بازی سایلنت هیل و آهنگسازی آکیرا یامائوکا

الهام ربیعی - دوشنبه، 22 مهر 1398

وقتی صحبت از بازی‌های ترسناک می‌شود بی‌شک راهروهای پیچ‌درپیچ Resident Evil، فضای علمی-تخیلی Dead Space و شخصیت‌های عجیب و غریببازی سایلنت هیل Silent Hill در ذهن متبادر می‌شود. اما بازی ترسناک هم مانند فیلم‌های این ژانر فقط در دیدن هیولاهای خون‌آشام و مکان‌های وهم‌آلود خلاصه نمی‌شود، بلکه ایجاد صداهای ترسناک نیز بخش مهمی از کار است. در مجموعه سایلنت هیل این وظیفه خطیر را طراح صدا و آهنگساز ژاپنی بازی‌های رایانه‌ای-آکیرا یامائوکا Akira Yamaoka- برعهده داشت. او برای هشت قسمت از این مجموعه آهنگسازی کرده است.

«هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم این کار تا این اندازه محبوب شود، هنوز هم هیجان‌زده‌ام.»

برخلاف دیگر بازی‌های ترسناک، موسیقی سایلنت هیل برای ترساندن مخاطب از فریادها و صداهای ناگهانی استفاده نمی‌کند، بلکه با استفاده از ملودی‌های آرام و غمگین که با فضای تنهایی بازی منطبق است، حالتی مغشوش و متشنج به مخاطب القا می‌کند.

«معمولا در موسیقی‌های ترسناک از سازهای زهی و صداهای ناگهانی استفاده می‌شود اما در سایلنت هیل من سعی کردم رویکردی متفاوت را دنبال کنم. عقیده داشتم که ترکیب صداهای ترسناک و غمگین در کنار هم به خوبی عمل می‌کنند و با همین روش کارم را ادامه دادم.»

بازی سایلنت هیل و تجربه‌ی آهنگسازی برای بازی؛ 

بازی سایلنت هیل و آهنگسازی آکیرا یامائوکا

یامائوکا در دانشگاه توکیو طراحی داخلی خواند و در سال 1993 میلادی به استخدام شرکت کونامی درآمد تا روی بازی‌های Contra: Hard Corps و Sparkster کار کند. بعد از آن ساخت موسیقی بوسیله کامپیوتر را فرا گرفت و روی موسیقی بازی Snatcher کار کرد. وقتی کونامی برای بازی سایلنت هیل به دنبال آهنگساز می‌گشت، یامائوکا پیشنهاد داد که خودش این کار را انجام دهد. او تجربه آهنگسازی فیلم و بازی‌های رایانه‌ای را دارد و با چالش‌های این کار آشناست.

«طراحی صدای بازی بسیار متفاوت است چرا که هر بازیکن با توجه به مدت زمان انجام بازی، تجربه منحصربه‌فردی دارد. مدت زمان فیلم دو ساعت است و مخاطبان در یک تجربه مشترک سهیم می‌شوند؛ اما آهنگسازی برای بازی با تجربه‌های دیگر فرق می‌کند و ایجاد تنوع در صدا چیزی است که موجب تفاوت آن با فیلم می‌شود. به‌عنوان آهنگساز بازی و کسی که به مفهوم بازی شکل می‌دهد، باید بگویم که با ورود هر شخصیت جدید مفهوم داستان گسترش پیدا می‌کند و در کنار آن موسیقی هم بسط می‌یابد. خلق موسیقی یکی از کارهای مهم در بازی است و اگر کسی فقط آهنگسازی بلد باشد نمی‌تواند در این حرفه موفق شود.»

بازی سایلنت هیل و آهنگسازی آکیرا یامائوکا

بازی سایلنت هیل فضایی شبیه به زندگی واقعی دارد، راهروهایی رمزآلود و تاریک و البته اتفاقات ترسناک، این موجب می‌شود که با هیجان بازی را دنبال کند. یامائوکا در تورهایش موسیقی متن سایلنت هیل را برای طرفدارانش اجرا می‌کند.

«من موسیقی سایلنت هیل را اجرا می‌کنم. تم لورا، تم مورد علاقه خودم است، البته شاید چون همه می‌گویند عاشق این آهنگ هستند من هم دوستش دارم.»

بازی سایلنت هیل و هنر آهنگسازی بازی؛‌

بازی سایلنت هیل و آهنگسازی آکیرا یامائوکا

یامائوکا-به گفته خودش- در آهنگسازی از ترنت رزنر Trent Reznor، آنجلو بادالامانتی Angelo Badalamenti ، متالیکا Metallica و دپش‌مُد و سبک‌های باروک متداول در قرن هجده تأثیر گرفته است. در مصاحبه‌ای از او پرسیدند که آیا تحصیلاتش در دانشکده هنر توکیو در آهنگسازی به او کمک کرده است، جواب داد: «بیشتر موسیقی‌دان‌ها مفاهیم هنر و موسیقی را درهم می‌آمیزند تا سبک خودشان را خلق کنند. هر بار که آهنگی می‌نویسم سعی می‌کنم هنر و موسیقی را با هم ترکیب کنم».

از دیگر آثار یامائوکا می‌توان به بازی‌های The 25th Ward: The Silver Case، Let it die، The silver case، Puzzle & Dragons، Persona، Sine Mora  و Black Knight Sword اشاره کرد. او همچنین برای فیلم‌های سایلنت هیل، Patema Inverted و Kuso آهنگسازی کرده است.

برگرفته از وب‌سایت:‌ telegraph.co.uk ؛‌