تکنیک‌های کارگردانی در فیلم‌های زک اسنایدر؛

الهام ربیعی - شنبه، 6 اردیبهشت 1399

زک اسنایدر Zack Snyder با فیلم ترسناک طلوع مردگان وارد صنعت فیلمسازی شد و با فیلم فانتزی 300 توانست رکورد فروش باکس آفیس را به دست بیاورد. او بیشتر در ژانر ابرقهرمانی و اکشن فیلم ساخته است و تکنیک‌های خاصی دارد؛ استفاده از تکنیک اسلوموشن داخل و خارج از صحنه‌های نبرد یکی از آنهاست. صحنه‌های اکشن پرتحرک فیلم‎های اسنایدر می‌تواند مخاطبان را وارد نبردی پرهیجان و باشکوه کند. از جمله آثار اسنایدر فیلم‌های نگهبانان، مرد پولادین، بتمن در برابر سوپرمن و ارتش مردگان هستند. در ادامه به بررسی تکنیک‌های اسایدر می‌پردازیم و می‌بینیم که چگونه او در فیلم‌هایش انرژی بصری ایجاد می‌کند.

«ساخت فلم لایو اکشن برایم مثل فعالیت فیزیکی است؛ انگار دو ماراتن کار می‌کنم.»

 

تبدیل کمیک‌ها به استوری‌بورد؛

تکنیک‌های کارگردانی در فیلم‌های زک اسنایدر

مدت‌ها قبل از شروع فیلمبرداری، کارگردانان با تهیه مودبوردها، استوری‌بوردها و جداول دکوپاژ مسیر ساخت فیلم را مشخص می‌کنند. اغلب فیلم‌هایی که اسنایدر تهیه‌کنندگی، نویسندگی یا کارگردانی آنها را به‌عهده داشته بر اساس کمیک‌بوک یا رمان‌های گرافیکی بوده‌اند. ساخت فیلم از روی کمیک‌بوک چیز جدیدی نیست اما هیچ‌کس به اندازه اسنایدر به فرم اصلی آن وفادار نیست. فیلم‌های او به شکلی است که انگار مشغول تماشای کتابی متحرک روی پرده سینما هستید. او چطور این کار را انجام می‌دهد؟ استفاده از پالت رنگ‌های نمادین، تصویربرداری صحنه‌های اکشن به روشی خاص، سرعت نمایش فریم‌ها، حرکت دوربین، حرکت لنزها به صورت هدفمند.

نگاهی به روند پیش‌تولید اسنایدر؛

اسنایدر وقتی می‌خواهد از روی کتابی اقتباس کند، آنرا فقط نمی‎خواند بلکه تمام ظرایف آنرا مورد بررسی قرار می‌دهد و از تمام تصاویر آن برای استوری‌بورد و صحنه‌های فیلمبرداری الهام می‌گیرد. گاهی تصاویری که او در فیلم‌هایش می‌سازد کاملا شبیه تصاویر کتاب هستند.   

«وقتی تصویری که می‌گیرید خوب از آب درمی‌آید و کاملا دلخواهتان است، احساس خوبی به شما دست می‌دهد که قابل مقایسه با هیچ چیز نیست.»

استفاده از تصاویر اصلی کتاب دو مزیت برای اسنایدر دارد، اول اینکه نیمی از کار انجام شده است و کار او آسان‌تر می‌شود و دوم اینکه چرا وقتی چیزی خوب است و مخاطب دارد باید آنرا تغییر داد. او همیشه فیلم‎های استودیویی با بودجه هنگفت می‌سازد و تهیه‌کنندگان و اسپانسرها دوست دارد که روی آثار او سرمایه‌گذاری کنند، چرا که به برگشت چند برابری بودجه‌شان مطمئن هستند. وقتی یک کمیک بوک یا کتاب گرافیکی مردم را به هیجان می‌آورد چرا فیلم ساخته شده از روی آن همان اثر را نداشته باشد.

تکنیک‌های کارگردانی در فیلم‌های زک اسنایدر و استفاده از اسپید رمپینگ؛

تکنیک‌های کارگردانی در فیلم‌های زک اسنایدر

صفحات کمیک بوک‌ها پر از تنوع است. در آنها تصویر کلوزآپ شخصیت‌ها روی پس‌زمینه وسیعی دیده می‌شود یا تصویر اکشنی با جزئیات ظریف به تصویر کشیده می‌شود. علاوه‌براین اندازه تصاویر متفاوت است. یکی از تکنیک‌هایی که اسنایدر برای ساخت فیلم‌هایش استفاده می‌کند اسپید رمپینگ است که به وسیله آن آثارش به تصاویر کیمک بوک‌ها نزدیک‌تر می‌شوند. استفاده از اسپید رمپینک موجب می‌شود که بیننده احساس کند دانای‌کل هدایت کننده روایت است(مثل کتاب). در فیلم دانای‌کل، کارگردان است او به بیننده می‌گوید «اینجا می‌خواهم تصویر کُند باشد و شما به جزئیات بیشتر توجه کنید یا می‌خواهم با سرعت زیاد صحنه‌ای را ببینید و هیجان‌زده شوید.»

