از آهنگساز فیلم جدید کریستوفر نولان چه می‌دانیم؟

کیارش رمضان‌نژاد - دوشنبه، 28 بهمن 1398

لودویگ گورانسون Ludwig Göransson آهنگساز سوئدی و برنده‌ی جایزه‌ی اسکار، آهنگساز جوانی است که در دهه‌ی سی عمر خود قرار است با آهنگسازی برای فیلم Tenet جدیدترین اثر کریستوفر نولان، بر صندلی تکیه بزند که تا پیش از این هانس زیمر بزرگ بر آن تکیه داده بود. البته جوانی لودویگ گورانسون به هیچ عنوان دلیلی بر کم‌تجربگی این آهنگساز نیست چرا که لودیگ موفق شده است تا با ساخت موسیقی متن فیلم Black panther در سال 2019 میلادی جایزه‌ی اسکار بهترین موسیقی متن را از آن خود کند و با ساخت موسیقی سریال Mandolarian به یکی از خبرسازترین آهنگسازان جوان هالیوود تبدیل شود.

بسیاری از منتقدان معتقدند که لودویگ گورانسون به یکی از بهترین متخصصان کشف صدای مورد نظر کارگردانان در آلبوم موسیقی متن فیلم‌هایشان تبدیل شده و به همین دلیل کارگردانان تجربه‌ی خوشایندی از همکاری با این آهنگساز جوان دارند.

لودویگ گرانسون و جایزه‌ی اسکار بهترین موسیقی متن در سال 2019؛ 

لودویگ گورانسون

احتمالا سال 2019 نمی‌توانست بهتر از این برای لودویگ گرانسون شروع شود و این‌قدر هم امیدوارانه و نویدبخش به پایان برسد. چرا که سال 2019 با مراسم اسکاری شروع شد که با انتخاب موسیقی متن فیلم Black Panther جایزه‌ی اسکار بهترین موسیقی را به لودیوگ تقدیم کردند و سالی که با جایزه‌ی اسکار نکو شده بود، با موفقیت کم‌نظیر سریال The Mandalorian به بهترین نحو به پایان رسید. البته درخشش نام لودویگ گرانسون با جایزه‌ی اسکار در سال 2019 شروع نشده بود و نام گرانسون با کسب جایزه‌ی گرمی برای آلبوم This Is America در همان سال 2018 بر سر زبان‌ها افتاده بود.

 نکته‌ی جالب کارنامه‌ی لودویگ گرانسون این مسأله است که این آهنگساز با وجود جوانی‌اش،‌ خیلی سریع پله‌های پیشرفت را طی کرده است و حتی قبل از اینکه جایزه‌ی از آن خود کند با آهنگسازی برای فیلم Creed نشان داده بود که ساخته‌هایش در عالم موسیقی متن گفتنی‌های بسیار دارد.

تمام این نقاط روشن در کارنامه‌ی آهنگسازی گرانسون مخاطبان سینمایی و به ویژه طرفداران آثار کریستوفر نولان را هیجان‌زده می‌کند تا بی‌صبرانه منتظر شنیدن هنرنمایی‌های گرانسون در آلبوم موسیقی متن فیلم Tenet باشند.

لودویگ گرانسون و موسیقی متن شنیدنی سریال The Mandalorian ؛‌ 

لودویگ گورانسون

لودویگ گرانسون توانایی مثال‌زدنی در استفاده از سازهای مختلف برای انتقال احساس روایت و داستان دارد، برای نمونه در مورد سریال The Mandalorian توصیف کارگردان اثر، از قهرمان داستان به عنوان سامورایی و سواری یکه و تنها جرقه‌ی استفاده از ساز فلوت را در ذهن گرانسون زد و استقبال تماشاگران ثابت کرد که این انتخاب یکی از بهترین انتخاب‌های ممکن بود.

روش منحصربفرد لودیوگ گرانسون در آهنگسازی سبب شده است تا کارگردانان جوان هالیوود اشتیاق زیادی برای همکاری با این آهنگساز جوان داشته باشند و از قدرت این آهنگساز سوئدی در روایت تصاویر با استفاده از موسیقی برای جذاب‌تر کردن فیلم‌هایشان کمک بگیرند. این آهنگساز علی‌رغم ریشه‌ی اروپایی و تبار سوئدی-اسکاندیناویایی‌اش، مدام به غرب افریقا سفر می‌کند و تا می‌تواند از موسیقیدانان افریقایی به ویژه در کشور سنگال راه و رسم نوازندگی سازهای افریقایی را می‌آموزد.

لودویگ گرانسون و آهنگسازی به سبک افریقا؛‌

لودویگ گورانسون

البته نوآوری‌های این آهنگساز تنها به فراگیری و کاربست ساز و نواهای افریقایی محدود نمی‌شود و گرانسون میل زیادی برای کار با صداهای محیطی در آهنگسازی دارد، برای مثال در ساخت موسیقی متن فیلم کرید برای اینکه صدای بیتس‌ها بهتر حس و حال فیلم و باشگاه مشتزنی را منتقل کند، برای خلق صدای بیتس‌ها از صدای ضربه‌های مشت ورزشکاران به کیسه‌های مشتز‌نی در یک باشگاه ورزشی استفاده کرده بود.  

