معرفی و بررسی فیلم سینمایی «با استعداد» Gifted نامزد جایزه‌ی اسکار؛‌

ریحانه عرفانی - شنبه، 7 بهمن 1396

Gifted از آن دسته فیلم‌هایی نیست که شمارا با محور کلی داستانش غافلگیر کند، اما شما را به سمت خودش جذب می‌کند. وجود یک کودک نابغه در فیلم موضوع جدیدی نیست، فیلم شمایل کلی کلیشه‌های آشنای سینمایی را دارد و کاملاً قابل پیش‌بینی است. اما چیزی که شمارا به تماشای فیلم ترغیب می‌کند، نقش‌آفرینی‌های فیلم است که به‌خوبی می‌توان با آنان ارتباط برقرار کرد. فیلم سینمایی «با استعداد» Gifted روایتی از زندگی یک دختربچه است که هوش و استعداد ریاضی را از مادرش به ارث برده و به دلیل مرگ مادرش، دایی او از وی مراقبت می‌کند. رابطه میان این دو و احساساتی که بین آنها رد و بدل می‌شود از مواردی است که با بازی خارق‌العاده بازیگران فیلم سینمایی «با استعداد» Gifted بسیار به دل می‌نشیند. برخی از صحنه‌ها، عمق این احساس و گرمی رفتارهای مری کوچولوی باهوش و جذاب با فرانک را در قلبتان احساس می‌کنید.

فیلم سینمایی با استعداد Gifted و استعدادهای درخشان بازیگری؛‌

همان‌طور که اشاره شد وجود یک کودک نابغه در پس‌زمینه داستان فیلم Gifted اتفاق جدیدی نیست اما شخصیت این کودک او را تا حدی منحصر به ‌فرد می‌کند. برای مثال این کودک با استعداد درخشانش و با وجود این هوش سرشار و استعدادهای خارق‌العاده‌اش در برابر تعجب همگان به حدی بی‌تفاوت رفتار می‌کند که گویی یک امر عادی است. یا مثلاً حل یک مسئله پیچیده‌ ریاضی توسط یک کودک هفت ‌ساله کاملاً طبیعی است. همین برخورد  باعث می‌شود تا مری کوچک و باهوش در وهله‌ی اول خودش را در دل مخاطب جا کند. تمام این موارد به کنار این نابغه‌ی کوچولو در طول فیلم با نگاه‌های کودکانه و اخم و قهرهای دوست داشتنی‌اش حسابی دل از تماشاگران می‌رباید.

فیلم سینمایی با استعداد Gifted

فیلم سینمایی با استعداد Gifted و چالش تربیت فرزند صالح؛ 

از موضوعات اصلی فیلم سینمایی با استعداد Gifted یک چالش بزرگ بین دو سبک  تربیتی است. چالشی که بدون تخریب هیچ‌یک از طرفین پیش می‌رود. وقتی در اوایل فیلم سینمایی با استعداد Gifted شما از زاویه دید فرانک مشغول تماشای فیلم هستید، با ورود مادربزرگ مری و یا مادر فرانک به فیلم، دچار پریشانی می‌شوید؛ نسبت به او موضع‌گیری می‌کنید اما وقتی مری برای گذراندن وقت با مادربزرگش به خانه او می‌رود، شما دقایقی از زندگی او را می‌بینید و از زاویه دید او شرایط  را نگاه می‌کنید، درک می‌کنید او هم روش خاص زندگی خودش را دارد. از دریچه‌ی نگاه او به زندگی، پافشاری‌اش بر روی شیوه‌ی تربیتی خاص خود را از سر خیرخواهی برای نوه‌اش می‌بینید و راضی نمی‌شوید تا به دید یک دشمن به او نگاه کنید. در اینجا ما با یک ‌دو راهی کاملاً متضاد در سبک‌های تربیتی مواجه هستیم که هیچ ‌یک از آن‌ها برای مری مناسب نیست. فرانک به خاطر سرنوشت خواهر نابغه‌اش از هوشمندی مری فراری نگران است و از طرف دیگر مادرش به دنبال پرورش استعدادهای مری است. درواقع مری نه یک زندگی سراسر علمی می‌خواهد که در آن هیچ شور و شوقی وجود نداشته باشد و نه دنیایی که در آن مثل یک کودک معمولی به مدرسه‌ای برود که گذراندن وقت در آن برایش مثل مرور بدیهیات و شکنجه کننده باشد. مری نیازمند یک شیوهی تربیتی میان این دو روش است.

فیلم سینمایی با استعداد Gifted

فیلم سینمایی با استعداد Gifted باوجود تکراری بودن ساختار کلی داستان، قسمت‌های ویژه‌ای دارد که مخاطب را کاملاً شگفت‌زده و غافلگیر می‌کند، به طوری که شما هم به‌اندازه‌ی مری از دیدن آن ذوق‌زده می‌شوید. سکانس بیمارستان از به یادماندنی‌ترین بخش‌های این فیلم است که نظیر آن را جایی ندیده‌اید و احساسات شما را برمی‌انگیزد. از دیگر سکانس‌های قابل اشاره‌ی فیلم، بازی فرانک و مری هنگام غروب است. شما می‌بینید مری در حال بالا رفتن و سروکله زدن‌های کودکانه با فرانک است. اما دیالوگ‌هایی فلسفی در خصوص باور و اعتقاد و ایمان بین آنان رد و بدل می‌شود که گفتگوی مرسومی بین یک کودک هفت‌ساله و دایی نیست. در حقیقت این سکانس پارادوکس زندگی مری را به تصویر می‌کشد. کودکی با روحیات و شیطنت‌های کودکانه که درگیر سؤال‌ها و حرف‌هایی بزرگانه و فلسفی شده است. 

برای آشنایی بیشتر با موسیقی متن فیلم‌های ماندگار تاریخ سینما حتما پادکست‌های گپ دایو تولید شده در استودیو ملودایو را ببینید و بشنوید.