«من عاشق طنز فیلم‌ها هستم و از طنز دنیای واقعی در فیلم‌هایم استفاده می‌کنم.»

از دیگر مزیت‌های استفاده از اسپید رمپینگ این است که بیننده کاملا احساس می‌کند که مشغول تماشای یک کمیک‌ بوک است و نگاه او همانطور که به تصاویر کتاب جلب می‌شود روی صحنه‌های فیلم متمرکز است. تکنیک اسپید رمپینگ ارتباط عمیقی بین مخاطب و ابرقهرمان ایجاد می‌کند و به بیننده این امکان را می‌دهد که قدرتی که قهرمان فیلم را تبدیل به شخصی فوق‌العاده کرده، تجربه کند.

تکنیک‌های کارگردانی در فیلم‌های زک اسنایدر و استفاده از اسنپ‌زوم؛

تکنیک‌های کارگردانی در فیلم‌های زک اسنایدر

اسنپ‌زوم در واقع زوم‌این و زوم‌اوت سریع است. اسنپ‌زوم تکنیکی مفید در فیلم‌های مستند است. وقتی کارگردانی مشغول ساخت فیلم مستند است باید در زمان واقعی از صحنه‌ها فیلمبرداری کند. اگر اتفاق مهمی در طول فیلمبرداری بیافتد از تکنیک زوم‌این استفاده می‌شود. برای نشان دادن کل لوکیشن، تکنیک زوم‌اوت به کار برده می‌شود. اسنایدر نیز به همین منظور از تکنیک اسنپ‌زوم استفاده می‌کند تا مخاطب بتواند همه چیزهایی که او قصد به تصویر کشیدنشان را دارد، در یک قاب ببیند. برای کارگردانی که کمیک‌بوک‌ها و کتاب‌های گرافیکی را تبدیل به تصاویر متحرک می‌کند و فانتزی را با دنیای واقعی درمی‌آمیزد اسنپ‌زوم تکنیک مفیدی است و موجب می‌شود تا خیال و واقعیت با هم ترکیب شوند.

تکنیک‌های کارگردانی در فیلم‌های زک اسنایدر و اجتناب از کات‌های غیرضروری؛

تکنیک‌های کارگردانی در فیلم‌های زک اسنایدر

استفاده از تکنیک‌های اسپید رمپینگ و اسنپ‌زوم موجب می‌شود تا اسنایدر برای نشان دادن صحنه نبرد از زوایای مختلف دیگر نیازی به کات نداشته باشد و به جای کات‌های سریع با یک برداشت طولانی صحنه را فیلمبرداری می‌کند. همچنین با استفاده از زوم‌این و زوم‌اوت بیننده جزئیات صحنه و نمای باز آنرا می‌بیند. در واقع تکنیک‌های کارگردانی اسنایدر، او را از کات کردن‌های غیرضروری هنگام تدوین بی‌نیاز می‌کنند.

تکنیک‌های کارگردانی در فیلم‌های زک اسنایدر و طراحی رنگ‌ها؛

تکنیک‌های کارگردانی در فیلم‌های زک اسنایدر

اسنایدر از رنگ‌های مختلفی استفاده می‌کند تا جهانی را که پر از زامبی‌ها، ابرقهرمان‌ها و جنگجویان است، به تصویر بکشد. طراحی رنگ سبک کمیک‌بوکی او را برجسته‌تر می‌کند. فیلم‌های اسنایدر، بیننده را به دنیای عجیب، مرموز و خاکستری ابرقهرمان‌ها وارد می‌کند. او فیلم‌هایش را با رنگ‌های سرد و مونوکروم رنگ‌آمیزی می‌کند تا فضای تخیلی سرد و متروکی را به نمایش بگذارد. اسنایدر گاهی برای نشان دادن طنز از رنگ‌های متضاد استفاده می‎کند.

«من کاملا ساده و بی‌پرده می‌نویسم. به این شکل که صفحه اول را شورع می‌کنم و بقیه داستان خودبه‌خود در ادامه می‌آید.»

برگرفته از وب‌سایت studiobinder.com ؛