بهترین آلبوم‌های موسیقی بی‌کلام در سبک امبینت؛

الهام ربیعی - یک‌شنبه، 3 آذر 1398

«وقتی برای اولین بار شروع به ساخت موسیقی امبینت کردم، با استفاده از سینتی‌سایزرهایی که پالس‌های تصادفی تولید می‌کردند، سیستم‌هایی تنظیم کردم. نتیجه نهایی نوعی موسیقی شد که مدام در حال تغییر است.» برایان اینو

سبک امبینت از جمله پرطرفدارترین سبک‌های موسیقی بی‌کلام محسوب می‌شود، به همین دلیل در این مقاله تعدادی از آلبوم‌های موسیقی بی‌کلام را که از سال 2017 میلادی به این سو منتشر شده‌اند و آلبوم‌های موفقی نیز محسوب می‌شوند، معرفی خواهیم کرد.

بهترین آلبوم‌های موسیقی بی‌کلام در سبک امبینت و آلبوم La Equidistancia؛

آلبوم مشترک آیریساری و فرسکو یکی از بی‌نظیرترین، احساسی‌ترین و بهترین آلبوم‌های سال 2017 میلادی است. در تمام شش قطعه این آلبوم هماهنگی فوق‌العاده‌ای در بافت و لحن بین این دو هنرمند دیده می‌شود. در تمام قطعه‌ها صدای نافذ سینت‌ها شنیده می‌شود که ملودی‌ها را کاملا استادانه به احساساتی قوی مبدل می‌کنند. این آلبوم آرامش‌بخش دقیقا همان چیزی است که مخاطب از موسیقی امبینت انتظار دارد.

بهترین آلبوم‌های موسیقی بی‌کلام در سبک امبینت و آلبوم Possible Motive؛

هنریک استلزر آهنگساز اهل استکهلم که با عنوان Metro Riders فعالیت می‌کند در ساخت این آلبوم از جان کارپنتر آهنگساز و کارگردان فیلم مشهور هالووین الهام گرفته است. این آلبوم بسیار اغواکننده است. صدای سینت‌ها در هر قطعه مثل خاطرات نیمه فراموش شده احساس دلتنگی را در دل شنونده ایجاد می‌کنند. احساسات این آلبوم بسیار طبیعی‌تر و قابل لمس‌تر از آثار سایر آهنگسازان معاصر در ژانر امبینت است.

https://youtu.be/mGNDN2-EqjQ

بهترین آلبوم‌های موسیقی بی‌کلام در سبک امبینت و آلبوم Häxan؛‌

این مورد، آلبومی رؤیایی و زیبا از گروه سایکدلیک راک سوئدی Dungen است که در قطعات آن صدای گیتار و پیانو آهنگ‌های انیو موریکونه را در ذهن زنده می‌کند. تمام آهنگ‌ها در این آلبوم بافتی پرحجم دارند و در عین حال صداهایی آشنا را با کیفیتی جدید و غیرمنتظره ارائه می‌دهند.  

بهترین آلبوم‌های موسیقی بی‌کلام در سبک امبینت و آلبوم Ideas of Beginnings؛‌

مارک مک‌گوایر-عضو سابق گروه Emeralds- این آلبوم گیتار محور را در سال 2017 میلادی منتشر کرد. سبک او در نواختن گیتار به این گونه است که روی یک یا دو ملودی شناخته شده تمرکز می‌کند که در نهایت با هم یکی می‌شوند و به هارمونی‌هایی می‌پیوندند که روی موجی از ریتم آرام سوارند.

بهترین آلبوم‌های موسیقی بی‌کلام در سبک امبینت و آلبوم Swann and Odette؛

دومین آلبوم از گروه دونفره امبینت Aris Kindt که در سال 2017 منتشر شد. فرنسیس هریس و گِیب هندریک در این آلبوم موسیقی جاز، الکترونیک، امبینت و موسیقی معاصر را با هم ترکیب کرده‌اند. قطعه‌های این آلبوم جذاب با ترکیبی از گیتار الکتریک و سینتی‌سایزر و افکت‌های صوتی ساخته شده‌اند.

بهترین آلبوم‌های موسیقی بی‌کلام در سبک امبینت و آلبوم Cascades؛‌

این آلبوم ترکیبی از پیانو و سینتی‌سایزر است که هر دو آهنگساز -بلیس و سیلور- به خوبی توانسته‌اند آنها را با هم بیامیزند و یکی از بهترین آلبوم‌های سال 2017 را خلق کنند. شنیدن قطعات آرام این آلبوم بسیار لذت‌بخش هستند.

بهترین آلبوم‌های موسیقی بی‌کلام در سبک امبینت و آلبوم Theme for a New Earth؛‌

جیمیسون آیزاک کانادایی در این آلبوم تصویری از دنیای امروز را نشان می‌دهد. قطعات آرام و لذت‎بخش این آلبوم حس پرواز و شناور شدن بین ابرها را به شنونده منتقل می‌کند. در بعضی از قطعه‌ها حس آرامش موسیقی چنان است که می‌توان فارغ از استرس‌های روزانه به آنها گوش داد و کاملا آرام شد.

بهترین آلبوم‌های موسیقی بی‌کلام در سبک امبینت و آلبوم Where the World Ends؛‌

هر کدام از قطعه‌های این آلبوم ایده‌ها و بافت‌های جدیدی دارند؛ ملودی‌های درخشان و صدای سینتی‌سایزرها و صداهایی آوازگونه که در بطن موسیقی شنیده می‌شوند از ویژگی‌های آهنگ‌های این آلبوم بی‌نظیر هستند. این گروه در قطعه‌های پنج-شش دقیقه‌ای موسیقی الکترونیک را با ملودی و فضایی جذاب به مخاطب عرضه می‌کند.

بهترین آلبوم‌های موسیقی بی‌کلام در سبک امبینت و آلبوم Keep the Ocean Inside؛‌

آهنگ‌های این آلبوم ترکیبی از پیانو، کیبورد و سینت هستند. بعضی از قطعات این آلبوم به شدت احساسی بوده و صدای ناله‌مانند سینت در آنها فضایی غمگین می‌سازد. این آلبوم مخاطب را به فضایی عاطفی دعوت می‎کند و با ملودی‌ها او را به سمت و سویی احساسی می‌کشاند.

برگرفته از وب‌سایت popmatters.com ؛