توماس نیومن و آهنگسازی برای فیلم‌های محبوب سینمایی

الهام ربیعی - یک‌شنبه، 3 شهریور 1398

توماس مونتگومری نیومن (Thomas Newman) آهنگساز آمریکایی زاده سال 1955 میلادی است که بیشتر برای ساخت موسیقی فیلم شهرت دارد. او فرزند آلفرد نیومن آهنگساز شهیر آمریکایی است که در دوران کاری‌اش توانست 9 جایزه اسکار را دریافت کند. توماس در خانواده‌ای هنرمند و روس‌تبار متولد شد و تقریبا تمامی اعضای خانواده‌اش در زمینه آهنگسازی فعالیت دارند.

«من اول به موسیقی تئاتر علاقه‌مند شدم، اما از آن نتیجه‎ای نگرفتم. کمی موسیقی راک‌اندرول زدم. بعد کاملا اتفاقی در سال 1982 میلادی به من ساخت موسیقی پیشنهاد شد. اصلا مطمئن نبودم که می‌توانم این کار را انجام دهم یا نه و اینکه اصلا برای این کار ساخته شده‌ام یا نه.»

مادر توماس، پسرانش را هر هفته برای کلاس ویولون به سن‌فرناندو می‌برد. بعدها توماس به مدت دو سال در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی درس آهنگسازی و ارکستر خواند. سپس به دانشگاه ییل رفت و در سال 1977 میلادی لیسانس هنر و در 1978 فوق لیسانس موسیقی را دریافت کرد. در ییل با استیون سوندهایم آشنا شد که در واقع اولین استاد او محسوب می‌شود.

توماس نیومن و رمز موفقیت در آهنگسازی؛‌

توماس نیومن

«من موسیقی متن ساختم اما نمی‌دانستم که خوب از آب درآمده یا نه، به هر حال آن کار باعث اعتبارم می‌شد. باید عمیقا دوست داشته باشید که کاری را انجام دهید. باید به نوشتن ادامه دهید. به قول اندرو استانتون-کارگردان وال-ای و در جستجوی نمو-«باید در کاری که می‌خواهید انجام دهید تمام عشقتان را به‌کار ببندید چون آن کار از اعماق وجودتان بیرون می‌آید.» وقتی بیشتر از آنچه احساس می‌کنیم در کار انرژی بگذاریم حتما به نتیجه مطلوب می‌رسیم.»

در سال 1983 میلادی جان ویلیامز از او دعوت کرد که برای فیلم بازگشت جدای و صحنه مرگ دارت ویدر، آهنگسازی و هدایت ارکستر را به عهده بگیرد. در سال 1984 میلادی در نیویورک اسکات رودین-تهیه‌کننده را ملاقات کرد و برای ساخت موسیقی متن فیلم Reckless دعوت شد.

توماس نیومن و همکاری با جان ویلیامز؛

توماس نیومن

«احساس می‌کردم که هرگز به خوبی جان ویلیامز نخواهم شد. در بیست‌وهفت سالگی‌ام با خودم فکر کردم هیچ‌کس به موسیقی گوش نمی‌دهد، چرا باید تلاش کنم به بقیه لذت ببخشم؟ آن دوران اوج استفاده از سینتی‌سایزرها بود. سازهای سخت و خشنی بودند اما من خودم را در اتاقی حبس کردم و فهمیدم که استعداد لازم را دارم. سریع بودم. بعد با نوازنده‌های دیگر کار کردم و همین موجب رشدم شد.»

در سال 1992 نیومن موسیقی متن بوی خوش زن را ساخت. در سال 1994 برای اولین بار نامزد دریافت اسکار بهترین موسیقی متن برای فیلم‌های رستگاری در شائوشنک و زنان کوچک شد. از دیگر آثار نیومن در عرصه ساخت موسیقی فیلم می‌توان به فیلم‌های شهر دیوانه، زیبای امریکایی، مسیر سبز، جاده‌ای به سوی تباهی، در جستجوی نمو، آلمانی خوب، وال-ئی، جاده انقلابی، برادران، اسپکتر، دایناسور خوب اشاره کرد. او تا کنون پانزده بار نامزد دریافت جایزه اسکار، سه بار نامزد دریافت گلدن گلوب شده اما نتوانسته جایزه‌ای دریافت کند. او نه بار نامزد دریافت جایزه گرمی شده که پنج بار توانسته آن‌را کسب کند.

توماس نیومن و تکینک‌های آهنگسازی؛‌

توماس نیومن

«آهنگساز باید این نکته را مدنظر داشته باشد که موسیقی آخرین مرحله فیلم است. در این کار با افرادی با سلیقه‌های متفاوت و ایده‌های عجیب و غریب طرف است. دائم باید موسیقی خود را تغییر دهد و نظر کارگردان را بشنود. من برای رسیدن به روحیه خلاقانه هر کاری می‌کنم. بداهه‌نوازی می‌کنم و با نوازنده‌های مختلف کار می‌کنم.»

برگرفته از وب‌سایت thedolphinlmc.com ؛‌