بهترین کارگردانان زن در هالیوود

الهام ربیعی - پنج‌شنبه، 19 فروردین 1400

در دهه‌های اخیر حضور کارگردانان زن در هالیوود بسیار پررنگ بوده و فیلم‎های محبوب زیادی از قبیل بیوه سیاه کیت شورتلند، زن شگفت‎انگیز پتی جنکینز، نگهبانی از دیرباز جینا پرینس-بایدوود و مولان نیکی کارو ساخته و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است.

البته کارگردانان زن از سال‎های اولیه پیدایش سینما حضور فعالی در این عرصه داشته‎اند؛ برای مثال در سال‎هایی که برداردارن لومیر با تصاویر خود تماشاگران را شگفت‌زده می‎کردند، آلیس گی-بلاش به ‎عنوان اولین زن کارگردان در حال خلق تکنیک‎های نوآورانه خود بود. در دوران طلایی هالیوود نیز کارگردانانی مثل دوروتی آرزنر، دوروتی داونپورت، ترسی سودرز و زنان کارگردان دیگری شانه‎ به ‎شانه در کنار مردان مشغول فیلم‎سازی بودند. در ادامه می‎توانید لیستی از بهترین کارگردانان زن هالیوود را مورد مطالعه قرار دهید.

• کاترین بیگلو(Kathryn Bigelow)

بیگلو اولین و تنها زن کارگردانی است که توانسته جایزه اسکار بهترین کارگردانی را دریافت کند؛ او این جایزه را برای فیلم درام-جنگی مهلکه در سال 2008 کسب کرد. کاترین بیگلو در ژانرهای مختلف فیلمسازی کرده است؛ از جمله فیلم اکشن-جنایی نقطه فروپاشی و نئووسترن-ترسناک تاریکی نزدیک؛ او در تمام ژانرها توانسته تبحر خود را در کارگردانی نشان دهد.

بیگلو در دوره فیلمسازی ‎اش با بازیگران بزرگی مثل جیمی لی کرتیس، جرمی رنر و جسیکا چستین همکاری داشته است. از دیگر آثار کاترین بیگلو می‎توان به فیلم‎های بی‎ عشق، فولاد آبی، روزهای عجیب ‎و غریب، وزن آب، سی دقیقه پس از نیمه‎ شب و دیترویت اشاره کرد.

• نیکی کارو(Niki Caro)

کارگردان و فیلمنامه ‎نویس نیوزلندی که در سال 2020 با ساخت فیلم اکشن-حماسی مولان از روی انیمیشنی با همین نام محصول سال 1998 به موفقیت چشمگیری رسید. نیکی کارو در طول سال‎ها فعالیت حرفه ‎ای آثاری در قالب فیلم کوتاه، سریال تلویزیونی و موزیک ویدئو نیز ساخته است. از آثار او می‎توان به فیلم‎های سوارکار نهنگ، سرزمین شمالی، یک محصول بهشتی، همسر نگهبان باغ وحش و مک‎فارلند، آمریکا اشاره کرد.

• سوفیا کاپولا(Sofia Coppola)

اگرچه سوفیا کاپولا با بازی در فیلم پدرخوانده3 مورد انتقادهای شدیدی قرار گرفت اما در زمینه فیلمسازی عموما منتقدان از فیلم‎هایش استقبال می‎کنند. او تا کنون دو بار کاندید دریافت جایزه بفتای بهترین کارگردانی و فیلمنامه ‎نویسی شده است. از آثار او می‎توان به فیلم‎های خودکشی باکره ‎ها، گمشده در ترجمه، ماری آنتوانت، یک جایی، فریب‎خورده و روی صخره ‎ها اشاره کرد. او در فیلم‎هایش با بازیگران مطرحی همچون اسکارلت جوهانسون و بیل مری همکاری داشته است.

• ایوا دوورنی(Ava DuVernay)

ایوا دوورنی در زمینه ساخت فیلم بلند و سریال تلویزیونی در ژانرهای علمی-تخیلی و مستند فعالیت دارد. او اولین کارگردان زن در تاریخ سینما است که توانسته کارگردانی یک فیلم لایواکشن را با بودجه صد میلیون دلار به‎ عهده بگیرد. نقطه عطف کارگردانی دوورنی در سال 2012 بعد از کسب جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم سندنس برای فیلم وسط ناکجاآباد بود و پس از آن بارها نامزد دریافت جوایز گوناگون شده است. از آثار ایوا دوورنی می‎توان به چین‎خوردگی در زمان، سلما و ببر سفید اشاره کرد.

