موسیقی متن سریال فارگو و آهنگسازی در سبک جنایی؛

الهام ربیعی - شنبه، 24 اسفند 1398

فارگو (Fargo) سریالی آنتولوژی است به این معنی که با تمام شدن هر فصل از سریال، موضوع تازه با بازیگرانی جدید در فصل بعدی پی گرفته می‌شود، این سریال در ژانر کمدی-درام جنایی به کارگردانی نوآ هاولی ساخته شده است که اولین فصل آن در سال 2014 از شبکه FX پخش شد. این سریال از فیلمی با همین نام به کارگردانی برادران کوئن ساخته شده است. موسیقی متن این سریال ساخته جف روسو-آهنگساز امریکایی- است که برای ساخت آن در سال 2017 جایزه امی آهنگسازی برجسته موسیقی برای فیلم یا سریال محدود را دریافت کرد.

موسیقی متن سریال فارگو نمونه‌ای فاخر در آهنگسازی؛

موسیقی متن سریال فارگو

در میان سریال‌های تلویزیونی کمتر سریالی وجود دارد که موسیقی متن آن بهتر از فارگو باشد. ویژگی‌های سینمایی فارگو که یادآور نسخه اصلی آن است و موسیقی متن آن، همه نشان‌دهنده این است که مخاطب با سریالی پیش‌پافتاده و صرفا سرگرم‌کننده مواجه نیست. آهنگسازی همه فصل‌های این سریال را روسو انجام داده است. او همچنین ساخت موسیقی متن برای فیلم‌ها و سریال‌های زیادی از جمله لوسی در آسمان، مایل 22، لیزی، توت، بارش برف، گوتیک آمریکایی و لژیون و بازی‌های یارانه‌ای What Remains of Edith Finch و Madden NFL 18 را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد.

موسیقی متن فارگو و الهام از موسیقی روسی؛

موسیقی متن سریال فارگو

«شخصیت‌های داستان فصل سوم، ماهیتی روسی دارند؛ بنابراین برای ساخت موسیقی به دنبال سبک‌های موسیقی روس رفتم. در فصل دوم موسیقی بیشتر آلمانی است و در فصل اول از سبک اروپای شرقی استفاده کردم. من از شخصیت‌هایی که نوآ می‌نویسد و موقعیت‌هایی که او شخصیت‌ها را در آن قرار می‌دهد برای ساخت موسیقی متن الهام گرفتم.»

فارگو سریالی شخصیت‌محور است. روسو می‌گوید که این ویژگی سریال با موسیقی آن تفسیر می‌شود. همانطور که فیلمنامه‌های سریال نوشته می‌شوند، هاولی آنها را برای روسو می‌فرستد. روسو اذعان می‌کند که با خواندن فیلمنامه‌ها و بررسی شخصیت‌ها، موسیقی فارگو را می‌سازد. روسو ابتدا موسیقی را می‌سازد و بعد آنرا روی صحنه‌های فیلمبرداری شده تدوین می‌کنند.

موسیقی متن سریال فارگو و آهنگسازی در فصل سوم؛

موسیقی متن سریال فارگو

چیزی که فصل سوم فارگو را از دیگر فصل‌ها متمایز می‌کند، ارتباط عمیق موسیقی با شخصیت‌هاست. در موسیقی متن فارگو روسو برای معرفی بعضی از شخصیت‌ها از سازهای خاص و برای معرفی برخی دیگر از ملودی‌های متفاوت استفاده کرده است.

 «در این فصل موسیقی در تمام صحنه‌ها جریان دارد اما نکته مهم آن اینست که در این فصل بیشتر شخصیت‌ها، ساز مخصوص خود را دارند و برای معرفی آنها از صداها و سازهای جداگانه استفاده شده‌ است. مثلا برای نیکی از پیانو، برای ری و امنت از سازهای مشترکی که نشان بدهد آنها برادر و در عین‌حال دشمن هستند، استفاده شد. در واقع آنها دشمن نیستند بلکه نقطه مقابل همند بنابراین فلوت و سازهای بادی چوبی را به کار بردم. شخصیت‌های روس با سازهای بادی برنجی و هورن معرفی می‌شوند.»

موسیقی متن سریال فارگو و هنرنمایی جف روسو؛

موسیقی متن سریال فارگو

روسو در سریال لژیون نیز با هاولی همکاری کرده است که مورد تحسین منتقدان قرار گرفت.

«داستان لژیون در مورد پادشاهان است و در آن موسیقی صرفا برای برانگیختن احساسات استفاده نشده بلکه من درست مثل فارگو عمل کردم. موسیقی آن کاملا ترکیبی از ارکسترال دراماتیک و الکترونیک است و فضایی احساسی دارد.»

در هر دو سریال روسو با مارگریت فیلیپس همکاری کرده است. روابط کاری صمیمی آنها موجب شده که آثار هاولی از انسجام فوق‌العاده‌ای برخوردار باشد.

«من و مگی در مورد کارها با هم مشورت می‌کنیم. وقتی موسیقی را می‌نویسم برای او می‌فرستم و او هم ترانه‌ها یا ایده‌هایی را که دارد برایم ارسال می‌کند. ما نت‌ها و نوشته‌هایمان را با هم مقایسه می‌کنیم. بیشتر مواقع باید آهنگی را به ترانه یا ترانه‌ای را به آهنگ تبدیل کنم و تنظیمات لازم را روی آنها اعمال کنم. من و مگی کاملا تقسیم کار کرده‌ایم و هر کسی کار خودش را انجام می‌دهد.»

موسیقی فصل سوم فارگو کاری تحسین برانگیز است و شخصیت نیکی سوانگو به سرعت محبوب مخاطبان شد.

«من برای شخصیت نیکی قطعه‌ Piano For Niki و یک نسخه اقتباسی بنام Orchestra for Nikki و قطعه‌ The Russians را نوشتم. مجموع آنها ایده مرا برای موسیقی متن فصل سوم شکل دادند. این سه قطعه احساس من در مورد داستان فصل سوم است. موسیقی مثل فرزند من است انتخاب یک قطعه از بین بقیه برایم بسیار دشوار است.»

تولید فصل چهارم فارگو در اواخر سال 2019 آغاز شد و در آن کریس راک، جک هیوستون، بن ویشاو و جسی بالکی ایفای نقش خواهند کرد.

برگرفته از وب‌سایت decider.com ؛