هنر تدوین در نگاه ویلیام گلدنبرگ تدوینگر برنده اسکار؛

الهام ربیعی - شنبه، 16 فروردین 1399

ویلیام گلدنبرگ William Goldenberg تدوینگر آمریکایی است که از سال 1992 وارد عرصه سینما شد. او تا کنون تدوین بیش از بیست فیلم را به عهده داشته و بارها نامزد دریافت اسکار و جوایز بین‌المللی دیگر شده است. در سال 2012 برای فیلم آرگو موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین تدوین و جایزه بفتا شد. گلدنبرگ بیشترین همکاری را با مایکل مان، کارگردان آمریکایی داشته است. از جمله فیلم‌هایی که ویلیام گلدنبرگ تدوین آنها را به‌عهده داشته می‌توان به مخمصه، بوسه طولانی شب‌به‌خیر، نفوذی، دومینو، تبدیل‌شوندگان، رفته عزیزم رفته، سی دقیقه پس از نیمه‌شب، بازی تقلید، شکست‌ناپذیر، تا شب زنده بمان، دیترویت و شش زیرزمینی اشاره کرد. فیلم اخبار جهان به کارگردانی پل گرینگرس آخرین اثر گلدنبرگ است که در دسامبر 2020 اکران خواهد شد.

ویلیام گلدنبرگ و فیلم 22 ژوئیه؛

تکنیک‌های تدوین در فیلم‌های تبدیل‌شوندگان

داستان این فیلم بی‌نهایت احساسی و غم‌انگیز است و حمله تروریستی سال 22 ژوئیه 2011 در نروژ را حکایت می‌کند. مخاطب آخر داستان را می‌داند پس خلق شخصیت‌ها و داستان‌پردازی و انتقال احساسات در این اثر از اهمیت به‌سزایی برخوردار است که فقط تدوینگری مثل گلدنبرگ توانایی ساختن آنرا دارد. در ادامه مصاحبه‌ای با گلدنبرگ در مورد فیلم 22 ژوئیه و همکاری او با پل گرینگرس خواهد آمد.

چطور به این پروژه پیوستید و کار با کارگردان جدید چگونه بود؟

من پل را از فیلم‌هایش می‌شناختم اما با او کار نکرده بودم. وقتی برای فیلم 22 ژوئیه با او صحبت کردم آنقدر صمیمی بود که در عرض چند دقیقه احساس کردم دوستان قدیمی هستیم. او پیش‌نویس‌های مختلف فیلمنامه و تحقیقاتی را که در زمینه داستان شده بود، برایم فرستاد. از همان شروع کار احترام زیادی برای عقایدم قائل بود. به صورت طبیعی رابطه عمیقی بین کارگردان و تدوینگر وجود دارد اما من درست شب قبل از شروع فیلمبرداری در نروژ با پل ملاقات کردم و همانجا شیوه کار او را با بقیه فهمیدم. او یک همکار واقعی است و نظر همه را می‌شنود و بهترین ایده‌ها را انتخاب می‌کند. او دست مرا در کار باز گذاشت و کار با او بسیار لذت‌بخش بود.

در مورد تحقیقات در زمینه فیلمنامه و داستان بگویید.

من روی مطالب زیادی در مورد اتفاقات واقعی کار کردم. گزارش‌های خبری و مقالاتی هم که به صورت آن‌لاین وجود داشتند، خواندم. همچنین به نروژ رفتم و با افراد بسیاری که در آن زمان آنجا بودند یا به نوعی با این حادثه درگیر شده بودند، صحبت کردم.

آیا برایتان مهم است که تدوین فیلم‌هایی را انتخاب کنید که فرصتی برای نفوذ در فرهنگ و بحث‌های سیاسی دارند؟

تکنیک‌های تدوین در فیلم‌های تبدیل‌شوندگان

بله، اکثر پروژه‌های اخیرم چنین بوده‌اند. من جذب داستان‌ها شدم، اتفاقات واقعی که حرفی برای گفتن دارند. برایم مهم است که در پروژه‌ای کار کنم که بتواند ذهن انسان‌ها حتی چند نفر را تغییر دهد.

در مورد ساخت و خلق داستان و بازی‌ها کمی توضیح دهید.

من هر شب در لابی هتل با پل ملاقات می‌کردم و در مورد صحنه‌های فیلمبرداری شده و صحنه‌هایی که قرار بود فیلمبرداری شوند، صحبت می‌کردیم. به نظرم خیلی خوب است که تدوینگر حین فیلمبرداری در محل حضور داشته باشد و با کارگردان مشورت کند. ما تمام صحنه‌ها را به صورت روزانه بررسی می‌کردیم. من هر ایده‌ای در مورد داستان یا بازی‌ها داشتم با او درمیان می‌گذاشتم.

برای جذب مخاطب به داستانی که پایان آن معلوم است، چکار کردید؟

در مورد این فیلم‌ها که بیننده از قبل پایان آن را می‌داند باید خیلی خلاقانه عمل کنید تا مخاطب درگیر داستان شود و با شخصیت‌ها همزادپنداری کند. با کات‌های مناسب می‌توانید مخاطب را به قلب داستان ببرید طوریکه از لحاظ عاطفی به شخصیت‌ها وابسته شود و سرنوشت آنها برایش اهمیت پیدا کند. لایه‌های احساسی مخاطب را به خود جذب می‌کند و او با داستان همراه می‌شود به شکلی که انگار اولین بار است آنرا می‌بیند و از سرنوشت شخصیت‌ها بیخبر است. در ضمن در این فیلم شخصیت‌ها کاملا واقعی هستند و حتی موسیقی متن خیلی ملایم در پس‌زمینه آنها شنیده می‌شود، در این فیلم موسیقی فقط برای پشتیبانی از احساسات با تصاویر ترکیب شده، چون در زندگی واقعی در تمام لحظات موسیقی ما را همراهی نمی‌کند.

هنگام تدوین چه چیزی باعث می‌شود که تشخیص دهید کدام صحنه‌ها را کنار هم بیاورید؟

تکنیک‌های تدوین در فیلم‌های تبدیل‌شوندگان

من تصاویر را طوری کنار هم می‌چینم که واکنش عاطفی ایجاد کند. گاهی توالی تصاویر با آنچه در فیلمنامه نوشته شده متفاوت است و در واقع من احساسی عمل می‌کنم. به این فکر می‌کنم که چگونه می‌توانم داستان را از نقطه الف به ب و بعد به ج انتقال دهم. به این فکر می‌کنم که چطور می‌توانم این کار را به جذاب‌ترین شکل انجام دهم. من به دنبال تأثیر عاطفی یا تأثیر روایی هستم.

برگرفته از وب‌سایت nofilmschool.com ؛