معرفی مایکل جاکینو آهنگساز انیمیشن Up

الهام ربیعی - چهارشنبه، 3 مهر 1398

مایکل جاکینو Micheal Giacchino در سال 1967 میلادی در نیوجرسی از پدر و مادری ایتالیایی‌الاصل زاده شد. او از ده سالگی موسیقی و تصاویر را با هم ترکیب می‌کرد و در زیرزمین خانه‌شان انیمیشن‌های استاپ‌موشن با موسیقی‌های ساخت خودش خلق می‌ساخت. در دوران دبیرستان معلم هنرش به پدر و مادر جاکینو گفت که او را به مدرسه هنرهای تجسمی نیویورک بفرستند. او این مدرسه را چنین توصیف می‌کند:

«با خودم فکر کردم، وای، فوق‌العاده است. واقعا مدرسه‌هایی مثل این وجود دارند؟ جایی که می‌توانم کارهای مورد علاقه‌ام را انجام دهم. برایم خیلی جذاب بود و عاشق مدرسه هنرهای تجسمی شدم. من عاشق آزادی آنجا بودم. مثل اینکه به ما بگویند: خب، شما اینجایید چون به چیزی علاقه دارید. بیایید ببینیم علاقه شما چقدر است. ما نمی‌خواهیم شما را کنترل کنیم بلکه می‌خواهیم ببینیم چقدر پرشور و حرارتید و چقدر علاقه‌تان واقعی است.»

 

جاکینو در دبیرستان در زمینه تولید فیلم و تاریخ تحصیل کرد. در آخرین سال تحصیلش معلمش گفت که یونیورسال پیکچرز Universal Pictures کارآموزی بدون دستمزد لازم دارد. جاکینو که در آن زمان هنوز در دبیرستان تحصیل می‌کرد و یک کار نیمه وقت هم داشت، این موقعیت شش ماهه را به‌دست آورد. در سال 1990 میلادی با مدرک لیسانس هنرهای زیبا از مدرسه هنرهای تجسمی نیویورک فارغ‌التحصیل شد؛ در همان دوران کار بازاریابی را در دیزنی شروع کرد و به کلاس‌های UCLA رفت. سپس از بازاریابی به سمت تولید در بخش مدیای استودیو والت دیزنی که جدیدالتأسیس بود، رفت و در آنجا فرصت ساخت موسیقی بازی‌های کامپیوتری را به‌دست آورد.

مایکل جاکینو آهنگساز انیمیشن Up و استودیو DreamWorks؛‌

مایکل جاکینو آهنگساز انیمیشن Up

بعد از آن جاکینو به DreamWorks Interactive رفت؛ در آنجا از او خواستند که برای بازی اقتباسی دنیای گمشده: پارک ژوراسیک موسیقی متن بسازد. سپس استیون اسپیلبرگ او را به عنوان آهنگساز استخدام کرد. این اولین بازی پلی‌استیشنی بود که موسیقی آن ارکسترال زنده بود و توسط اعضای سمفونی سیاتل اجرا شد. جاکینو ساخت موسیقی متن بازی‌های رایانه‌ای بسیاری را در کارنامه خود دارد؛  Small Soldiers، Medal of Honor، Heroes:2، Secret weapons Over Normandy و Call of Duty نمونه‌هایی از آنها هستند.

«نوشته‌های من از مسائلی که در کودکی و نوجوانی، شنیده و دیده‌ام تأثیر گرفته‌اند، درواقع کارهایم کولاژی دیوانه‌وار از تمام موضوعات پیرامونم هستند.»

در سال 2001 میلادی جی.جی آبرامز تهیه‌کننده سریال پرطرفدار آلیاس  Alias 2001، مایکل جاکینو را بر اساس آثارش در زمینه موسیقی بازی‌های کامپیوتری کشف کرد و از او خواست که آهنگسازی این سریال را به‌عهده بگیرد. موسیقی متن این سریال ترکیبی از قطعات ارکسترال و موسیقی الکترونیک شاد است. سپس جاکینو برای سریال لاست به کارگردانی آبرامز موسیقی متن ساخت. آهنگسازی سریال‌هایی از قبیل فرینچ Fringe، آلکاتراز، Undercovers و Six Degrees نیز از دیگر آثار جاکینو هستند. موسیقی سریال لاست نیز به خاطر موتیف موضوعی آن قابل توجه است.

مایکل جاکینو آهنگساز انیمیشن Up و دنیای پویا نمایی؛

مایکل جاکینو آهنگساز انیمیشن Up

در سال 2004 میلادی جاکینو بزرگترین پیشنهاد کاری خود را از برَد بِرد Brad Bird کارگردان انیمیشن شگفت‌انگیزان Incredibles شرکت پیکسار دریافت کرد. او با شنیدن موسیقی متن سریال آلیاس شیفته کارهای جیاچینو شده بود. از دیگر فیلم‌هایی که جاکینو آهنگسازی آنها را به‌عهده داشته است می‌توان به اسکای های، مأموریت غیرممکن3، راتاتویی، آپ، استار ترک، سوپر8، مأمویت غیرممکن-پروتکل شبح، دنیای ژوراسیک، مرد عنکبوتی:بازگشت به خانه، جنگ برای سیاره میمون‌ها، دنیای ژوراسیک: سقوط پادشاهی، مرد عنکبوتی: دور از خانه و خرگوش جوجو اشاره کرد.

«به عقیده برد برد Brad Bird موسیقی آسان‌ترین روش برای این است که یک فیلم از مسیر اصلی خودش خارج شود چرا که اگر موسیقی در جهت درست قرار نگیرد،‌ حس نادرستی به بیننده القا می‌کند. کار با افرادی که این قضیه را می‌فهمند بسیار لذت‌بخش است.»

مایکل جاکینو آهنگساز انیمیشن Up و جوایز و افتخارات؛

مایکل جاکینو آهنگساز انیمیشن Up

جوایز بین‌المللی بسیاری در کارنامه حرفه‌ای جاکینو به چشم می‌خورد. جایزه اسکار، گلدن گلوب و بفتای بهترین موسیقی متن برای فیلم Up، جایزه امی برای موسیقی متن سریال لاست، جایزه گرمی برای فیلم‌های راتاتویی و آپ از جمله جوایزی هستند که مایکل جاکینو دریافت کرده است.

«معمولا مردم به من می‌گویند که موسیقی تو ما را به گریه می‌اندازد. دلیلش این است که خودم هم هنگام تماشای آن فیلم‌ها گریه می‌کنم.»

برگرفته از وب‌سایت michaelgiacchino.com ؛‌