موسیقی و سلامت مغزی

ریحانه عرفانی - چهارشنبه، 17 مرداد 1397

موسیقی درمانی و بهبود کارکرد مغز؛ 

موسیقی درمانی

احتمالاً با خود می‌گویید مگر می‌شود از چیزی انقدر لذت برد که در حال شنیدن صدای خوش آن سلامت مغز خود را نیز تقویت کنید؟ ما عادت کردیم که در برابر هر به دست‌آوردنی چیز دیگری را از دست بدهیم، دنیا این‌گونه تربیتمان کرده است. اما انگار این بار برایمان استثنائی قائل شده‌اند. وقتی ما به موسیقی گوش می‌کنیم درواقع در کنار تمام احساسات غیر مادی لحظه‌ای به مغز خود خوراکی می‌دهیم که مارا باهوش‌تر، خوشحال‌تر، و خلاق‌تر می‌کند.

موسیقی ازنظر شیمیایی در روند ترشحات هورمون‌های مغزی تأثیر می‌گذارد. گوش دادن به موسیقی سطح هورمون «دوپامین» در انتقال‌دهنده‌های عصبی را افزایش می‌دهد. شاید بپرسید دوپامین چیست؟ دوپامین هورمون نشاط و انرژی بخشی است که نبود آن باعث ایجاد خستگی و بی‌حوصلگی می‌شود .هرچند که تأثیرات و فعالیت‌هایش به همین چند کلمه خلاصه نمی‌شود و تأثیرات مفید بسیاری برای بدن دارد . وقتی به‌صورت نامنظم به لیست آهنگ‌های موردعلاقه خود گوش می‌دهید و غیرمنتظره به محبوب‌ترین آهنگ خود برمی‌خورید، سطح بیشتری از «دوپامین» در مغز شما ترشح می‌شود.

در کنار دوپامین، موسیقی ترشح هورمون «اوکسی‌توسین» را در مغز شما تقویت می‌کند هورمون اوکسی‌توسین بانام هورمون اعتماد یا عشق شناخته می‌شود. تحقیقات و مدارک نشان می‌دهد دوستداران موسیقی معمولاً روحیه‌ای سخاوتمندانه‌تر دارند و بسیار راحت‌تر از کسانی که تمایلی به موسیقی ندارند به دیگران اعتماد می‌کنند. موسیقی همچنین می‌تواند کمک کند تا در شرایطی که تحت‌فشارهای سنگین قرار داریم عملکرد بهتری از خود نشان دهیم؛ مثلاً گوش دادن موسیقی‌هایی که بیت بالایی دارند برای ورزشکاران پیش از تمرین باعث می‌شود تا ترس کمتری به آنان وارد شود و تحت‌فشار کمتری قرار بگیرند.

موسیقی درمانی و سلامت ذهن کودک؛ 

موسیقی درمانی

موسیقی می‌تواند روی مغز کودکان تأثیر بسزایی بگذارد. تحقیقات نشان می‌دهند کودکانی که هنگام آموزش در حال شنیدن موسیقی بوده‌اند بیشترین بازخورد و کودکانی که در سکوت تحت تعلیم بوده‌اند کمترین بازدهی درسی را داشته‌اند. موسیقی در ذهن کودکان به‌گونه‌ای عمل می‌کند تا فرایند کارکرد عناصر مختلف را درکنار هم بهتر متوجه شوند. این ویژگی بر هوش ریاضی و مهندسی تأثیر می‌گذارد و آن را تقویت می‌کند.

موسیقی درمانی و انتخاب ژانرها؛‌

موسیقی درمانی

البته با تمام این اوصاف هریک از ژانرها رویکردهای متفاوتی هم دارند. در واقع تأثیر خلقیات شما در انتخاب ژانر مورد علاقه خودتان آن‌قدر ازلحاظ  سلامتی مشخص است که می‌توان بر اساس سلیقه‌ی موسیقیایی شما تا حدی شخصیتتان را توصیف کرد. اینجا نمونه‌ای از توصیف نسبی هر ژانر و تأثیر روحیات تقریبی در اثر انتخاب آن ژانر مشخص را گردآوری کردیم:

  • جز و بلوز: دارای اعتمادبه‌نفس، برونگرا، خلاق، آسان‌گیر؛‌
  • کلاسیک: دارای اعتمادبه‌نفس، خویشتن‌دار، خلاق و آسان‌گیر؛‌
  • رپ: دارای اعتمادبه‌نفس بالا، برونگرا؛‌
  • پاپ: دارای اعتمادبه‌نفس، برونگرا، اما سخت‌کوش و آسان‌گیر نیستند.
  • راک: از اعتمادبه‌نفس بالایی برخوردارنیستند، بسیار خلاق هستند اما سخت‌کوش نه، درون‌گرا و آرام و باگذشت؛‌