سبک هنری استنلی مایرز آهنگساز فیلم شکارچی گوزن؛

الهام ربیعی - یک‌شنبه، 27 بهمن 1398

استنلی مایرز Stanley Myers آهنگساز فیلم و سریال انگلیسی در سال 1930 میلادی در کشور انگلستان متولد شد. او کار آهنگسازی را در سال 1964 میلادی با نوشتن موسیقی متن برای سریال‌های تلویزیونی از قبیل سریال دکتر هو و The Reign of Terror آغاز کرد و بعد از آن تم موسیقی متن مجموعه تلویزیونی Question time شبکه بی‌بی‌سی را نیز ساخت. او آهنگساز پرکاری بود و دامنه کاری متنوعی داشت؛ مایرز به همان راحتی که می‌توانست موسیقی کلاسیک آرام بسازد، موسیقی اکشن پرهیجان نیز تولید می‌کرد. علاوه ‌بر این مایرز برای ساخت موسیقی متن فیلم‌های ترسناک کالت از قبیل House of Whipcord، House of Sin، Frightmare و اسکیزو به کارگردانی پیت واکر، نیز شهرت دارد.

در سال 1966 میلادی استنلی مایرز با آهنگسازی برای فیلم زیبابین Kaleidoscope وارد دنیای سینما شد، بعد از آن او برای فیلم اولیس موسیقی متن ساخت و به سرعت در صنعت فیلمسازی شناخته شد. در سال 1970 میلادی مایرز قطعه کاواتینا را ساخت که در سال 1978 میلادی از آن برای تم اصلی فیلم شکارچی گوزن به کارگردانی مایکل چیمینو استفاده کرد و توانست جایزه ایور نوولو Ivor Novello Awards را کسب کند.

سبک آهنگسازی استنلی مایرز استاد هانس زیمر در ساخت موسیقی متن؛ 

در دهه هشتاد میلادی استنلی مایرز بیشتر با استیون فریرز همکاری می‌کرد و توانست برای فیلم‌ گوش‌هایت را تیز کن در سال 1987 میلادی جایزه بهترین همکاری هنری جشنواره کن را دریافت کند. او همچنین برای فیلم Wish You Were Here و فیلم‌های کم‌بودجه دیگری مثل مسافر زمان، باد، Zero Boys وBlind Date به کارگردانی نیکو ماستوراکیس آهنگسازی کرد که در این فیلم‌ها هانس زیمر همکار او بود. بعدها مایرز و هانس زیمر یک استودیوی ضبط صدا در لندن تأسیس کردند و تمرکزشان را روی ترکیب صداهای کلاسیک ارکسترال با سازهای الکترونیک گذاشتند. آنها در ساخت موسیقی متن چندین فیلم با هم همکاری کردند که رختشویخانه زیبای من و Inignificance از آن جمله است. تأثیر استنلی مایرز بر کار و هنر هانس زیمر به قدری است که برخی منتقدان عقیده دارند که نام مایرز همیشه به عنوان استاد هانس زیمر مطرح خواهد بود. 

در سال 1991 مایرز دومین جایزه ایور نوولو را برای فیلم جادوگران کسب کرد. استنلی مایرز تا آخرین روزهای زندگی‌اش از آهنگسازی دست نکشید و برای بیش از صد فیلم و سریال موسیقی متن ساخت. آخرین اثر او ساخت موسیقی متن برای فیلم دل تاریکی به کارگردانی نیکلای روگ بود. از دیگر آثار مایرز می‌توان به فیلم‌های جدایی، زیرزمین، اسکیزوفرنی، زنجیر، تقویت و سیلاب بهاری اشاره کرد.

نگاهی به قطعه کاواتینا (Cavatina)؛

کاواتینا یک قطعه گیتار کلاسیک است که مایرز آنرا در سال 1970 برای فیلم The Walking Stick ساخت و حدود هشت سال بعد از آن به‌عنوان تم اصلی فیلم شکارچی گوزن استفاده کرد. کاواتینا (کاواتا) یک اصطلاح موسیقی است که به فضایی ملودیک و ساده اطلاق می‌شود. در اصل مایرز این قطعه را برای پیانو نوشت، اما جان ویلیامز او را متقاعد کرد تا تغییراتی در آن ایجاد کند و نت‌ها را برای گیتار بنویسد، سپس ویلیامز آنرا اجرا کرد. در سال 1973 کلیوو لین روی این آهنگ ترانه‌ای بنام «He Was Beautiful» نوشت و با ویلیامز آنرا اجرا کردند.

بعد از اکران فیلم ضد جنگ شکارچی گوزن، نسخه موسیقی بی‌کلام این آهنگ که توسط جان ویلیامز اجرا شده بود در صدر جدول پرفروش‌های انگلستان قرار گرفت. این آهنگ همزمان مخالفت با تبعیض نژادی، فقدان، عشق، حس تلخ و شیرین اشتیاق و مبارزه با وحشیگری را در ذهن تداعی می‌کند و در عین حال آرامش‌بخش نیز است. این قطعه بعدها توسط هنرمندان زیادی از قبیل The Shadows –با گیتار الکتریک- و آنجل رومرو-با گیتار کلاسیک- اجرا شد.

قطعه‌ی کاواتینا با اجرای جان ویلیامز نوازنده‌ی مشهور گیتار کلاسیک؛‌

برگرفته از وب‌سایت‌های allmusic.com و variety.com ؛