سبک کارگردانی مارتین اسکورسیزی در فیلمسازی

الهام ربیعی - دوشنبه، 29 مهر 1398

سبک کارگردانی مارتین اسکورسیزی Martin Scorsese کارگردان مشهور امریکایی، بار دیگر با مطرح شدن فیلم مرد ایرلندی جدیدترین ساخته‌ی این کارگردان بر سر زبان‌ها افتاده است. هیاهوی فیلم مرد ایرلندی و استقبال کم‌نظیری که منتقدان از فیلم مرد ایرلندی به عنوان جدیدترین ساخته‌ی این کارگردان داشته‌اند، سبب شد تا در این مطلب به بررسی سبک کاگردانی اسکورسیزی بپردازیم.   

فیلم‌های مارتین اسکورسیزی در زمره برترین آثار تاریخ سینما هستند و همچنین او سبکی خاص در فیلمسازی ابداع کرده است. در این مطلب سبک فیلمبرداری، کارگردانی، روند فیلمنامه و تکنیک‌های تدوین این کارگردان بررسی می‌شود. در ادامه با وب‌سایت ملودایو همراه باشید.

مارتین اسکورسیزی و تعریف سینمای مدرن؛

سبک کارگردانی مارتین اسکورسیزی

فیلم‌های مارتین اسکورسیزی کارگردان صاحب سبک سینما به چند دلیل مهم هستند، یکی از این دلایل درک چگونگی تغییر سینمای مدرن در طی سال‌هاست. اسکورسیزی در سینمای معاصر هم از لحاظ کارگردانی و هم از نظر تکنیک‌های تدوین به عنوان پیشگام تکنیک‌های سینمایی شناخته می‌شود. در این مقاله تلاش می‌کنیم تا برخی از تکنیک‌های فیلمسازی اسکورسیزی را برای علاقه‌مندان به کارگردانی، تدوین و آهنگسازی برای سینما تشریح کنیم.

سبک کارگردانی مارتین اسکورسیزی و استفاده از نریشن و مونتاژ؛

سبک کارگردانی مارتین اسکورسیزی

اسکورسیزی در بیشتر فیلم‌هایش از مونتاژ استفاده می‌کند و معمولا صحنه‌ها با نریشن (صدای روایت) همراه هستند که موجب انسجام داستانی آن‌ها می‌شود. استفاده از این تکنیک، به بیننده اطلاعاتی را نشان می‌دهد که در زندگی شخصیت داستان اتفاق افتاده است.

سبک کارگردانی مارتین اسکورسیزی و استفاده از صدا و موسیقی درون داستانی؛

سبک کارگردانی مارتین اسکورسیزی

استفاده از منبع موسیقی یا صدایی که در تصاویر فیلم وجود دارد باعث واقعی‌تر شدن لحن داستان می‌شود. اسکورسیزی صداهای درون داستانی و برون داستانی را با هم ترکیب می‌کند و همچنین در صحنه‌هایی موسیقی روی تصویر را با موسیقی متن پیوند می‌دهد.

«ماهیت سینما به اجزایی درون قاب تصویر و بیرون این قاب وابسته است.»

سبک کارگردانی مارتین اسکورسیزی و تکنیک‌های دوربین؛

سبک کارگردانی مارتین اسکورسیزی

مارتین اسکورسیزی در زمینه استفاده از پن (چرخش دوربین روی محوری ثابت به طرف چپ یا راست)، حرکت، زوم سینمایی تصاویر و نحوه‌ی قرار دادن جای دوربین در هنگام فیلمبرداری صحنه‌های مختلف شهرت دارد. اسکورسیزی به‌خوبی می‌داند که با حرکت دوربین، مخاطب با روند داستان ارتباط برقرار می‌کند. بدین ترتیب او با حرکت سریع دوربین یا تغییر زاویه آن احساسات شخصیت فیلم را منتقل می‌کند. همچنین با آرام حرکت دادن دوربین موجب طولانی‌تر شدن لحظات خاص در روایت می‌شود یا کنجکاوی و وحشت شخصیت را نشان می‌دهد.