• گرتا گرویگ(Greta Gerwig)

گرتا گرویگ ابتدا به‎ عنوان بازیگر و سپس فیلمنامه ‎نویس وارد عرصه سینما شد. او جزء کارگردانان جوان هالیوود است و با ساخت فیلم‎های لیدی ‎برد در سال 2017 و زنان کوچک در سال 2019 نظر منتقدان را به خود جلب کرد.

• ماریل هلر(Marielle Heller)

وقتی فیلم خاطرات یک دختر نوجوان برای اولین بار در جشنواره سندنس به نمایش درآمد توجه مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کرد و نام ماریل هلر را بر سر زبان‎ها انداخت. هلر کارگردان، هنرپیشه و فیلمنامه‎نویس آمریکایی است که در عرصه سینما و تلویزیون فعالیت دارد و از آثار او می‎توان فیلم‎های هرگز می‎توانی مرا ببخشی؟ و روزی زیبا در محله را نام برد.

• پتی جنکینز(Patty Jenkins)

پتی جنکینز اولین فیلمش به‎ نام هیولا را در سال 2003 در ژانر درام-جنایی و با بازی شارلیز ترون ساخت؛ سپس نزدیک به چهارده سال بعد فیلم بعدی‌اش زن شگفت‎ انگیز را در سال 2017 در ژانر ابرقهرمانی و با بازی گل گدوت، کارگردانی کرد. جنکینز فیلم سومش را در سال 2018 به ‎نام زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴ کارگردانی کرد که دنباله فیلم قبلی و نهمین فیلم در دنیای سینمایی دی‎سی بود. پتی جنکینز به ‎عنوان یکی از کارگردانان زن موفق ثابت کرده است که هم در ساخت فیلم‎های ابرقهرمانی و هم درام-جنایی تبحر دارد.

• جینا پرینس-بایدوود(Gina Prince-Bythewood)

بایدوود کارگردانی سینما را در سال 2000 و بعد از پنج سال کار در تلویزیون آغاز کرد. اولین فیلم او عشق و بسکتبال بر اساس داستان واقعی زندگی خودش بود. او فیلم‎هایی در ژانرهای گوناگون از قبیل درام-عاشقانه، اکشن-ورزشی، رمانتیک و فانتزی ساخته است. از آثار او می‎توان به فیلم‎های همیشه بعدازظهر، نگهبانی از دیرباز و پیش از آنکه بمیرم اشاره کرد.

• دی ریس(Dee Rees)

دی ریس فعالیت خود را با ساخت فیلم مستند Eventual Salvation در سال 2009 آغاز کرد. اولین فیلم بلند او پریا محصول سال 2011 بود که برای او جوایز متعددی را به‎ همراه داشت. از دیگر فیلم‎های او گل‎ گرفته و آخرین چیزی که او می‌خواست، هستند.

• کلی رایکارد(Kelly Reichardt)

کلی رایکارد یکی از کارگردانان زن پرکار هالیوود است که از سال 1994 فعالیت هنری خود را آغاز کرد. اغلب فیلم‎های او در ژانر درام و ورایتگر تنهایی انسان هستند. از آثار او می‎توان به فیلم‎های جوی پیر، وندی و لوسی، میان‎بر میک، حرکات شبانه، برخی زنان و گاو اول اشاره کرد.

• جولی تایمور(Julie Taymor)

برجسته ‎ترین اثر جولی تایمور، فیلم فریدا با بازی سلما هایک محصول سال 2002 است. او در سال 2007 فیلم موزیکال از این‌سو تا آن‌سوی دنیا را با موسیقی متن گروه بیتلز ساخت. از دیگر آثار تایمور فیلم‎های تیتوس، طوفان و رؤیای شب نیمه تابستان هستند. او تاکنون بارها نامزد دریافت جوایز گوناگونی شده است و یک جایزه امی در کارنامه حرفه‎ای خود دارد.

• لولو وانگ(Lulu Wang)

لولو وانگ کارگردان آمریکایی است که بیشتر برای ساخت فیلم‎های کمدی-درام شهرت دارد. فیلم وداع محصول سال 2019 یکی از آثار موفق وانگ است که در هفتادوهفتمین دوره جوایز گلدن گلاب نامزد دریافت بهترین فیلم زبان خارجی شد و جایزه بهترین بازیگر زن فیلم موزیکال یا کمدی را برای آکوافینا به ارمغان آورد.

• کلویی ژائو(Chloé Zhao)

کلویی ژائو با کارگردانی فیلم ترانه‎ هایی که برادرانم به من آموختند در سال 2015 وارد عرصه فیلمسازی شد. از دیگر آثار او می‎توان به فیلم‎های سوارکار، عشایر و جاودانگان اشاره کرد. در سال 2020 او برای فیلم عشایر، توانست جایزه شیر طلایی جشنواره ونیز را دریافت کند.

منبع