راهنمای جامع ژانرهای مختلف فیلم و سریال (بخش چهارم)؛

الهام ربیعی - پنج‌شنبه، 30 مرداد 1399

در چهارمین بخش از مقاله جامع راهنمای ژانرهای مختلف فیلم و سریال به سراغ آن دسته از ژانرهای سینمایی رفته‌ایم که بیشتر با سینمای هنری و پیشرو شناخته می‌شوند. ژانرهایی که هر کدام معرف شاهکارهایی هستند که در تاریخ سینما جاودانه شده‌اند. در ادامه با وب‌سایت ملودایو همراه باشید.  

ژانر تجربی؛

ژانر تجربی از ایده‌ای هنری یا سرگرم‌کننده نشأت می‌گیرد و شیوه ساخت آن در هیچکدام از ژانرهای اصلی یا فرعی نمی‌گنجد. در فیلم‌های تجربی یا آوانگارد قوانین سنتی و عرفی سینما رعایت نمی‌شود و برای روایت داستان روش‌های غیرمعمولی استفاده می‌شوند.

سورئال؛

ژانرهای فیلم و سریال

برای ژانر فرعی سورئال نمی‌توان معنای دقیق ارائه داد، هدف از هنر سورئال گسترش افق فکری است و غالبا از تصاویر غیرمنطقی برای فعال کردن ناخوآگاه در آن استفاده می‌شود. فیلم‌هایی از قبیل کله‌پاک‌کن (1977) به کارگردانی دیوید لینچ و هشت‌ونیم (1963) به کارگردانی فدریکو فلینی فیلم‌های سورئال هستند.

ابزورد؛

ژانرهای فیلم و سریال

در این ژانر شخصیت اصلی شرایطی را تجربه می‌کند که نشان‌دهنده این است که هیچ هدف مهمی را در زندگی‌اش دنبال نمی‌کند یا به بیانی دیگر در مجموعه‌ای از اتفاقات و تجربیات او به سمت پوچ‌گرایی سوق داده می‌شود. ملک‌الموت (1962) به کارگردانی لوئیس بونوئل و برزیل (1985) به کارگردانی تری گیلیام از جمله فیلم‌های ابزورد هستند.

ژانر فانتزی؛

ژانرهای فیلم و سریال

ژانر فانتزی زاده پیشامدها و موقعیت‌های جهانی تخیلی با قوانینی غیرواقعی است. تخیل حدومرز ندارد و فیلم‌های این ژانر با تلفیق تخیل و افسانه‌ها ساخته می‌شوند. در ژانر فانتزی علاوه بر پایبندی به روانشناسی انسان و رفتارهای اجتماعی، مفاهیم غیرعلمی مثل جادو، حس ششم، موجودات افسانه‌ای، عناصر و وقایع ماوراءالطبیعی در نقل داستان فیلم با هم ترکیب می‌شوند. موجودات هيولايي و خيالي نيز بسيار در اين ژانر استفاده مي‌شوند. از آثار شاخص فانتزی می‌توان به فیلم‌های مهر هفتم (1957) به کارگردانی اینگمار برگمان و آلیس در سرزمین عجایب (1951) به کارگردانی کلاید جرونیمی اشاره کرد.

فانتزی معاصر؛

ژانرهای فیلم و سریال

در فانتزی معاصر عناصر خیالی به دنیایی وارد می‌شوند که هم‌عصر دوره داستان فیلم است. فیلم‌های فانتزی شهری باید در شهر اتفاق بیافتند در حالیکه فانتزی معاصر در هر مکانی که مربوط به دوره زمانی مربوطه باشد، می‌تواند ساخته شود. هری پاتر(2001) به کارگردانی کریس کلمبوس و سرگذشت نارنیا: شیر، کمد و جادوگر (2005) به کارگردانی اندرو آدامسون فانتزی‌های معاصر هستند.

فانتزی شهری؛

ژانرهای فیلم و سریال

در ژانر فانتزی شهری، عناصر خیالی در محیطی کاملا شهری وارد می‌شوند. محیط شهری می‌تواند واقعی، تخیلی، مدرن یا الهام‌گرفته از تاریخ باشد اما داستان باید با مضامین مربوط به محیطی شهری سروکار داشته باشد. سریال‌های بافی و قاتل خون‌آشام (1997) به کارگردانی جاس ویدون و سوپرنچرال (2005) به کارگردانی اریک کریپک از جمله آثار فانتزی شهری هستند.

فانتزی سیاه یا تاریک؛

ژانرهای فیلم و سریال

در این ژانر المان‌های فانتزی به دنیایی خصمانه و ترسناک وارد می‌شوند. هزارتوی پن (2006) به کارگردانی گی‌یرمو دل‌تورو و سولومون کین (2009) به کارگردانی مایکل جی. بست از جمله فیلم‌های ژانر فانتزی سیاه هستند.

فانتزی حماسی؛

ژانرهای فیلم و سریال

در فانتزی حماسی المان‌ها و عناصر فانتزی در فضایی تخیلی وارد می‌شوند که در آن نبردها، عاشقانه‌ها و موجودات اسطوره‌ای وجود دارند. این ژانر با حماسه تاریخی یا اپرای فضایی علمی-تخیلی مترادف است. ارباب حلقه‌ها (2001) به کارگردانی پیتر جکسون و بازی تاج‌وتخت (2011) به کارگردانی دیوید بنیاف فانتزی‌های حماسی هستند.

فانتزی اسطوره‌ای؛

ژانرهای فیلم و سریال

اسطوره در غالب داستانی تعریف می‌شود که نقشی مهم در توسعه یک جامعه دارد که ممکن است داستانی بشریت یا اصل هستی باشد. معمولا شخصیت اسطوره‌ها خدایان، نیمه‌خدایان و انسان‌هایی با قدرت‌های ماوءالطبیعه هستند. جوزف کمبل در کتاب «سفر قهرمان» بیان می‌کند که داستان‌های اساطیری ویژگی‌های مشابهی دارند که موجب می‌شوند افسانه‌ها و اسطوره‌ها برای همگان باورپذیر باشند و جهان‌شمول بشوند. جیسن و آرگونات‌ها (1963) به کارگردانی دان چفی و پادشاه میمون (2014) به کارگردانی چینگ پو-سوی از جمله فانتزی‌های اسطوره‌ای هستند.

برگرفته از وب‌سایت studiobinder.com ؛