جک اسپارو یا جک گنجشکه چگونه در ذهن جانی دپ ساخته شد؟

کیارش رمضان‌نژاد - دوشنبه، 23 مهر 1397

قبل از شروع به اطلاع علاقه مندان برسانیم که جک اسپارو یا جک گنجشکه در فیلم دزدان دریایی کارائیب از اول این شکل و هیبتی که در فیلم می‌بینیم را نداشت و در زمان نگارش فیلمنامه‌ی دزدان دریایی کارائیب، کمپانی دیزنی، سر و شکل دیگری را برای شخصیت جک اسپارو در نظر داشت.

اما وقتی جانی دپ برای اولین بار سر صحنه‌ی فیلمبرداری حاضر شد و فیلمنامه‌ی دزدان دریایی کارائیب را خواند، پایش را در یک کفش کرد که به هیچ عنوان حاضر نخواهد شد، جک اسپارو را با ریخت و قیافه‌ی مورد نظر استودیوی دیزنی بازی کند، اگر می‌خواهند که جک اسپارو توسط جانی دپ بازی شود باید به وی اجازه دهند تا این شخصیت را دوباره از فرق سر تا نوک پا طراحی کند و ظاهر جذاب‌تری برای آن بیافریند!

جک اسپارو از فیلمنامه تا فیلمبرداری؛‌                   

کاپیتان جک اسپارو

از زمان پخش اولین قسمت از مجموعه فیلم‌های دزدان دریایی کارائیب تاکنون خیلی از طرفداران این مجموعه سینمایی شکل و ظاهر فعلی جک اسپارو را به کیث ریچاردز Keith Richards گیتاریست مشهور گروه رولینگ استونز ربط می‌دهند. اما داستان جذاب خلق این شخصیت توسط جانی دپ به تقلید و کپی‌برداری از یکی از گیتاریست‌های گروه رولینگ استونز خلاصه نمی‌شود و پشت چهره‌ی خونسرد و شوخ‌طبع این کاپیتان دوست‌داشتنی داستان‌های بیشتری نهفته است.

کاپیتان جک اسپارو و ماجرای سونای خانه‌ی جانی دپ ؛‌

کاپیتان جک اسپارو

خوشبختانه اخیرا فرصتی دست داده است تا جانی دپ در مصاحبه با مجله‌ی اینترنتی Collider داستان شکل‌گیری جک اسپارو را تعریف کند و برای طرفداران مشخص کند که چطور در میانه‌های عرقریزان جسم در سالن سونا ناگهان کشف کرد که کاپیتان جک اسپارو در فیلم دزدان دریایی کارائیب باید، چه سر و شکلی داشته باشد،‌ اجازه دهید این داستان را مستقیما از زبان خود جانی دپ بخوانیم:‌

در فیلمنامه‌ی اولیه جک اسپارو یک دزد دریایی خرده‌پا تصویر شده بود که کاملا اهل ولایت هوا بود و با وزش باد به این سو یا آن سو موضع قاطعش را عوض می‌کرد،‌ این مسأله در شخصیت عاطفی جک اسپارو نیز نمود داشت و شخصیت نوشته شده در برقراری ارتباطی عاطفی با یک فرد خاص در درازمدت ناتوان بود. شاید عجیب به نظر برسد، اما جک اسپارویی که امروزه میلیون‌ها نفر او را می‌شناسند و دوست دارند در سونای خانه‌ی شخصی من متولد شده است. من همینطور که در سونا بودم و از گرمای مطبوع سونا لذت می‌بردم، با خودم فکر کردم کاپیتان جک اسپارو جون ناخدای کشتی بوده است،‌پس حتما روزهای زیادی را بر روی دریا زیر گرمای طاقت‌فرسای خورشید سپری کرده است، به همین دلیل نیز تصمیم گرفتم تا درجه‌ی حرارت سونا را تا حد ممکن بالا ببرم و خودم هم کمی مزه‌ی آفتاب سوزانی که جک اسپارو را احتمالا سوزانده است، شخصا بچشم. من آنقدر در گرمای غیر قابل تحمل نشستم که کم‌کم گرما امانم را برید و خیالاتی شدم. تازه تصورش را بکنید در آن گرمای دیوانه‌کننده مجبور باشید که تحرک هم داشته باشید و جنب و جوش هم بکنید، ردخور ندارد که فاتحه‌تان خوانده است!

تمام این ماجراها این فکر را به سرم انداخت که احتمالا گذر زمان بخشی از مغز جک اسپارو را زایل کرده است و تابش مداوم آفتاب تا حدی این شخصیت را مجنون ساخته است. در مورد حرکات و رفتار جک اسپارو هم فکر کردم که چنین شخصیتی با سابقه‌ای که از او می‌شناسیم، لابد برای جست و خیز بر روی عرشه‌ی کشتی و در دریا مشکل نخواهد داشت و بر روی خشکی است که لنگ می‌زند و نمی‌تواند درست و حسابی راه را از چاه تشخیص دهد که البته دیزنی با تمام نظرات من هم کاملا موافق نبود.

