آموزش آهنگسازی از زبان آهنگسازان برتر دنیا

الهام ربیعی - دوشنبه، 9 اردیبهشت 1398

آموزش آهنگسازی از زبان بن جوردن(Benn Jordan)؛

آموزش آهنگسازی از زبان آهنگسازان برتر دنیا

بن جوردن معروف به فلش‌بالب (Flashbulb) که قبلا در سبک‌های مختلف جاز، آی‌دی‌ام، گلیچ، امبینت و موسیقی کلاسیک معاصر، کارهای بی‌نظیری ساخته است، علاوه ‌بر‌این استودیوی این آهنگساز در ایالت جورجیا استودیویی بسیار دیدنی و مجهز است. بن جوردن در توصیه خود به آهنگسازان جوان یادآور می‌شود که:

«وقتی سازی را می‌نوازی، این کار را در لحظه انجام می‌دهی و همین ارزشمند است. اگر آبلتون را وارد تریو جاز کرده و بداهه‌ نوازی کنی، باز هم فقط بر اساس چیزی که از پیش به آن گفته‌ای می‌توانی بنوازی. البته این کار هم تا حدودی بر مبنای احساسات است، اما احساسات زنده نیست. باید برای همه چیز را برنامه‌ریزی کنی، من با این مشکلی ندارم- این وجه دیگر قضیه است و اهمیت زیادی دارد اما سازهای آکوستیک به شما این توانایی را می‌دهند که در لحظه هر چیزی را بر اساس ملودی کشف کنید.»

آموزش آهنگسازی از زبان جازی جف (Jazzy Jeff)؛

Jazzy Jeff

جازی جف یکی از پیشگامان سبک موسیقی هیپ-هاپ که پای خیلی از خریداران آلبوم‎های موسیقی را به دنیای موسیقی زیرزمینی باز کرده است و همراه ویل اسمیت (معروف به Fresh Prince Will Smith) آنرا در دسترس قرار داد. علاوه ‌براین او ترانه‌سرا، تهیه‌کننده و شخصیتی برجسته در این صنعت است. جازی جف در مورد هنر آهنگسازی معتقد است که:

«چیزی که می‎خواهی انجام دهی این است که برای نوشتن یک قطعه موسیقی بهت الهام شود نه فقط برای اینکه این کار احساس خوبی دارد بلکه چون تأثیر شنیداری آن فوق‌العاده است و برای سال‌های سال باقی می‌ماند. مثلا نمی‌توانی آلبوم Thriller  رو گوش کنی و اقرار نکنی که حیرت‌انگیزترین آلبوم ضبط‌شده موسیقی است. این یکی از دلایلی است که تکنولوژی جایگاه ویژه‌ای برای من دارد اما هرگز اجازه نمی‌دهم تکنولوژی سد راه موسیقی شود. صرفنظر از اینکه چه تکنولوژی استفاده می‌کنی اگر ترانه بد باشد، ارزشی ندارد! باید مطمئن باشی که موسیقی را به جایگاه ویژه و برجسته‌ای می‌رسانی.»

آموزش آهنگسازی از زبان لورا اسکوده (Laura Escudé)؛

آموزش آهنگسازی از زبان آهنگسازان برتر دنیا

هنرمند، بازیگر، برگزارکننده اجراهای زنده، مربی و مرجع سوپراستارها، لورا اسکوده (معروف به Alluxe) حرفه‌ای چندوجهی در آثار موسیقی الکترونیک ایجاد کرده است. لورا تجارب مختلف و متنوعی در دوره کاری‌اش داشته، از اولین مربی آبلتون گرفته تا تنظیم‌کننده کارهای کانیه وست (Kanye West). با هم نظر لورا اسکوده در مورد هنر آهنگسازی را مرور می‌کنیم:‌

«من روندی معمول ندارم اما اغلب ایده‌ای را که ناگهانی به ذهنم می‌رسد، می‌قاپم. بعضی وقت‌ها قطعه‌ای موسیقی می‌شنوم و ویولون را برمی‌دارم و روی آن قطعه می‌نوازم، یا گاهی با کیبورد این کار را می‌کنم تا فقط ایده‌ام بروز پیدا کند. معمولا آنرا با گوشی موبایلم ضبط می‌کنم، تقریبا همیشه این روند را برای ساختن آهنگ طی می‌کنم.»

آموزش آهنگسازی از زبان بیتی وولف (Beatie Wolf)؛

آموزش آهنگسازی از زبان آهنگسازان برتر دنیا

بیتی وولف، خواننده و ترانه‌سرا، سال گذشته با نوکیا بل لبز Nokia Bell Labs همکاری کرد تا آلبوم بی‌نظیر Raw Space  را که المان‌های فنی بسیاری دارد، خلق کند. در نظر این آهنگساز ترانه‌سرایی و آهنگسازی با یکدیگر پیوند تنگاتنگی دارند:‌

«ترانه‌سرایی در ذات من است و به همین دلیل همیشه کلی ترانه در مغزم دارم که باید روی آنها کار کنم و بنویسمشان. بعد از احساس سحرانگیزی که در اتاق بی‌پژواک (بل لبز) داشتم، فرایند ذاتی من برای تنظیم موسیقی مناسب و ایده آلبومم به کمکم آمد.  این بیشتر در زمینه تنظیم و سازماندهی بود تا خلق اثر.»

آموزش آهنگسازی از زبان جولی کاترین (Julie Kathryn)؛

آموزش آهنگسازی از زبان آهنگسازان برتر دنیا

از طراحی بسته‌های آلبوم موسیقی برای آبلتون تا تأسیس شبکه Female Frequency، جولی کاترین معروف به I Am Snow Angel، بسیار در زمینه این صنعت و موسیقی‌ای که می‌سازد، تعصب دارد. همین علاقه وافر به آهنگسازی نظرات این هنرمند در مورد ساخت موسیقی بی‌کلام را بسیار جذاب کرده است:

«گاهی با یک ضربه شروع می‌کنم، لوپ‌ها را می‌سازم و همه چیز را معکوس می‌کنم و ریف‌ها را می‌سرایم. این المان‌ها را دستکاری می‌کنم و روز بعد دوباره به سراغشان می‌روم و بعد تقریبا تنظیم قطعه‌های جداگانه را به خاطر نمی‌آورم، اما گوش می‌دهم و فکر می‌کنم و بعد «آها، همینه، اینجا یه ترانه دارم.»»

آموزش آهنگسازی از زبان گلدی (Goldie)؛

آموزش آهنگسازی از زبان آهنگسازان برتر دنیا

گلدی، اسطوره D’N’B اخیرا دامنه خلاقیتش را از طریق کار با جیمز دیویدسون (James Davidson) با عنوان گروه دو‌نفره Subjective روی پروژه جدید Act One گسترش داده است: بخشی از این پروژه با عنوان Music For Inanimate Objects (موسیقی برای اشیاء بیجان) معروف شده است. این آهنگساز در مورد تجربه‌اش از آهنگسازی اشاره می‌کند که:‌

«من هر روز ایده‌های جدید دارم... از صداهای جنگل تایلند گرفته تا صداهای متروی لندن را ضبط می‌کنم. هر کجا که باشم، مشغول فکر کردن، نوشتن و خلق هستم... و هرگز از این کار دست برنمی‌دارم.»

برگرفته از وب‌سایت musictech.net ؛