بهترین فیلم‌های اسلشر تاریخ سینما

الهام ربیعی - جمعه، 22 بهمن 1400

فیلم اسلشر، یکی از زیرژانرهای محبوب ژانر ترسناک است که طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد. این دسته از فیلم‌ها معمولا از معیارهای خاصی پیروی می‌کنند مثلا در همه آنها یک قاتل شرور، اسلحه‌های سرد و افراد زیادی که قربانی می‌شوند، وجود دارد. این عناصر از الزامات فیلم‌های اسلشر هستند.

سایر ویژگی‌های تکرارشونده در فیلم‌های اسلشر عبارتند از صحنه‌های کشتار خونین، قربانیان نوجوان، محیط‌های شهری کوچک و دورافتاده، روایتی انتقام‌جویانه، قاتل نقاب‌دار یا قاتلی که صورتش بر اثر حادثه‌ای مجروح شده یا تغییر شکل داده.

البته در همه فیلم‌های اسلشر این موضوعات تکرار نمی‌شوند و معمولا در هر فیلمی به چند مورد از آنها می‌پردازند. گاهی اوقات، این فیلم‌های با داستانی رمزگونه در مورد هویت قاتل شروع می‌شوند و در برخی دیگر هویت قاتل از صحنه ابتدایی آشکار می‌شود. برخی اوقات قاتل شرور، توانایی‌های ماوراءالطبیعه دارد مثل فیلم کابوس در خیابان الم و گاهی شخصیتی کاملا معمولی است مثل فیلم‌های جیغ و کریسمس سیاه.

تاریخچه فیلم اسلشر

در مورد تاریخچه فیلم اسلشر میان منتقدان بحث‌های زیادی مطرح است و در مورد اینکه کدام فیلم از نظر فنی، اسلشر محسوب می‌شود، اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد. برخی از منتقدان بر این باورند که ژانر اسلشر در اواخر دهه هفتاد میلادی و با فیلم هالووین به کارگردانی جان کارپنتر شروع شد.

شاید از نظر فنی بتوان فیلم‌های قدیمی‌تری را نیز در این ژانر گنجاند، اما در واقع هالووین فیلمی بود که بیشتر معیارهای ژانر اسلشر را داشت و به یک الگو برای کارگردانان تبدیل شد. چهار سال قبل از این فیلم، در سال 1974، فیلم کریسمس سیاه اکران شد که علاوه‌بر ویژگی‌های ژانر اسلشر، اولین فیلم در این ژانر و با مضمون تعطیلات خوفناک است.

به عقیده برخی از منتقدان «کریسمس سیاه» همه معیارهای کلیدی و تعدادی از معیارهای فرعی ژانر اسلشر را دارد و اولین فیلم در این ژانر است؛ اما کشتار با اره‌برقی در تگزاس که فقط چند روز قبل از این فیلم اکران شد نیز می‌تواند آغازگر این ژانر باشد.

ژانر جالو که به فیلم‌های تریلر ایتالیایی اطلاق می‌شود نیز با معیارهای کم‌وبیش مشابه، اشتراکات زیادی با ژانر اسلشر دارد و فیلم دختری که زیاد می‌دانست محصول سال 1963 یکی از فیلم‌های اولیه در این ژانر است؛ به گمان برخی از منتقدان این فیلم را نیز می‌توان در دسته اسلش‌های ابتدایی گنجاند.

اما مگر می‌شود هنگام صحبت از فیلم ترسناک و مهیج، یادی از آلفرد هیچکاک نکرد؛ فیلم روانی نیز یکی از فیلم‌های پیشرو و نوآور در ژانر تریلر است که برخی آن را در دسته فیلم‌های اسلشر اولیه قرار می‌دهند.

بهترین فیلم‌های اسلشر تاریخ سینما

در ادامه می‌توانید لیستی از بهترین فیلم‌های اسلشر تاریخ سینما را ملاحظه بفرمایید.

  • هالووین(1987)

کارگردان: جان کارپنتر

آهنگساز: جان کارپنتر

هالووین، یکی از درخشان‌ترین فیلم‌های این ژانر است که در آن دونالد پلیسنس، جیمی لی کرتیس و پاملا جین سولز به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های مستقل تاریخ سینما است.

  • کابوس در خیابان الم(1984)

کارگردان: وس کریون

آهنگساز: چارلز برنستاین

در این فیلم جان ساکسون، جانی دپ، رونی بلکی و آماندا ویس نقش‌آفرینی کرده‌اند و شخصیت اصلی کابوس در خیابان الم، یکی از برترین شرورهای تاریخ سینما لقب گرفته است.

  • جیغ(1996)

کارگردان: وس کریون

آهنگساز: مارکو بلترامی

فیلم جیغ یکی از معروف‌ترین فیلم‌های ژانر اسلشر است که در چهار قسمت ساخته شد. در این فیلم نو کمبل، دیوید آرکت، کورتنی کاکس و متیو لیلارد ایفای نقش کرده‌اند.

