نگاهی بر فیلم سینمایی «لیدی برد» Lady Bird 2017

ریحانه عرفانی - شنبه، 12 اسفند 1396

 فیلم لیدی برد Lady Bird و چند برداشت خواندنی؛‌

وقتی نوجوان هستیم والدین خود را درک نمی‌کنیم، حتی زمانی که  صاحب فرزند نوجوانی باشیم هم دنیای او را درک نمی‌کنیم و این تفاوت به علت تفاوت‌های باوری است که در نسل‌های مختلف وجود دارد. فیلم Lady Bird‌ ماجرایی دیدنی در مورد این موضوع است. ابتدای فیلم با جدال کلامی میان مادر و دختر آغاز می‌شود. کریستین که نام «لیدی برد» را برای خودش برگزیده به همراه خانواده‌اش در یک شهر کوچک زندگی می‌کند. او قصد دارد دوران کالج و ادامه تحصیل خودش را در نیویورک و یا ایالت‌های بزرگ و سرشناس دیگر بگذارند چون باور دارد در آن شهرها جاذبه‌های فرهنگی بیشتری وجود دارد و بیشتر می‌تواند شبیه خودش باشد. مادر او باوری برخلاف او دارد و این قضیه در بخش‌های اولیه باعث بحث و مشاجره میان آن دو می‌شود.

فیلم لیدی برد

فیلم لیدی برد Lady Bird و بازنمایی سینمایی احساسات انسانی؛‌

لیدی برد تجربه‌های زیادی در طول ماجرا کسب می‌کند و با روابط انسانی دنیای بزرگسالی بیشتر آشنا می‌شود، اما هیچکدام از این تجربیات نمی‌تواند به پرسش‌هایی این دختر جوان در مورد زندگی پاسخ دهد. درواقع انتخاب‌های او به دلیل فقدان توجهی است که از سوی مادرش دریافت می‌کند. لیدی برد در تمام طول داستان فکر می‌کند مادرش او را دوست ندارد و یا او را به ‌اندازه‌ی کافی خوب نمی‌بیند درحالیکه نوع بروز احساسات این دو متفاوت است. مادر لیدی برد به شیوه خودش دخترش را دوست دارد و این چیزی است که برای این دختر جوان چندان قابل‌درک نیست چون هیچ واکنشی از سوی مادرش مشاهده نمی‌کند و برعکس همیشه با او مشاجره دارد.

لیدی برد 

فیلم لیدی برد Lady Bird و عنوانی به یاد ماندنی؛‌

انتخاب اسم لیدی برد توسط کریستین برای خودش و عناد با اسم شناسنامه‌اش درواقع نوعی نزاع با نامی است که مادرش برای او انتخاب کرده است. لیدی برد در تمام مدتی که با مادرش می‌گذراند در حال مباحثه است. او می‌خواهد به هر نحوی که شده و در هر موضوعی که می‌تواند خودش را به مادرش اثبات کند، حتی در این میان دست به سماجت‌هایی هم میزند تا مخالفت خود را به هر شکل که امکانپذیر است، اثبات کند.

هر بار شاهد ورود لیدی برد به رابطه‌ای هستیم، در واقع شخصیت فرد مقابل چندان مطرح نیست و تاثیر قضاوت مادرش  نسبت به او بیشتر به چشم می‌خورد. او افراد مناسبی را انتخاب نمی‌کند، چون اعتماد به نفس چندان بالایی ندارد و این موضوع به نوعی به سختگیری‌های مادرش نسبت به انتخاب‌های او باز می‌گردد.

فیلم لیدی برد Lady Bird

فیلم لیدی برد Lady Bird و تمام دیالوگ‌های دوست‌داشتنی؛‌

دیالوگ های فیلم Lady Bird آنقدر طبیعی است که فیلم روح دارد و شما احساس نمی‌کنید که این داستان زاده‌ی ذهن یک نفر است، بازی خوب بازیگران از مواردی است که این موضوع را تشدید می‌کند. احتمالا تجربه شخصی کارگردان جوان این فیلم به عنوان یک دختر نوجوان در خلق چنین فضای ملموسی بی‌تأثیر نبوده است. در هر حال، کارگردانی گروینگ به حدی دلنشین از کار در آمده است که جزو معدود زنانی قرار گرفته که توانستند نامزد جایزه کارگردانی اسکار بشوند.

فیلم لیدی برد Lady Bird

فیلم لیدی برد Lady Bird و برداشت سینمایی از فراز و نشیب‌های زندگی دختری نوجوان؛ 

هر گاه با یک فیلم در خصوص زندگی یک دختر نوجوان مواجه می‌شویم توقع این را داریم که با یک زندگی معمولی شروع شود تا یک رابطه عاشقانه همه‌چیز را زیر و رو کند ! اما در فیلم Lady Bird اوضاع از این ‌قرار نیست. کارگردان فضای جدیدی را خلق کرده که بدون هیچ‌گونه مبالغه و حالات تصنعی به دل می‌نشیند و برای بیننده قابل لمس است.  ما به تماشای یک رابطه‌ی عاشقانه بین یک دختر و پسر نمی‌نشینیم، تنها عشق واقعی این فیلم که با روح و قلب احساسش می‌کنیم، عشق میان مادر و دختر است. عشقی که در بخش‌های نهایی فیلم بیشتر احساس می‌شود.

 

فیلم لیدی برد Lady Bird

برای آشنایی بیشتر با موسیقی متن فیلم‌های ماندگار تاریخ سینما حتما پادکست‌های گپ دایو تولید شده در استودیو ملودایو را ببینید و بشنوید.