مستند بی‌بی‌سی سیاره آبی و همکاری دو اسطوره موسیقی

الهام ربیعی - دوشنبه، 8 بهمن 1397

مستند بی‌بی‌سی سیاره آبی | گروه ردیو هد Radiohead گروه راک برنده جایزه گرمی و هانس زیمر(موسیقی دان نابغه برنده جایزه اسکار) با همکاری هم موسیقی برنامه مستند سیاره آبی دو  Blue Planet II را که پخش آن از سال 2018 شروع شده، ساخته‌اند. این قطعه ارکسترال که Ocean Bloom نام دارد به نوعی بازسازی قطعه Bloom از آلبوم The King of Limbs ردیوهد است که در سال 2011 منتشر شد؛ البته تام یورک، لاین ووکال خود را در قطعه جدید دوباره بازسازی و ضبط کرده است. قسمت اول سیاره آبی به تهیه‌کنندگی BBC در سال 2001 پخش شد و به گفته یورک قطعه Bloom هم الهام گرفته از این مستند بود. قرار است هانس زیمر در زمینه ساخت موسیقی متن سیاره آبی 2 نیز با BBC همکاری کند.

مستند بی‌بی‌سی سیاره آبی و همکاری تام یورک و هانس زیمر؛‌

تام یورک خواننده و آهنگساز گروه راک ردیوهد است. این گروه تا به حال موفق به دریافت سه جایزه گرمی شده‌اند. یورک و زیمر با همکاری هم موسیقی سریال مستند سیاره آبی 2 را ساخته‌اند. او در رابطه با این همکاری می گوید که زیمر آهنگساز فوق‌العاده‌ای ‌است و ژانرهای مختلفی از موسیقی را تجربه کرده  بنابراین کار کردن با چنین هنرمند با استعدادی و دیدن اینکه چطور صداهای سریال را با قطعه‌ی Bloom در هم می‌آمیزد بسیار جالب بوده است.

مستند بی‌بی‌سی سیاره آبی و قطعه Bloom از یورک؛‌

مستند بی‌بی‌سی سیاره آبی

یورک در مورد اینکه قطعه Bloom چطور ساخته شد می گوید «یک روز صبح -وقتی که پسرم خیلی کوچک بود- بعد از شب نخوابی طولانی روی کاناپه دراز کشیده بودم و در حالت خواب و بیدار به این فکر می کردم که برای ساختن این مجموعه آنها تا اعماق دریا رفته‌اند و موجوداتی را به ما نشان داده‌اند که حتی از وجودشان بی خبر بوده‌ایم؛ کشف زندگی که بشر در مورد آن نمی داند هم پیچیده است و هم مفهوم عمیقی در‌بردارد. حتی کشف فسیل ها و موجوداتی که وجود دارند و بیانگر پیشینه و تاریخ جایی که ما در آن زندگی می‌کنیم و چیزی در موردش نمی دانیم، بسیار اعجاب‌انگیز است. با کشف این‌ها، به مفاهیمی عمیق‌تر و معنوی‌تری در مورد نوع بشر رسیدم.»

مستند بی‌بی‌سی سیاره آبی و همکاری هانس زیمر با گروه ردیو هد؛‌

مستند بی‌بی‌سی سیاره آبی

هانس زیمر آهنگساز آلمانی و سازنده موسیقی فیلم هایی مثل شیرشاه (۱۹۹۴)، شاهزاده مصر (۱۹۹۸)، گلادیاتور (۲۰۰۰)، آخرین سامورایی (۲۰۰۳)، مجموعه دزدان دریایی کارائیب (۲۰۰۳–۲۰۰۷)، سه‌گانه بتمن (۲۰۰۵–۲۰۱۲)، شرلوک هلمز (۲۰۰۹–۲۰۱۱)، تلقین (۲۰۱۰)، شتاب (۲۰۱۳)، در میان ستارگان (۲۰۱۴) و دانکرک (۲۰۱۷) است. او تا کنون موفق به دریافت چهار جایزه گرمی، دو جایزه گلدن گلوب و یک جایزه اسکار شده و نامش در فهرست نوابغ زنده جهان به چشم می‌خورد.

