انتخاب موسیقی مناسب برای ویدئو و فیلم
تدوینگران چگونه موسیقی بیکلام مناسب را انتخاب میکنند؟
«تأثیر موسیقی بیکلام در فیلم یا ویدئو انکارناپذیر است.»
اولین سوالی که ذهن هر تدوینگری را به خود مشغول میکند این است که «چه نوع موسیقی برای این فیلم مناسب است؟» به عقیده تدوینگران حرفهای یکی از سختترین کارها پیدا کردن موسیقی بیکلام یا باکلام مناسب برای ویدئو است. موسیقی میتواند انرژی و احساس تصویر را چند برابر کند، اما انتخاب قطعه موسیقی مناسب کاری دشوار است. در ادامه چند راهحل برای پیدا کردن موسیقی بیکلام یا باکلام مناسب ارائه میشود.
مشخص کردن موسیقی فیلم و ویدئو؛
موسیقی بیکلام یا باکلام فیلم باید قبل از تدوین نهایی، انتخاب شود. اگر کار سفارشی باشد، باید قبل از اتمام پروژه، کار مورد تأیید مشتری قرار گیرد. در هر قدم از تدوین باید موسیقی روی صحنه قرار گیرد. تدوین و برش صحیح موسیقی میتواند به صحنه انرژی دهد در عین حال همان موسیقی با کات اشتباه میتواند صحنه را دچار تنش کند. انتخابهای متفکرانه میتواند تأثیرگذاری صحنهها را دوچندان کند.
بودجه کار باید مدنظر قرار گیرد. استفاده از موسیقیهای موجود با در نظر گرفتن کپیرایت- در کاهش بودجه تأثیر زیادی دارند. بعضی از تدوینگران ترجیح میدهند که صحنههای کوتاهی را تدوین کرده و چندین موسیقی را روی آن قرار دهند تا بتوانند بهترین را انتخاب کنند. اگر موسیقی مدنظر آنها برای صحنه مناسب نباشد، میتوانند آن صحنه را مطابق با موسیقی ادیت کنند. این رویکرد، منطقی است اما باید بلافاصله بعد از تولید انجام شود.
هماهنگی صحنه و موسیقی؛
نوع فیلم تعیین کننده سبک و حالت موسیقی است. مگر اینکه تدوینگر عمدا بخواهد از موسیقی بر خلاف اتفاقات صحنه استفاده کند؛ مثلا استفاده از موسیقی کلاسیک در صحنه جنگ. بهترین کار استفاده از موسیقی است که حسوحال صحنه را به خوبی منتقل کند. سلیقه ، سن و ذهنیت مخاطب در انتخاب موسیقی نقش بسزایی دارد. به عنوان مثال موسیقی هاردراک و هیپهاپ برای افراد مسن مناسب نیست اما برای مخاطبان جوان لذتبخش است.
امکان انتخاب موسیقی بیکلام بر بسترهای متنوع به تدوینگران این امکان را میدهند که با توجه به ژانر و حس فیلم، موسیقی مناسب را انتخاب و در بودجه صرفهجویی کنند.
موسیقی بیکلام یا خلق موسیقی تیتراژ؛
بر اساس نوع فیلم، تدوینگر میتواند تشخیص دهد که چه نوع موسیقی را در کل کار استفاده کند یا اینکه فقط در تیتراژ آغاز و پایان موسیقی را بهکار ببرد. برای ساخت دموریل معمولا باید از موسیقی بهمپیوسته در سراسر کار استفاده کرد، اما برای تدوین فیلم یا ویدئو شرکتی (ویدئویی که کار و فعالیت شرکت خاصی را معرفی میکند) باید از تک موسیقی استفاده کرد. در بعضی از فیلمها اگر موسیقی ناگهانی شنیده شود، تأثیرگذارتر است. گاهی اوقات موسیقی متن بدون وقفه، مخاطب را خسته میکند. اگر تدوینگر بخواهد از یک قطعه موسیقی استفاده کند بهتر است که آنرا در ابتدا و انتهای اثر بیاورد.
موسیقی بیکلام یا باکلام؛
تدوینگران برخی اوقات ترجیح میدهند که در فیلم از موسیقی باکلام استفاده کنند، البته در صحنههای پر دیالوگ، موسیقی باکلام ذهن مخاطب را منحرف میکند. تدوینگر باید توجه داشته باشد که کلام موسیقی، حس و منظور صحنه را منتقل کند. موسیقیهای بیکلام نیز در بسیاری موارد به خوبی میتوانند مفهوم صحنه را به مخاطب انتقال دهند.
«تدوینگر حرفهای با دقت در مورد مدت زمان موسیقی بیکلام در فیلم تصمیم میگیرد.»
تدوینگر نباید به مدت زمان موسیقی توجه کند بلکه باید آنرا بر اساس فیلمش کات کند. ممکن است کلام یا اوج و فرودهای یک قطعه برای فیلم مناسب نباشد، تدوینگر باید با استفاده از اپلیکیشنهای خاص، قسمتهای مورد نظر خود را بریده و روی فیلم ادیت کند.
موسیقی محلی؛
برای فیلمهای خاص تدوینگر میتواند از ابزارهای موسیقی بومی استفاده کنند، از این طریق حس فیلم به بیننده القا میشود. به عنوان مثال موسیقی محلی آسیایی و موسیقی اقلیمی آفریقایی برای صحنههایی که مربوط به این مناطق است، بسیار مناسبند.
موسیقی رویالتی-فری؛
در فیلمهایی با بودجه و وقت کم تدوینگر میتواند از موسیقی رویالتی-فری استفاده کند. این نوع موسیقی کم هزینه و باکیفیت و به سرعت نیز در دسترس است. موسیقی قسمت مهمی از روند کار محسوب میشود، پس تدوینگر باید با دقت آنرا انتخاب کند. موسیقی خوب به تدوین صحنهها جهت میدهد، احساس فیلم را تقویت کرده و ذهن بیننده را درگیر میکند.
مقالات پیشنهادی:
موسیقی بی کلام و سبک آهنگسازی ونجلیس