شاید یکی از بهترین ‌راه‌ها برای آشنایی با سبک آهنگسازی لودویگ گرانسون،‌ آشنایی با عقاید و روال کاری این آهنگساز از زبان خودش باشد، به همین دلیل در ادامه‌ی این مطلب ترجمه‌ی مصاحبه‌ای با این آهنگساز را آماده کرده‌ایم تا مخاطبان وب‌سایت ملودایو با این آهنگساز جوان اما پرافتخار بیش‌تر آشنا شوند.

تو خیلی سریع پله‌های ترقی در آهنگسازی را طی کردی و بعد از  کسب سه جایزه‌ی گرمی، بلافاصله اسکار بهترین آهنگسازی را هم بردی، بعد تمام این افتخارات چه احساسی داری؟

واقعا خودم هم باورم نمی‌‎شود و بیش‌تر برایم شبیه یک فیلم سورئال است،‌ خیلی خوش‌شانسم که این موقعیت‌ها نصیبم شدند.

تو یک سفید پوست سوئدی هستی که به عنوان مهاجر در کشور امریکا زندگی می‌کنی، اما در کارهایت سبک هیپ هاپ را استفاده می‌کنی و بیشترین همکاری‌های سینمایی را نیز با امریکایی‌های افریقایی تبار داشته‌ای، آیا به نظرت موقعیت عجیبی نداری؟

لودویگ گورانسون

من در 22 سالگی و با این آرزو که بتوانم با آهنگسازان امریکایی کار کنم به این کشور مهاجرت کردم، با اینکه در سوئد بزرگ شده بودم اما از همان بچگی عاشق فیلم‌های سینمایی امریکایی بودم و دوست داشتم تا با هنرمندان امریکایی کار کنم. بعد از اینکه به امریکا آمدم در سال 2007 این بخت را پیدا کردم تا با Ryan Coogler آشنا شوم، جالب است که بهانه‌ی دوستی ما دو نفر هم اطلاعات دست اول Ryan از هنرمندان و آهنگسازان سوئدی بود! چند ماه بعد از اولین دیدارمان بود که Ryan Coogler از من خواست تا موسیقی متن اولین ساخته‌اش که یک فیلم کوتاه بود را بسازم. به محض اینکه با Ryan Coogler در مورد فیلمش صحبت کردم و کار را دیدم، فهمیدم که مسیر را درست انتخاب کردم و این آدم هم درست مثل خودم از سینمادوستان بلندپروازی است که می‌خواهد به جایی برسد.

یعنی می‌خواهی بگویی به محض ورود به امریکا Ryan Coogler اولین هنرمندی بود که با او آشنا شدی؟

بله Ryan اولین نفری بود که با او آشنا شدم و کار کردم و جالبه ده سال بعد هم ما دو نفر با دوست دیگرمان Donald جایزه‌ی گرمی را بردیم. البته برای با گرمی یا بدون گرمی هیچ چیز تغییر نکرده و هنوز همانطور که ده سال پیش با هم کار می‌کردیم، با هم همکاری می‌کنیم.

آنچه از کارت در فیلم Black Panther را دوست دارم، تحقیقات گسترده‌ای است که برای ساخت موسیقی متن این فیلم انجام دادی، ممکنه در مورد بعد پژوهشگریِ آهنگسازی‌ات برای ما صحبت کنی؟

لودویگ گورانسون

من دوست دارم در موسیقی متنی که برای هر فیلم می‌سازم، صدایی خاص را صرفا با توجه به حال و هوای آن فیلم خلق کنم، مثلا وقتی قرار شد موسیقی فیلم Fruitvale Station بسازم، یک روز شال و کلاه کردم و به ایستگاه مترو رفتم تا صدای محیط را ضبط کنم و از همان صداها هم در ساخت موسیقی متن استفاده کردم. در فیلم کرید همین کار را در یک باشگاه مشتزنی تکرار کردم. وقتی نوبت فیلم Black Panther شد و فیلمنامه‌ی Ryan را خواندم دیدم هیچ راهی ندارد جز اینکه شخصا به افریقا سفر کنم . چند صباحی با موسیقی افریقایی و فرهنگ این قاره‌ی کهن زندگی کنم تا به بهترین موسیقی ممکن برسم.

