موسیقی تبلیغاتی و نقش موسیقی در موفقیت تبلیغات

زری هاشمی - چهارشنبه، 20 شهریور 1398

موسيقي و تبليغات ارتباطي تنگاتنگ و متقابل دارند. از تبليغات سياه و سفيد كلاسيك تلويزيوني در دهه پنجاه تا تبليغات اچ‌دي (HD) كنوني؛ شناخته شدن برند و فروش آن، همواره به موسيقي وابسته بوده است. اگر چه برندهاي بزرگ به دليل نوع و كيفيت محصولاتشان شناخته شده‌اند ولي در واقعيت، تجربه مشتريان از اين برندها، آنها را به مشتريان وفادار و طرفداران پر و پا قرص اين برندها تبديل كرده است و چه وسيله‌اي بهتر از موسيقي براي ارتقای سطح تجربه مشتريان درباره يك برند وجود دارد؟

چه عواملی استفاده از موسيقی را در تبليغات به امری حياتی تبدیل کرده است؟

بر اساس غريزه طبيعي آدمي و همچنين علم، موسيقي قابليت‌هاي پنهاني دارد كه عميقا بر نحوه تفكر مصرف‌كنندگان تأثير مي‌گذارد. به عنوان مثال شنيدن يك آهنگ؛ خاطراتي از دوران كودكي، دوست داشتن، عشق، جشن‌ها و ... را در ذهن مخاطب زنده مي‌كند. از نظر علمي موسيقي و حافظه به هم مرتبطند. بنابراین موسيقي مخاطب را درست به زماني برمي‌گرداند كه اولين بار آن را شنيده است.

حافظه تنها يكی از مواردی است كه تبليغ‌كنندگان از آن در استفاده از موسيقی سود می برند. از خلق پيام‌های ويدئويی تا فراخوانی برای يك اقدام (call to action)، موسيقی به طرز شگفت‌آوری روی تجربه بیننده از تبليغات به عنوان مصرف‌كننده محتوا تأثير می‌گذارد.  

موسيقی به روش‌های مختلفی تبليغات را كامل میكند. در ادامه با وب‌سایت ملودایو همراه باشید تا با این روش‌های تبلیغاتی بیشتر آشنا شوید.     

موسیقی تبلیغاتی و تحریک احساسات؛

موسیقی تبلیغاتی

يكي از دلايل علاقه به استفاده از موسيقي در آگهي‌هاي بازرگاني، قابليت موسيقي در برانگيختن طيفي از احساسات مختلف است. از موسيقي شاد و سرزنده گيتار گرفته تا نواي غم‌انگيز پيانو يا حتي افكت‌هاي صوتي الكترونيكي، موسيقي مورد استفاده در تبليغات حال و هواي مورد نظر تيزر تبليغاتي را انتقال می‌دهد. مهمتر از اين، موسيقي بيانگر فلسفه برند نيز است.

موسیقی تبلیغاتی و خلق داستان؛‌

موسیقی تبلیغاتی

موفقيت هر آگهی بازرگاني، اغلب به توانايي داستان‌گويي آن تبليغ وابسته است. داستان‌ها، عنصر پيونددهنده شنوندگان به برند هستند و به همين دليل است كه موسيقي نقشي حياتي در فرايند داستان‌گويي پيدا مي‌كند. آخرين فيلمي كه ديده‌ايد را به خاطر بياوريد: در هنگام تماشاي فيلم چه توجه كرده باشيد چه نكرده باشيد، موسيقي قسمت‌هاي مختلف فيلم به داستان فيلم كمك مي‌كند، تا مشخص شود در هر لحظه از فیلم باید انتظار کدام صحنه‌ها را داشته باشیم.  

موسیقی تبلیغاتی و انگیزه‌بخشی به مشتریان؛‌

موسيقي همواره منبع الهام است. به عنوان مثال سرود ملي بسياري از كشورها حس میهن‌پرستي و ايستادگي در راه وطن را در شنوندگان زنده مي‌كند. همانطور كه قبلاً ذكر شد، قابليت موسيقي در تحريك احساسات و الهام بخشيدن بسيار قوي است. از برانگيختن و تشويق براي بهتر بودن و بهتر عمل كردن يا ايستادن و مقابله كردن، موسيقي كاتاليزوري براي تغيير و اقدام به عمل است.

به همين دليل است، كه پيام‌هاي بازرگاني كه به دنبال شناساندن، ترويج، هواداري يا جانبداري از يك موضوع هستند، از موسيقي براي پيشبرد پيامشان كمك مي‌گيرند. به هم پيوستن برند و موسيقي الهام‌بخش، سبب تمایل به خريد و به صورت ناخوداگاه صحبت كردن درباره آن برند مي‌شود.

موسیقی تبلیغاتی و تقویت فروش؛‌

موسیقی تبلیغاتی

چه موسيقي شنوندگان را براي اقدام به عملي برانگيزد چه به خلق داستان كمك كند، در هر صورت عاملي انكارناپذير در پيشبرد اهداف يك برند است. برندها سعي دارند خودشان را همسو با مخاطبينشان قرار دهند. در عوض موسيقي كه آنها براي تبليغات استفاده مي كنند نيز همسو با پيامشان قرار مي‌گيرد. به همين دليل است كه اگر مخاطب تبليغي خاص، جوانان باشند، از موسيقی الكترونيک و تا حدي خشن و اگر افراد در سنین بالاتر باشند از موسيقي‌هاي خوشايندتر و سنتي‌تر استفاده مي‌شود.

موسيقي با كمك به فروش يك برند، آن را تقويت مي‌كند. موسيقي حال و هوا و تجربه مدنظر برند را براي مخاطبان بوجود مي‌آورد. بدون موسيقي، كار تبليغات بازرگاني در بيان و انتقال پيام مورد نظرشان راحت نيست. همچنين موسيقي، گيرايي تبليغات را بالا مي‌برد بطوريكه شما را مجبور به به ياد آوردن برند مي‌كنند، چه شما آن برند را دوست داشته باشيد چه نداشته باشيد!

موسیقی تبلیغاتی و تلفیق موسیقی و برند؛

در نهايت، هر برندي به منظور جذب مخاطبان و فروش بيشتر؛ به دنبال ايجاد تصويري يكدست و يكپارچه از خودش است. به همين دليل رعايت دقيق تمام جزئيات برند در تمام عناصر تبليغات، من جمله در موسيقي آن، ضروري است. موسيقي كه يك برند براي پيام بازرگاني خودش استفاده مي‌كند به فروش محصولات و خدمات آن برند كمك مي‌كند و احساسات مخاطبان مورد نظر را در شنوندگان پديد مي‎‌آورد. موسيقي در واقع نمادي از برند و مترادف آن است. انتخاب موسيقي هر برندي بايد در فرهنگ بازار هدف آن برند، ريشه داشته باشد. به همين دليل است كه موسيقي بايد با برند درهم تنيده باشد. چه موسيقي يك ترانه محبوب باشد چه يك قطعه اصيل يا آهنگي پر سر و صدا وگيرا، موسيقي بهترين ابزاري است كه برندها مي‌توانند با استفاده از آن، براي مخاطبينشان تجربه‌اي ايجاد كنند. دفعه بعد كه تلويزيون يا فيلم مي بينيد به تبليغات بازرگاني دقت كنيد و ببينيد با شروع موسيقي چه عكس‌العملي نشان مي‌دهيد. شك نكنيد شما دچار همان حال و هوايي خواهيد شد كه برندها به دنبال ايجاد آن در مخاطبانشان هستند.  

برگرفته از وب‌سایت chatterbuzzmedia.com ؛