  • بوم‌شناسی جنایت یا خلیج خون(1971)

کارگردان: ماریو باوا

آهنگساز: استلویو چیپریانی

خلیج خون یکی از برترین فیلم‌های ژانر ترسناک-اسلشر است که در ان کلاودین اوجر و لوئیجی پیستیلی بازی کرده‌اند.

  • اپرا(1987)

کارگردان: داریو آرجنتو

آهنگساز: برایان اینو

اپرا، دومین و پرفروش‌ترین فیلم داریو آرجنتو است که در آن بازیگرانی نظیر ایان چارلسون، اوربانو باربرینی و داریو آرجنتو نقش‌آفرینی کرده‌اند.

  • در لباسی خیره‌کننده(1980)

کارگردان: برایان دی پالما

آهنگساز: پینو دوناجو

این فیلم در ژانر اروتیک-اسلشر است که در آن مایکل کین و انجی دیکینسون بازی کرده‌اند. در فیلم در لباسی خیره‌کننده صحنه‌هایی مستقیما به فیلم روانی آفرد هیچکاک اشاره دارد و یادآور آن است.

  • کریسمس سیاه(1974)

کارگردان: باب کلارک

آهنگساز: کارل زیترر

کریسمس سیاه، یکی از فیلم‌های اسلشر اولیه با بازی الیویا هاسی، مارگو کیدر، جان ساکسون و آندره‌آ مارتین است.

  • جمعه سیزدهم(1980)

کارگردان: شان اس. کانینگهام

آهنگساز: هری مانفردینی

جمعه سیاه، فروش بسیار خوبی در سراسر دنیا داشت و موسیقی متن، بازی هنرپیشه‌ها و فیلمبرداری آن با تحسین منتقدان مواجه شد. در این فیلم بتسی پالمر و آدرین کانگ نقش‌آفرینی کرده‌اند.

  • تو بعدی هستی(2011)

کارگردان: آدام وینگارد

آهنگساز: جسپر جوسدیس لی

این فیلم مستقل آمریکایی، فروش چشمگیری در گیشه داشت و در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو مورد تقدیر منتقدان قرار گرفت. در این فیلم شارنی وینسن و وندی گلن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

  • روز مرگت مبارک(2017)

کارگردان: کریستوفر لندن

آهنگساز: بر مک‌کرری

این فیلم با بودجه‌ای حدود پنج میلیون دلار ساخته شد و به فروش 114 میلیون دلاری رسید. قسمت دوم روز مرگت مبارک در سال 2019 ساخته شد.

  • کندی‌من(1992)

کارگردان: برنارد رز

آهنگساز: فیلیپ گلس

در فیلم کندی‌من، بازیگرانی نظیر ویرجینیا مادسن، تونی تاد و زاندر برکلی نقش‌آفرینی کرده‌اند. این فیلم، اقتباسی از داستان «ممنوع شده» اثر کلایو بارکر است. شخصیت کندی‌من یکی از برترین شخصیت‌های شرور تاریخ سینما است و تونی تاد در لیست صد بازیگر برتر برای ایفای نقش شخصیت شرور در فیلم‌های ترسناک را دارد.

  • دیوانه(2012)

فرانک خلفون

آهنگساز: روبن کودر

دیوانه، فیلمی در ژانر روانشناختی-اسلشر است که در آن نورا آرنزدر و الایجا وود نقش‌آفرینی کرده‌اند.

  • می‌دانم تابستان پیش چه کردی(1997)

کارگردان: جیم گیلیسپی

آهنگساز: جان دبنی

داستان این فیلم اقتباسی از رمانی با همین نام اثر لوئیس دانکن است؛ کارگردان این فیلم از داستان افسانه‌ای مرد چنگکی و فیلم‌های اسلشر پیش از خود نیز الهام گرفته است. این فیلم دو دنباله دیگر به نام‌های هنوز یادم است تابستان پیش چه کردی(1998) و همیشه یادم می‌ماند که تابستان پیش چه کردی(2006) دارد.

  • مزاحم(1989)

کارگردان: اسکات اسپیگل

آهنگساز: باسیل پولدوریس

فیلمنامه مزاحم بر اساس داستانی از اسکات اسپیگل و لارس بندر است و در آن رینی استه‌وز و دن هیکس ایفای نقش کرده‌اند.

  • افسانه محلی(1998)

کارگردان: جیمی بلانکس

آهنگساز: کریستوفر یانگ

در فیلم افسانه محلی، جرد لتو، آلیشیا ویت و ربکا جی هارت نقش‌آفرینی کرده‌اند. این فیلم دو دنباله به نام‌های افسانه محلی: برش آخر(2000) و افسانه محلی: مری خون(2005) دارد.

منبع