به عنوان یک آهنگساز به نظرت تفاوت آهنگسازی برای فیلم‌های مستند، نمایشی یا فانتزی مانند Black Panther در چیست؟

برای من مهم‌ترین نکته در مورد فیلم Black Panther این بود که موفق شوم به خوبی موسیقی افریقایی را نمایندگی کنم، برای همین به افریقا سفر کردم و در کشور سنگال از محضر کلاس‌های استادی به نام Baaba Maal بهره‌مند شدم. خوشبختانه Baaba Maal از من و همسرم خواست تا همراه او در یکی از تورهای موسیقی‌اش شرکت کنیم، این درست همان تجربه‌ای بود که به آن نیاز داشتم و نه تنها در آهنگسازی فیلم به من کمک کرد، بلکه حتی زندگی‌ام را هم برای همیشه تغییر داد. حالا که با موسیقی سنتی افریقایی آشنا شده بودم، دوست داشتم تا به این موسیقی رنگ و لعاب مدرن بودم و با استفاده از سبک هیپ هاپ این موسیقی را از زمان حال به آینده ببرم. از طرف دیگر در داستان Wakanda سرزمینی است که هیچ وقت توسط دول خارجی استعمار نشده برای همین باید موسیقی می‌ساختم که صدای استعمار در آن شنیده نشود.

پس یکی از چالش‌های کار تو این بود که موسیقی افریقایی بسازی که هر چه افریقایی است،‌ استعماری نباشد، درسته؟

لودویگ گورانسون

دقیقا به همین دلیل تصمیم گرفتم تا به غرب افریقا سفر کنم،‌ من با آهنگسازانی دیدار داشتم که در زبان محلی griots نامیده می‌شوند که به معنای نقال و داستان‌سرا است. این هنرمندان سازهایی را می‌نوازند که سال‌های سال و نسل اندر نسل در خانواده‌هایشان نواخته می‌شوند. این هنرمندان ریتم‌هایی را می‌نوازند که هزاران سال پیش ابداع شده‌اند. ریتم‌هایی که برای مراسم عروسی و عزا نیز استفاده می‌شوند. خیلی برای ما مهم بود تا بتوانیم در صحنه‌های مختلف فیلمBlack Panther از این ریتم‌ها استفاده کنیم. برای مثال اگر در فیلم قرار است صحنه‌ی نبردی را شاهد باشیم ما از سازهای کوبه‌ای استفاده کردیم که در افریقا به طور سنتی به همین منظور استفاده می‌شوند. برای همین اگر شما سابقه‌ی زندگی در غرب افریقا را داشته باشید و فیلم Black Panther را تماشا کنید به محض شنیدن موسیقی حتی اگر صحنه هنوز شروع نشده باشد،‌ می‌دانید که قرار است یک صحنه‌ی نبرد را تماشا کنید.

در پایان آیا پروژه‌ی خاصی وجود دارد که آرزو داشته باشی برای آن آهنگسازی کنی؟

من به آهنگسازی در تمام سبک‌ها و ژانرها علاقه دارم،‌ فرقی نمی‌کند که ژانر جاز باشد، راک باشد و یا حتی موسیقی افریقایی به همین دلیل نیز ساخت موسیقی متن برای فیلم‌های سینمایی را انتخاب کردم،‌ چون در این حرفه می‌توانم برای هر سبک و ژانری آهنگ بسازم. البته در بین ژانرها به سبک هیپ هاپ علاقه‌ی ویژه‌ای دارم، اما امیدوارم در آهنگسازی برای این سبک دچار تکرار نشوم و بتوانم هر بار کار تازه‌ای ارئه کنم.

برگرفته از وب‌سایت papermag.com ؛‌

  • ali

    جوایز و نامزدی‌ها جوایز گرمی ۱۹۹۱: رانندگی برای خانم دیزی ۱۹۹۵: شیر شاه(برنده) ۱۹۹۶: Crimson Tide (برنده) ۲۰۰۱: گلادیاتور - همراه با لیزا جرارد ۲۰۰۶: دزدان دریایی کارائیب: صندوق مرد مرده ۲۰۰۷: رمز داوینچی ۲۰۰۹: شوالیه تاریکی (برنده) - همراه با جیمز نیوتن هاوارد ۲۰۱۱: تلقین ۲۰۱۰: شرلوک هلمز

    پاسخ 1398/11/28
    • وب سایت ملودایو

      خیلی ممنون بابت پیشنهاد‌های شیندنی و دیدنی حتما به زودی در مورد تمام این آهنگسازان صحبت خواهیم کرد

      1398/11/29
  • ali

    سلام به امید و کیارش عزیز دمتون گرم. لطفا درباره جایزه گرمی و اینکه این جایزه به چه نوع آلبوم هایی داده می شود یعنی منظورم این هست که این آلبوم ها باید چه خصوصیت هایی داشته باشند لطفا یک پادکست درباره این موضوع بسازید و معروف ترین آهنگسازانی که جایزه گرمی دریافت کردن وبرای فیلم هم آهنگ ساختن یعنی هم اهنگسازی برای فیلم انجام میدن و هم جایزه گرمی دریافت کردن امیدوارم منظورم رسونده باشم. بزن دست قشنگ رو تا فضا عوض شه . ممنونم.

    پاسخ 1398/11/28
    • وب سایت ملودایو

      سلام علی عزیز خیلی خیلی ممنون از لطف و محبت شما حتما ساخت پادکست در مورد آهنگسازانی که برنده‌ی هر دو جایزه‌ی گرمی و اسکار بوده‌اند را در اولویت کاری گپ‌دایو قرار خواهیم داد سپاس بابت پیام‌های پرمهرتان

      1398/11/29