نقد و بررسی فیلم کتاب سبز (Green Book) و موسیقی آن

الهام ربیعی - دوشنبه، 26 فروردین 1398

فیلم کتاب سبز محصول سال 2018 ساخته پیتر فارلی کارگردان آمریکایی در ژانر کمدی-درام است. این فیلم روایت تور 1962 پیانیست کلاسیک و جاز آمریکایی-جامائیکایی دان شرلی را به تصویر می‌کشد. دان شرلی آهنگساز و پیانیست جاز اهل جامائیکا بود که توانایی‌اش در پیانونوازی در کودکی مشخص شد. او ساختارهای موسیقی جاز را شکست و به سبک خودش می‌نواخت. در این فیلم او به همراه راننده و محافظ شخصی‌اش به جنوب آمریکا سفر می‌کند. فیلمنامه فارلی، که بطور مشترک با نیک وللونگا و برایان کوری به رشته تحریر درآمده است، حوادث را در داستانی گیرا با ظرافت و حساسیت خاصی تقدیم مخاطبان می‌کند.

ماهرشالا علی بازیگر سیاه‌پوست مسلمان در نقش دان شرلی بازی می‌کند، او برای این نقش برنده جایزه اسکار بهترین نقش مکمل مرد و همچنین برنده جایزه گلدن گلوب شد. پیتر فارلی کارگردان فیلم‌های ژانر کمدی رمانتیک که پیش از این با فیلم‌های احمق و احمق‌تر و هال ظاهربین، نزد مخاطبان این ژانر شناخته شده بود با فیلم کتاب سبز توانست جایزه اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی و جایزه گلدن گلوب بهترین فیلمنامه را دریافت کند.

جوایز سینمایی فیلم کتاب سبز (Green Book) ؛

 فیلم کتاب سبز (Green Book)

کتاب سبز برنده جایزه هیأت ملی بازبینی برای بهترین فیلم شد و از سوی انستیتوی فیلم آمریکا یکی از ده فیلم برتر سال لقب گرفت. در نودویکمین دوره جوایز اسکار در پنج رشته نامزد دریافت جایزه شد که توانست سه جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را دریافت کند. این فیلم همچنین برنده جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم موزیکال یا کمدی و جایزه انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا برای بهترین فیلم شده است.

به گفته منتقدان شاید نتوان فیلم کتاب سبز را عمیق‌ترین اثر با مضمون نژاد‌پرستی به حساب آورد اما می‌توان آن را یک اثر خنده‌دار و دوست داشتنی با مضمون رابطه دوستانه دانست؛ رابطه‌ای که درون یک ماشین شکل گرفته است. بازی ویگو مورتنسن و ماهرشالا علی به گونه‌ای است که این رابطه‌ی دوستی واقعی به نظر می‌آید؛ البته آنها از چند ابزار غیرمنتظره و همچنین ویژگی منحصربه‌فرد فارلی هم استفاده کرده‌اند؛ غریزه‌های کمدی او کمک بسیار زیادی به این فیلم کرده است.

موسیقی متن کتاب سبز (Green Book) ساخته‌‎ی کریس بورز (Kris Bowers)؛

موسیقی متن فیلم کتاب سبز (Green Book)

موسیقی متن فیلم کتاب سبز ترکیبی از موسیقی ساخته شده توسط کریس بورز آهنگساز و پیانیست آمریکایی و یکی از آهنگ‌های شرلی است. فارلی برای موسیقی متن کتاب سبز از آهنگ‌های کمتر شنیده شده دهه‌های پنجاه و شصت هم که توسط رابرت پلنت پیشنهاد شد، استفاده کرده است.

فارلی در مصاحبه‌ای گفته است که «موسیقی متن کتاب سبز نمی‌خواهد فقط یادآور نوستالژی‌های فراموش شده باشد، بلکه به دلیل ارزشمند بودن آن آهنگ‌های فراموش شده و بودجه کم برای ساختن موسیقی متن، ترجیح دادم که مخاطبان را به دوباره شنیدن آنها دعوت کنم.» موسیقی که در پایان فیلم نواخته می‌شود، یکی از آهنگ‌های شوپن به نام Winter Wind است.

کریس بورز پیش از این فیلم برای مجموعه‌های تلویزیونی Dear White People  و Religion and sports موسیقی متن ساخته بود. اولین موسیقی متن را برای فیلم Elaine Stritch که فیلمی مستند بود ساخت. موسیقی متن کتاب سبز که ترکیبی از موسیقی متن بورز، پیانونوازی شرلی و موسیقی‌های دهه‌های پنجاه و شصت است، در سال 2018 توسط Milan Records ارائه شد و تا سال 2019 تقریبا روزی ده هزار بار شنیده شده است و یکی از پرمخاطب‌ترین آلبوم‌های موسیقی متن جاز محسوب می‌شود.