دوربین فیلمبرداری در آثار اسکورسیزی همیشه نزدیک به صحنه است، مثلا اگر سوژه روی زمین باشد یا در هوا او همیشه راهی پیدا می‌کند تا دوربین را نزدیک به شخصیت قرار دهد و بار احساسی صحنه را برای تماشاگران بیشتر کند. او معمولا از تکنیک های زاویه عادی یا Eye level ، اوور هد  Over Head(قرار دادن دوربین بالای سر بازیگر)، لو-انگل Low Angle (فیلمبرداری بازیگر از پایین به بالا)، نمای هلندی Dutch Angle (نمای کج یا زاویه‌داری که در آن خط افق و اشیا در صحنه به‌صورت مایل دیده شوند) و پی ‌او ‌وی POV/ Point of view (نمای نقطه دید) در صحنه‌ها استفاده می‌کند. اسکورسیزی تکنیک‌های مختلف زاویه دید برای روایت عناصر متفاوت داستانی استفاده می‌کند. علاوه بر این اسکورسیزی یکی از معروف‌ترین کارگردانان در زمینه استفاده از صحنه‌ها و برداشت‌های طولانی است.

«زندگی من در دو حیطه خلاصه می‌شود، سینما و مذهب.»

سبک کارگردانی اسکورسیزی و تکنیک‌های تدوین؛

سبک کارگردانی مارتین اسکورسیزی

کات‌های اسکورسیزی نیز مانند بسیاری از تکنیک‌های دیگر این بازیگر منحصربه‌فرد هستند و به نوعی امضای کارهایش محسوب می‌شوند. اگرچه اسکورسیزی در زمینه تدوین حرف‌های زیادی برای گفتن دارد اما بیشتر موفقیتش را به خاطر همکاری طولانی مدت با تدوینگرش- تلما شونمیکر Thelma Schoonmaker - کسب کرده است.

کارگردانی مارتین اسکورسیزی و کات‌های سریع؛

سبک کارگردانی مارتین اسکورسیزی

با این تکنیک صحنه‌ها به هم نزدیک می‌شوند و لحظات داستانی در کنار هم چیده می‌شوند. کات‌های فلش‌ بالب اسکورسیزی نیز مشهور هستند که در این تکنیک نور خیره‌کننده‌ای کل قاب صحنه را می‌گیرد و ذهن مخاطب را برای صحنه بعدی آماده می‌کند. او در آثارش فراوان از کات‌های سریع استفاده می‌کند که موجب ایجاد ترس،‌ اضطراب و حیرت شده و همچنین در بعضی از ژانرها برای نشان دادن خشونت و هم ذات‎پنداری مخاطب با شخصیت بسیار مؤثر است.

«موضوع اصلی فیلم‌هایم را از مناظر اطرافم، دوستانم و شخصیت‌هایی که می‌شناسم، الهام می‌گیرم.»

اسکورسیزی و سرعت تغییر صحنه؛

سبک کارگردانی مارتین اسکورسیزی

صحنه‌ در فیلم‌های مارتین اسکورسیزی معمولا آرام یا سریع تغییر می‌کند یا قاب تصویر برای لحظاتی ثابت می‌ماند. او برای صحنه‌هایی که می‌خواهد حس واقعی بودن را به بیننده منتقل کند، از حرکت آهسته دوربین استفاده می‌کند. اسکورسیزی در مقام کارگردان خوب می‌داند که چه لحظاتی در فیلمنامه مهم هستند. بنابراین به راحتی در صحنه‌های خشن، با حرکت سریع دوربین و کات‌های ناگهانی، مخاطب را در انرژی صحنه سهیم می‌کند.

«در مواقعی که به‌شدت درگیر فیلمبرداری یا تدوین هستید، کارهایی می‌کنید که شاید دیگر هیچ‌ وقت نتوانید آن را انجام دهید.»

مارتین اسکورسیزی و متوقف کردن صدا و موسیقی؛

سبک کارگردانی مارتین اسکورسیزی

در فیلم‌های اسکورسیزی صحنه‌هایی وجود دارد که در آنها حرکت آهسته با سکوت همراه می‌شود. هر آهنگسازی می‌داند که سکوت نیز یکی از ابزار آهنگسازی است و استفاده به‌جا از سکوت به اندازه استفاده از موسیقی اهمیت دارد. اسکورسیزی اعتقاد دارد که موسیقی تأثیر خلاقانه بی‌نظیری روی نریشن دارد. او در صحنه‌های خشن یا تهاجمی از موسیقی برای تشدید حس صحنه استفاده می‌کند.

«امروزه بیشتر از همیشه نیازمند صحبت کردن با هم، گوش دادن به هم و درک نگاه‌های مختلف به جهان هستیم، و سینما بهترین وسیله برای انجام این کار است.»

برگرفته از وب‌سایت studiobinder.com ؛