آشنایی با الکساندر دسپلات یکی از بهترین آهنگسازان دنیا

الهام ربیعی - یک‌شنبه، 14 مهر 1398

الکساندر دسپلات رهبر ارکستر و آهنگساز فرانسوی است که تا کنون برای بیش از صد فیلم موسیقی متن ساخته است و بارها نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار موسیقی متن شده و جوایز بی‌شماری از جمله دو اسکار بهترین موسیقی فیلم را در کارنامه کاری خود دارد؛ به جرأت می‌توان گفت الکساندر دسپلات یکی از موفق‌ترین وارثان استادان آهنگسازی سبک فرانسوی محسوب می‌شود. او هم عاشق سینما و هنر آهنگسازی است و هم درک بالایی از سینما دارد که موجب ارتباط نزدیکش با کارگردانان می‌شود. دسپلات از آهنگسازانی نظیر موریس جار، برنارد هرمان، نینو روتا و ژرژ دلرو در کارهایش الهام می‌گیرد. او بعد از شنیدن موسیقی متن فیلم جنگ ستارگان اثر جان ویلیامز تصمیم گرفت آهنگساز فیلم شود.

الکساندر دسپلات و سبک موسیقی جاز؛‌

دسپلات از کودکی با سمفونی‌های راول و دبوسی، موسیقی جهان و موسیقی جاز بزرگ شد. او ابتدا نواختن پیانو و ترومپت را آموخت و سپس ساز فلوت را به عنوان ساز اصلی برگزید و با مطالعه موسیقی کشورهای برزیل و افریقا، اطلاعاتش در زمینه موسیقی کلاسیک را پرورش داد. پس از آن شروع به ساخت موسیقی متن برای سینما و تلویزیون کرد و همزمان برای تئاتر نیز موسیقی متن می‌ساخت که بوسیله آن توانست به اهمیت نمایشنامه و تطبیق موسیقی با بازی هنرپیشه‌ها پی برد.

«درک ذهنیات افراد، تجاربشان و اینکه هنگام مرگشان چه اتفاقی می‌افتد، بسیار دشوار است و اینجاست که موسیقی حرف زیادی برای گفتن دارد.»

حین ضبط اولین موسیقی متنی که برای فیلم بلند ساخته بود با دومنیک لومونیه آشنا شد، او یک نوازنده‌ی ساز ویولون ناشناس بود که بعدها با هم ازدواج کردند و فعالیت هنریشان با هم آغاز شد. دومنیک با روحیه خلاقانه و تفسیرهای هنری‌اش در ساخت موسیقی با دسپلات همفکری عمیق دارد. آنها با هم راه‌های جدیدی در مورد استفاده از ساز زهی در موسیقی خلق کرده‌اند.

الکساندر دسپلات و آهنگسازی برای فیلم هری پاتر؛ 

دسپلات بعد از ساخت موسیقی برای پنجاه فیلم اروپایی و همکاری با کارگردانانی مثل فیلیپ د بروکا و فرانسیس جرود در سال 2003 با فیلم «دختری با گوشواره مروارید» پا به عرصه سینمای هالیوود گذاشت، برای این فیلم نامزد دریافت جایزه بفتا، جایزه گلدن و جوایز فیلم اروپا شد. پس از آن برای فیلم‌های تولد، سیریانا، مورد عجیب بنجامین باتن، گرگ‌ومیش، هری پاتر: یادگاران مرگ 1و2، درخت زندگی، آرگو، گودزیلا و هتل بزرگ بوداپست موسیقی متن ساخت. او برای فیلم هتل بزرگ بوداپست، جایزه اسکار و بفتا و برای فیلم سخنرانی پادشاه جایزه بفتا را در سال‌ها 2010 و 2015  میلای دریافت کرد.

«همیشه می‌خواستم آهنگساز فیلم شوم، از کودکی شروع به جمع‌آوری موسیقی متن کردم و به موسیقی فیلم‌ها توجه خاصی داشتم. دوست دارم تا آخر عمرم همین کار را ادامه بدهم.»

الکساندر دسپلات و افتخارات هنری؛ 

در سال 2012 میلادی دسپلات یکی از اعضای هیأت داوران جشنواره کن بود، همچنین در سال 2014 به عنوان رئیس هیأت داوران دوسالانه ونیز انتخاب شد. او تا کنون توانسته سه جایزه سزار، سه جایزه بفتا، دو جایزه گلدن گلوب، دو جایزه گرمی و دو اسکار به دست آورد؛ در سال 2018 برای فیلم شکل آب برنده جایزه اسکار، گلدن گلوب و بفتای بهترین موسیقی متن شد. از دسپلات به عنوان یکی از موفق‌ترین و پولسازترین آهنگسازان هالیوود نام برده می‌شود.

«به این دلیل عاشق موسیقی فیلم هستم که مخاطب در آن غوطه‌ور می‌شود و می‌تواند بهترین ایده‌ها را در وارد کردن هنر به زندگی‌اش، پیدا کند. آهنگسازی شغل من نیست به همین خاطر نمی‌توانم از آن دست بکشم.»

بهترین آثار الکساندر دسپلات؛

شکل آب (2018)؛‌

بازی تقلید (2014)؛‌

هتل بزرگ بوداپست (2014)؛‌

سی دقیقه بعد از نیمه‌شب (2012)؛

هری پاتر و یادگاران مرگ: قسمت دوم (2011)؛‌

سخنرانی پادشاه (2010)؛

ملکه (2006)؛ 

مورد عجیب بنجامین باتن (2008)؛‌

تولد (2004)؛‌

دختری با گوشواره مروارید (2003)؛‌

«موسیقی بخش‌های مختلفی دارد، من از کار با گروه ارکستر، گروه کُر و گروه موسیقی جاز لذت می‌برم؛ و از هر عنصری که موسیقی در اختیارم بگذارد، نهایت استفاده را می‌کنم. من عاشق دنیای موسیقی هستم و فقط مطابق با هر بخش آن، لباسم ر اتغییر می‌دهم، در واقع خودم هم در بطن هر فیلم جا می‌گیرم.»

برگرفته از وب‌سایت alexandredesplat.net