زیمر که در مستند سیاره آبی 2 با گروه ردیوهد همکاری کرده درباره قطعه Bloom می گوید «Bloom  از زمانه‌ی خودش جلوتر بوده و به زیبایی سبک زندگی و مناظر اقیانوسی را که در سیاره‌ی آبی ۲ معرفی می‌شوند، همراهی می‌کند و آنها را بازتاب می‌دهد.کار با تام، جانی و باقی بچه‌ها تجربه‌ متفاوتی برایم بود و دید جالبی درباره‌ی دنیای موسیقایی آنها به من داد.»

به گفته تام یورک قطعه Bloom حتی قبل از اینکه برای سیاره آبی 2 دوباره تنظیم شود، به خودی خود فضای اقیانوس را در ذهن مخاطب تداعی می‌کرده است. نت های به جا و حرفه ای زیمر و صدای رؤیایی یورک در کنار هم موجب می شود که مخاطب نسبت به جهان ناشناخته پیرامونش احساس نزدیکی کند.

مستند بی‌بی‌سی سیاره آبی و انتخاب موسیقی متن برای فیلم مستند؛

مستند بی‌بی‌سی سیاره آبی

موسیقی متن در فیلم مستند نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند و تأثیر به‌سزایی در موفق شدن فیلم دارد. بررسی فیلم‌های مستند محبوب نشان می‌دهد که موسیقی مناسب از عوامل مهم موفقیت آنها بوده و حتی گاهی موسیقی متن آنها از خود فیلم مشهورتر شده است. در فیلم‌های مستند موفق از جمله سیاره آبی 1و 2 آهنگساز و کارگردان به خوبی می‌دانسته‌اند که موسیقی از ابزارهای قدرتمند موفقیت است و با تیزبینی از آن استفاده کرده‌اند. در سیاره آبی 2 هانس زیمر و تام یورک به شکلی شگفت‌انگیز حال و هوای جهانی ناشناخته و عجیب را به بیننده منتقل کرده و احساسات مخاطب را برمی‌انگیزند.

مستند بی‌بی‌سی سیاره آبی و رابطه موسیقی متن با احساسات مخاطب؛

بر اساس تحقیقات موسیقی و احساسات و هیجانات انسان رابطه مستقیم دارند، از اینرو کارگردان و آهنگساز موفق کسی است که بتواند با درست استفاده کردن از موسیقی متن تأثیرگذاری سکانس‌ها را افزایش دهد. در کنار صحنه‌های بی‌کلام و ساکت یک قطعه موسیقی مسحورکننده می تواند بیننده را میخکوب کند. موسیقی باید با ریتم و نوع روایت فیلم فیلم همگام باشد. در مستند سیاره آبی بیننده همراه دوربین و با اعجاز موسیقی در آب‌های آبی اقیانوس شناور می‌شود و انگار خودش هم جزئی از جهانی است که تا کنون برایش ملموس نبوده است.

مستند بی‌بی‌سی سیاره آبی و سایر مستندهای محبوب این شبکه؛

از جمله مستندهای محبوب و پر مخاطبی که به تهیه کنندگی بی‌بی‌سی ساخته شده‌اند می توان از سیاره زمین، گالاپاگوس، سیاره زمین، زندگی، روم باستان، نازی‌ها و همگام با دایناسورها نام برد.

برگرفته از وب‌سایت soundtrackgeek.com ؛‌

  • محمدعلی خرمی

    سلام. چطور میتونم موسیقی متن مجموعه زمین سیاره ما که از بی بی سی پخش میشه رو دانلود کنم

    پاسخ 1398/07/24
    • وب سایت ملودایو

      با سلام عموما در وب‌سایت یوتیوب موسیقی متن فیلم‌ها و سریال‌های خارجی در دسترس هستند، احتمالا موسیقی متن سریال زمین سیاره ما نیز در سایت یوتیوب در دسترس باشد.

      1398/07/28