جک اسپارو و نارضایتی والت دیزنی؛

کاپیتان جک اسپارو

این روایتی است که جانی دپ از خلق شخصیت دوست‌داشتنی جک اسپارو تعریف می‌کند، اما احتمالا جای تجب نداشته باشد که کمپانی والت دیزنی چندان با مشاهده‌ی اولین تصاویری که از جانی دپ ضبط شده بود،‌ خوشحال نشد و از نتیجه‌ی کار راضی نبود. برخی از مدیران دیزنی معتقد بودند که جانی دپ جک اسپارو را به شخصیتی کاملا خل و چل تبدیل کرده است و عده‌ای نیز عقیده داشتند که چنین تصویری از جک اسپارو مخاطب را به اشتباه می‌اندازد که تصور کند جک اسپارو در تمام لحظات زندگی مست و از خود بی‌خود شده است. تمام این اختلاف نظرها به جر و بحث‌های چندین و چند ساعته بین تهیه‌کنندگان از یک سو و جانی دپ از طرف دیگر منجر شد، اما جانی دپ به هیچ قیمتی حاضر نبود تا از موضع خود کوتاه بیاید و دیزنی را تهدید کرد که تنها راه تغییر جک اسپارو اخراج شخص جانی دپ است، دیزنی نیز که دوست نداشت با اخراج جانی دپ در همان اول کار برای فیلم دزدان دریایی کارائیب کمپین ضد تبلیغ راه بیندازد،‌ علی‌رغم میل باطنی‌اش تسلیم خواسته‌ی جانی دپ شد و اینگونه بود که یکی از مشهورترین و پول‌سازترین کاراکترهای تاریخ سینما متولد شد.

امروزه و بعد از مشاهده‌ی موفقیت‌های چشمگیر فیلم دزدان دردیایی کارائیب با حضور کاپیتان جک اسپارو حتی فکر اینکه اگر دیزنی تصمیم می‌گرفت جانی دپ را اخراج کند،‌ چه می‌شد نیز برای طرفداران جک اسپارو محال است.

شما در مورد نقش‌آفرینی جانی دپ در کسوت جک اسپارو چه نظری دارید و چقدر از ظاهر فعلی ناخدای فیلم دزدان دریایی کارائیب راضی هستید؟‌ نظرات خود در این ارتباط را از طریق بخش دیدگاه سایت ملودایو Melodive با سایر خوانندگان نیز به اشتراک بگذارید.

اگر علاقه مند هستید در پادکست موسیقی گپ‌دایو نقد و بررسی بیشتری بر موسیقی متن فیلم‌های دزدان دریایی کارائیب داشته باشیم نظرتان را با ما در میان بگذارید. 

منبع وب‌سایت geektyrant.com ؛      

  • محمد مهدی رمضانپور

    من عاشق کاپیتان جک اسپارو هستم و هر کدوم از فیلمای دزدان دریایی کارائیب رو چندین بار دیدم تا جایی که تمام صحنه ها و اکثر دیالوگ هاشونو میتونم براتون توصیف کنم. جک اسپارو در دزدان دریایی کارائیب ۱ و ۲ و ۳ و ۴ عالی عمل کرده و اون حس شوخ طبعی و در عین حال زیرکی و باهوشیش رو به بیننده کاملا القا میکنه اما در دزدان دریایی کارائیب ۵ با اینکه باز هم خیلی خوب بوده اما بیشتر یه جک اسپارو مست و خسته رو به مانشون میده و خبری از اون هوش سرشار و زیرکیش نیست که البته میشه گفت فیلمنامه متوسط و حتی ضعیفش باعث شده تا جک رو اینگونه به تماشاگر نشون بده. خبر های خوبی درباره حضور جانی دپ در نقش جک اسپارو در سری بعد دزدان دریایی کارائیب شنیدم و امیداورم که اینبار همون جک پر انرژی و باهوش و زرنگ رو بعلاوه فیلم نامه قوی و هیجان انگیز شاهد باشیم. ممنون

    پاسخ 1398/12/13
    • ملودایو

      با سلام خیلی ممنون از نظر و تحلیل خواندنی تان از شخصیت جک اسپارو در فیلم‌های دزدان دریایی کارائیب مام هم مثل شما امیداوریم که خاطره‌ی شیرین نقش جک اسپارو همچنان در فیلم‌های جدید این مجموعه برای طرفداران زنده بماند

      1398/12/14