فیلم انتقام جویان : پایان بازی و درخشش بی‌نظیر مارول

الهام ربیعی - چهارشنبه، 10 مهر 1398

فیلم انتقام جویان : پایان بازی (Avengers: Endgame) فیلمی هیجان‌انگیز از مجموعه انتقام‌جویان است که ترکیبی از کمدی و اکشن را یکجا دارد و لذتی وصف‌ناپذیر به مخاطب القا می‌کند. فیلم قبلی از سری انتقام‌جویان-جنگ ابدیت- با تناسب بی‎نظیری که در روایت داستان و پایان غافلگیرکننده‌اش ایجاد کرده بود، تمام تماشاگران را متحیر کرد. انتقام‌جویان: پایان بازی، بیست‌ودومین فیلم در دنیای سینمایی مارول به کارگردانی برادران روسو و نویسندگی کریستوفر مارکوس و استیون مک‌فیلی در سال 2019 اکران شد و توانست پرفروش‌ترین فیلم سال 2019، پرفروش‌ترین فیلم ابرقهرمانی تاریخ و پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما بشود. تاکنون این فیلم 2.8 میلیارد دلار در سراسر دنیا فروش داشته است.

در این فیلم تعداد کاراکترهای اصلی نسبت به سری‌های قبلی کمتر است و فیلم رویه‌ای شخصیت‌محور را در پیش گرفته و به شخصیت‌های بیشتر پرداخته شده است. داستان این فیلم علاوه ‌بر اینکه روی تلاش شخصیت‌ها برای درست کردن مشکلات صحه می‌گذارد به بازگشت ناپذیر بودن برخی بلایا نیز می‌پردازد. پایان بازی همانقدر که به نکات پنهان فیلم‌های قبلی وفادار است لحظات شوکه‌کننده‎ای هم پیش چشم تماشاگران به تصویر می‌کشد.

«این جنگ زندگی ماست. باید برنده شویم. به هر قیمتی.»

انتقام‌جویان: پایان بازی عجیب و غریب و به همان اندازه شوکه‌کننده است. این فیلم به مخاطب لذت عمیقی می‌دهد و ترکیب جالبی از طنز و جدیت دارد. موسیقی متن این فیلم توسط آلن سیلوستری ساخته شده که در بعضی سکانس‌ها در کنار جلوه‌های ویژه‌ی میخکوب‌کننده‌ی سی‌جی‌آی‌ و کارگردانی قوی، تأثیر فوق‌العاده‌ای روی مخاطب بر جای می‌گذارند.

فیلم انتقام جویان: پایان بازی و آهنگسازی آلن سیلوستری؛

فیلم انتقام‌جویان: پایان بازی

آلن سیلوستری با دنیای مارول بیگانه نیست و پیش از این نیز برای فیلم‌های کاپیتان آمریکا: نخستین انتقام‌جو (2011)، انتقام‌جویان(2012) و انتقام‌جویان: جنگ ابدیت (2018)، موسیقی متن ساخته است. موسیقی متن انتقام‌جویان: پایان بازی در عین اکشن بودن داستان را لو نمی‌دهد. در پایان بازی، تم‌های گوناگون موسیقی برای صحنه‌ها ساخته شده‌اند؛ صحنه‌های احساسی با موسیقی غم‌انگیز همراه هستند و در صحنه‌های اکشن و پرتحرک، موسیقی مخاطب را با شخصیت‌ها همراه کرده و خوش می‌درخشد. چه با ساز بانجو چه با موسیقی جاز، در واقع موسیقی متن این فیلم در کنار سایر بازیگران یکی از شخصیت‌های داستان است و هم به بیننده لذت می‌دهد و هم او را از خط سیر داستان غافل نمی‌کند.

«پایان، قسمتی از سفر است.»

آلبوم موسیقی این فیلم با قطعه «Totally Fine» شروع می‌شود که برای ساخت آن از سازهای زهی استفاده شده است و تفسیر جدیدی از قطعه جنگ ابدیت می‌باشد. سپس سیلوستری مخاطب را به سرعت وارد جریانی جدید و غمگین می‌کند؛ و موسیقی با ساز زهی که در پس‌زمینه آن صدای سازهای بادی و برنجی شنیده می‌شود ادامه پیدا می‌کند. در قطعه «No Trust» قهرمانی و امید موج می‌زند. در قطعه «Where Are You» ناامیدی و تنش جای خود را به عناصر قهرمانانه می‌دهد.

فیلم انتقام جویان : پایان بازی و همکاری سیلوستری و مارول؛ 

فیلم انتقام‌جویان: پایان بازی

موسیقی متن این فیلم یکی از بهترین آثاری است که سیلوستری برای مارول ساخته و حتی می‌توان گفت یکی از بهترین کارهای خودش نیز است. قطعه «Portals» که با درامز دراماتیک و آرامی شروع می‌شود و حالتی حماسی و باشکوه دارد و یکی از بهترین تم‌هایی است که تا کنون برای انتقام‌جویان ساخته شده است. در بعضی از قطعه‌ها تم اولین انتقام‌جویان شنیده می‌شود ولی سیلوستری این کار را با ظرافت زیادی انجام داده و فقط تکرار صِرف از کارهای گذشته نیست.

«خشم نابودکننده است و من از آن متنفرم.»

در کل موسیقی متن انتقام‎جویان: پایان بازی حیرت‎انگیز است. سیلوستری لحظات ناب و احساسی را در موسیقی متن این فیلم ارائه می‌دهد. موضوع پایان بازی غافلگیرکننده اما خوشایند است و این در موسیقی متن نیز به‌خوبی نمود دارد. پایان بازی چندین جایزه از جمله جایزه تریلر طلایی، جایزه ام‌تی‌وی و جایزه فیلم برگزیده نوجوانان را دریافت کرده است. پایان بازی یک حماسه قهرمانانه است که مخاطب را به وجد می‌آورد، او را به گریه می‌اندازد و کاری می‌کند که از ته دل بخندد.

برگرفته از وب‌سایت zanobardreviews.com ؛‌