلم و آشنایی با تدوینگر فارست گامپ؛

تکنیک‌های تدوین فیلم

آرتور اشمیت Arthur Schmidt تدوینگر آمریکایی است که تدوین فیلم‌های زیادی را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد. اشمیت سال‌ها با رابرت زمکیس Robert Zemeckis کارگردان بازگشت به آینده Back to the Future، همکاری کرده است. آرتور پسر تدوینگر برجسته آمریکایی آرتور پ. ‌اشمیت (تدوینگر فیلم سان‌ست بلوار) است. اشمیت دو بار برای فیلم‌های چه کسی برای راجر رابیت پاپوش دوخت؟ و فارست گامپ اسکار بهترین تدوین را دریافت کرد. علاوه‌براین چندین جایزه اِدی برای فیلم‌های دزدان دریایی کارائیب: نفرین مروارید سیاه، فارست گامپ و فیلم تلویزیونی The Jericho Mile دریافت کرده است. او همچنین بارها نامزد دریافت جایزه بفتای بهترین تدوین شده است. از دیگر آثار آرتور اشمیت می‌توان به تدوین فیلم‌های آرواره‌ها، دختر معدنچی زغال‌سنگ، تماس، دورافتاده، آنچه در زیر است و آخرین موهیکان اشاره کرد. اشمیت در سال 2008 بازنشسته شد و در سال 2009 جایزه دستاوردهای حرفه‌ای تدوینگران سینمای آمریکا را دریافت کرد که این جایزه توسط رابرت زمکیس به او اهدا شد.

تکنیک‌های تدوین فیلم و تدوین فیلم بازگشت به آینده؛

تکنیک‌های تدوین فیلم

تدوین در خون آرتور اشمیت است. پدرش دو بار نامزد دریافت اسکار شد و برای تدوین فیلم بیلی وایلدر شهرت دارد.

«من از همان ابتدا عاشق فیلم بودم، اما پدرم می‌گفت وارد این شغل نشو. کار سختی است و امنیت شغلی ندارد.»

به نظر آرتور اتاق‌های تدوین پارامونت که پدرش در آنها کار می‌کرد مثل سلول انفرادی بود.

«با خودم فکر می‌کردم که چه فضای ناخوشایندی است. کار تدوین به نظرم خیلی مکانیکی می‌آمد، هرگز فکر نمی‌کردم که این شغل را انتخاب کنم. اما کارهایی که او برای فیلم‌ها می‌کرد مثل جادو بود. من مبهوت هنرش بودم. مدت زیادی طول کشید تا وارد این کار شوم. بعد از مرگ پدرم تصمیم گرفتم به‌عنوان تدوینگر فعالیت کنم.»

تکنیک‌های تدوین فیلم

آرتور به مدت چهار سال در استودیوهای گلدوین به عنوان دستیار تدوین فعالیت کرد. در همان دوران جیم کلارک برای تدوین فیلم «ماراتن من» به دنبال دستیار بود و از آرتور اشمیت دعوت کرد تا با او همکاری کند.

«یک روز جیم به من گفت «چرا این صحنه‌ها را خودت تدوین نمی‌کنی؟ شاید تدوین تو آنها را بهتر کند.» تصور کنید کار جیم کلارک را بهتر کنم! من با حالتی عصبی صحنه‌ها را تدوین کردم و او از کارم تعریف کرد. کلارک همیشه کارش را به تنهایی انجام می‌داد و حالا به دستیارش صحنه‌هایی برای تدوین داده بود. او بهترین دوست و استادم شد و فرصت بزرگی به من داد.»

بعد از آن اشمیت برای تدوین فیلم تلویزیونی The Jericho Mile به کارگردانی مایکل مان استخدام شد. مایکل مان در کار تدوین آزادی زیادی به او داد و در نهایت اشمیت توانست جایزه امی و اِدی را برای تدوین این فیلم دریافت کند. بعد از آن زمکیس با او تماس گرفت و همکاری طولانی مدت آنها با فیلم بازگشت به آینده شروع شد. اشمیت در طول سال‌ها فعالیت حرفه‌ای با کارگردانان بسیاری از جمله جیم آبراهامز، گلن جردن، اندرو دیویس، مایک نیکولز و بری ساننفلد همکاری کرد.

«من خیلی خوش‌شانس بودم که باکارگردانان بزرگی همکاری کردم و تدوین فیلم‌های فوق‌العاده‌ای را انجام دادم. اما موفقیت را یک شبه به دست نیاوردم، سالها دستیار بودم و تجربه کسب کردم.»

تکنیک‌های تدوین فیلم و سبک ارتور اشمیت؛

تکنیک‌های تدوین فیلم

در فیلم The Jericho Mile اشمیت به دلیل شیوه نامتعارفش در تدوین صحنه نهایی مورد توجه مایکل مان قرار گرفت. در این صحنه او با استفاده از کات‌ها تنش و هرج‌ومرج پیرامون شخصیت اصلی را به خوبی نشان می‌دهد. او از تکنیک کراس دیزالو، کات‌های سریع، کات از حرکت آهسته به سریع این صحنه را کات می‌کند که کاملا در تقابل با کار تدوینگران آن زمان بوده است. اشمیت با کات‌های سریع در کنار نریتیو حالت درونی و احساسات شخصیت اصلی را نشان می‌دهد، او با این کار مخاطب را از لحاظ احساسی درگیر می‎کند؛ همچنین با قرار دادن تصویری از روبه‌رو تماس چشمی بین مخاطب و مورفی-شخصیت اصلی فیلم- برقرار می‌کند. در این صحنه طولانی مخاطب مجال می‎یابد تا از لحاظ عاطفی با مورفی به‌عنوان شخصی که می‌خواهد زندگی‌اش را تغییر دهد، ارتباط برقرار کند.

در فیلم فارست گامپ، اشمیت برای نشان دادن تغییرات زمان و مکان، صحنه‌های زیادی را در کنار هم می‌چیند. مثلا در صحنه دویدن فارست کوچک و نشان دادن تصویر از نگاه او و قلدرها و تکرار همین تکنیک در زمانی که فارست بزرگ شده است. با این تکرار روی ناتوانی شخصیت در فرار از قلدری‌ها تأکید می‌کند و در عین‌حال در همان لوکیشن با همان تکنیک تدوین و نورپردازی، گذر زمان را نیز نشان می‌دهد.

برگرفته از وب‌سایت esfmedia.com