تکنیک‌های تدوین در سریال بازی تاج و تخت؛

الهام ربیعی - دوشنبه، 1 اردیبهشت 1399

تاتیانا اس. ریگل Tatiana S. Riegel تدوینگر آمریکایی است که بیشتر برای تدوین فیلم‌های مستقل مثل لاراس و دختر واقعی، من تونیا هستم و راه بازگشت شهرت دارد. او سالها دستیار سالی منکه-تدوینگر فیلم‌های تارانتینو- بوده است. ریگل در فصل اول سریال بازی تاج‌وتخت، به عنوان تدوینگر فعالیت داشت. او در کارنامه حرفه‌ای خود یک جایزه ادی برای بهترین تدوین مینی‌سریال و فیلم‌های تلویزیون غیرتجاری را دارد. از دیگر آثاری که ریگل تدوین آنها را به عهده داشته شب وحشت، خون به پا خواهد شد، بهترین ساعات، مردانی که به بزها خیره می‌شوند و هتل میلیون دلاری هستند. ریگل در فیلم‌های مطرحی مثل جی‌اف‌کی و پالپ فیکشن دستیار تدوین بوده است. در ادامه گفتگویی را با این تدوینگر در مورد سبک کاری‌اش در تدوین سریال بازی تاج و تخت مرور می‌کنیم. 

«نویسنده‌ها، کارگردانان و تدوینگران گاهی عاشق صحنه‌ها و لحظاتی هستند که به خودی خود فوق‌العاده‌اند اما به روند داستان کمکی نمی‌کنند، پس باید به شکلی بیرحمانه حذف شوند. در تدوین فقط باید صحنه‌های مفید حفظ شوند.»

تکنیک‌های تدوین در سریال بازی تاج و تخت

چطور تدوین می‌تواند لحن و احساسات صحنه را تغییر دهد؟

هنگام تدوین با انجام تغییراتی می‌توانید صحنه را خنده‌دار یا جدی کنید یا شخصیت فیلم را مهربان، خشن یا ترسو جلوه دهید. بوسیله زمان‌بندی صحنه‌ها، طراحی صدا یا موسیقی می‌توانید تنش و تعلیق بوجود آورید. مثلا در فیلم من تونیا هستم، هنگامی که جهان در حال فروپاشی است، صدای تیک تاک ساعت را می‌شنوید، اینجا برای بالا بردن تنش و اضطراب از این صدا در تدوین استفاده شد. در کل تدوینگر باید صحنه را دستکاری کند تا به نتیجه مطلوب برسد.

هنگام تدوین معمولا با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

گاهی اوقات چیزی که در فیلمنامه کاملا مشخص است در فیلم آنچنان واضح نیستند. بعضی وقت‌ها هم چیزی در فیلمنامه به نظر ضروری می‌آید اما در فیلم زائد است و باید حذف شود. از دیگر مشکلات تدوین این است که بعضی اوقات باید صحنه‌ها را برخلاف توالی فیلمنامه قرار دهیم؛ مثلا بعضی صحنه‌ها باید زودتر یا دیرتر از آنچه در فیلمنامه است قرار بگیرند.

تکنیک‌های تدوین در سریال بازی تاج و تخت

روند تدوین چگونه است؟

ما اول کارت‌هایی تهیه می‌کنیم که روی آنها عنوان هر صحنه نوشته شده است. آنها را روی میز می‌گذاریم و صحنه‌ها را مثل پازل کنار هم می‌چینیم. بعد اگر هنگام تدوین احساس کنیم که با تغییرات صحنه‌ها حس و حال فیلم بیشتر می‌شود، توالی‌شان را تغییر می‌دهیم.

با انجام این تغییرات، فیلم چقدر با فیلمنامه اصلی متفاوت است؟

بستگی به فیلم دارد. من معمولا ساختار فیلم را تغییر می‌دهم. بیشتر اوقات فیلمنامه‌ها خیلی خوب هستند اما وقتی فیلم ساخته می‌شود، مثل فیلمنامه تأثیرگذار نیست. اینجاست که تدوینگر باید با تغییراتی انرژی فیلم را به مخاطب منتقل کند.

چه زمانی تدوینگر به گروه اضافه می‌شود؟

معمولا کار تدوینگر همزمان با شروع فیلمبرداری آغاز می‌شود. البته در پروژه‌های بزرگ تدوینگر در مرحله پیش‌تولید و تهیه استوری‌بورد به گروه اضافه می‌شود و همراه با مسوول جلوه‌های ویژه و کارگردان و عکاس در مورد فیلمنامه و روند تولید آن مشورت می‌کنند. اما در فیلم‌های معمولی، تدیونگر با شروع فیلمبرداری کارش را آغاز می‌کند و معمولا صحنه‌ها را به صورت روزانه بازبینی می‌کند و در اختیار کارگردان می‌گذارد تا او بتواند ایده‌ای در مورد لحن داستان و بازی‌ها بدست آورد و اگر لازم بود تغییراتی بدهد.

با فناوری‌های موجود، به نظر شما می‌توان فیلم را روی لپ‌تاپ تدوین کرد؟

خیلی از تدوینگران این کار را می‌کنند. اما من به شخصه دوست دارم روی مانیتور بزرگ و در فضایی کاملا مناسب کار کنم و تمرکز بیشتری داشته باشم.

تکنیک‌های تدوین در سریال بازی تاج و تخت

با توجه به اینکه صحنه‌ها بارها و بارها فیلمبرداری و تدوین می‌شوند، چطور آنها را سروسامان می‌دهید؟

من تمام صحنه‌های فیلمبرداری شده را با دقت نگاه می‌کنم و نکاتشان را می‎نویسم. گاهی اوقات کارگردان صحنه‌هایی را ترجیح می‌دهد، اما من حتی صحنه‌هایی که او روی آنها تأکید نمی‌کند هم می‌بینم و تکه‌هایی از آنها را در تدوین استفاده می‌کنم.

کار شما چقدر روی کار تدوینگر صدا تأثیر دارد؟

وقتی تدوین تصاویر تمام می‌شود ما آنرا به گروه صدا می‌دهیم تا کار نهایی را روی فیلم انجام دهند. البته این را هم بگویم که تقریبا هرگز کار اینجا تمام نمی‌شود و باز ما مجبوریم کات‌ها و تغییراتی را اعمال کنیم. ما با گروه صدا جلساتی برگزار می‌کنیم و با هم به تماشای صحنه‌ها می‌نشینیم. در مورد استفاده از جلوه‌های ویژه صوتی، صداها و حتی سکوت‌های لازم در صحنه با هم مشورت می‌کنیم.
برگرفته از وب‌سایت cnet.com ؛