موسیقی فیلم آوای وحش و آهنگسازی برای طبیعت وحشی؛

کیارش رمضان‌نژاد - چهارشنبه، 28 اسفند 1398

موسیقی فیلم آوای وحش The Call of the Wild برای آن دسته از مخاطبان سایت ملودایو که پادکست‌های گپ‌‎دایو را دنبال می‌کنند و از تماشا و شنیدن پادکست نقد و بررسی موسیقی فیلم توگو Togo لذت برده‌اند، یکی از جذاب‌ترین گزینه‌های بهاری سال 2020 میلادی محسوب می‌شود. البته هیچ بعید نیست به عنوان علاقه‌مند سینما و تلویزیون با داستان آوای وحش اثر جاودانه‌ی جک لندن نویسنده‌ی امریکایی به خوبی آشنا باشید، چرا که تتاکنون چندین و چچند فیلم بر اساس این دادستان قرن نوزدهمی در سینما ساخته شده است و بعضی از این فیلم‌ها نیز در زمان خودشان کلی طرفدار یپدا کرده‌اند.   

موسیقی فیلم آوای وحش و روایتی نو؛

موسیقی فیلم آوای وحش

حال بار دیگر در سال پر اتفاق 2020 میلادی شاهد فیلم جدیدی بر اساس کتاب آوای وحش جک لندن هستیم، فیلمی که هریسون فورد بازیگر دوست‌داشتنی هالیوود نقش قهرمان اصلی آن را در کنار سگ‌های سورتمه ایفا می‌کند. در این اقتباس جدید سعی شده تا به دور از حاشیه و جنجال، روایتی پاکیزه و سرراست از داستان آوای وحش ارائه شود، تا در میان فیلم‌های خشن جدول اکران خانواده‌ها گزینه‌ای تماشایی برای انتخاب در پیش رو داشته باشند. خوشبختانه این مسأله اصلا از جذابیت‌های فیلم آوای وحش کم نکرده است و این فیلم یکی از آثار دیدنی ژانر ماجراجویی در سال 2020 برای علاقه‌مندان این سبک سینمایی محسوب می‌شود.

در کنار تعریف‌ها و تمجیدها، انتقاداتی به جلوه‌های ویژه‌ی این فیلم نیز شده است و برخی از منتقدان عقیده دارند که جلوه‌های ویژه در بعضی صحنه‌ها به اندازه‌ی کافی واقعی نیستند و مثلا رنگ موها آنقدر که باید و شاید طبیعی از کار در نیامده است اما با این وجود سیمای هریسون فورد با ریش و محاسن در این فیلم طرفداران زیادی پیدا کرده است!

موسیقی فیلم آوای وحش و آهنگسازی جان پاول؛

موسیقی فیلم آوای وحشفیلم آوای وحش چهارمین فیلم در کارنامه‌ی کارگردانی Chris Sanders است، کارگردانی که تا پیش از این فقط انیمیشن ساخته است و آوای وحش اولین تجربه‌ای کارگردانی‌اش در جهان طبیعی به حساب می‌آید. آهنگسازی دو فیلم از این چهار فیلم را آهنگساز مشهور هالیوود آلن سیلوستری بر عهده داشته است، آهنگسازی که با موسیقی متن فیلم بازگشت به آینده در تاریخ سینما جاودانه شده است. اما آهنگساز سومین فیلم این کارگردان که دست بر قضا انیمیشن معروف How to Train Your Dragon است، John Powell بوده است، آهنگسازی که وظیفه‌س ساخت موسیقی متن برای فیلم آوای وحش را نیز بر عهده داشته است.

جان پاول از آن دست آهنگسازانی است که بر خلاف استادانی چون هانس زیمر یا الکساندر دسپلا خیلی پر کار نیست، اما وقتی آهنگسازی برای فیلمی را قبول می‌کند، تمام تلاشش را برای ساخت موسیقی متنی شنیدنی به کار می‌بنند. مسأله‌ای که در مورد موسیقی متن فیلم آوای وحش نیز صادق است و این اثر را به فیلمی شنیدنی و دیدنی تبدیل کرده است.

موسیقی فیلم آوای وحش و لذت شنیدن آلبومی پر انرژی؛

موسیقی فیلم آوای وحش آلبوم موسیقی متن فیلم آوای وحش گلچینی شنیدنی از قطعات مختلف در سبک‌های اکشن و ماجراجویی است که هر کدام از این قطعات رنگارنگ امضای آهنگساز را بر پیشانی دارد. با اینکه سبک این آلبوم موسیقی بیشتر ماجراجویی و اکشن است، اما سبک فولک نیز حضوری چشمگیر در موسیقی متن این فیلم دارد و سازهایی چون بانجو، فیدل و گیتار نوای شنیدنی به سبک ماجراجویانه‌ی موسیقی این فیلم بخشیده است. تمام قطعات موسیقی متن فیلم آوای وحش اشاره‌ای نیز به تم اصلی این فیلم دارند که تمی شاد و بازیگوشانه است و حسابی به شنونده و بیننده‌ی فیلم انرژی می‌دهد.

البته این تمام حکایت موسیقی متن فیلم آوای وحش نیست و این فیلم نیز مانند هر اثر داستانی دیگری به دلیل بار دراماتیک داستان صحنه‌های تلخ و تاریکی دارد که بار احساسی این صحنه‌ها را در آلبوم موسیقی متن بیشتر ساز هورن و همنوایی کرها بر دوش می‌کشند.

در این روزها که اخبار نگران کننده‌ی زیادی محاصره‌مان کرده است، موسیقی دلگرم‌کننده، پر شور و روحیه بخش و در عین حال ماجراجویانه و اکشن فیلم آوای وحش، دقیقا همان موسیقی متنی است که به شنیدنش نیاز داریم.

برگرفته از وب‌سایت movie-wave.net ؛