موسیقی انیمیشن Onward و ماجراجویی در سبک فانتزی؛

کیارش رمضان‌نژاد - چهارشنبه، 21 اسفند 1398

انیمیشن Onward تولید جدید استودیو پیکسار است. استودیویی شناخته شده که چند سالی است زیر نظر دیزنی عمل می‌کند و قرار گرفتن نامش در کنار هر کدام از تولیدات سینمایی فروش چند صد میلیون دلاری اثر را در گیشه تضمین می‌کند. به نظر می‌رسد انیمیشن Onward نیز این این قاعده مستثنی نباشد و این بار نیز هنرمندان استودیو پیکسار میلیون‌ها بیننده را برای تماشای سفر پر ماجرای برادران Lightfoot در این انیمیشن خوش‌ساخت با خود همراه کنند.

عموما موسیقی متن یکی از نقاط قوت انیمیشن‌های تولید شده در استودیو پیکسار به حساب می‌آید. انیمیمیشن UP نمونه‌های موفق در همین زمینه محسوب می‌شود که هم موفق به دریافت جایزه‌ی اسکار شد و هم پس از چند سال همچنان موسیقی متنش در خاطر علاقه‌مندان طرفداران زنده و پررنگ باقی مانده است.

موسیقی انیمیشن Onward و تکرار یک تجربه‌ی موفق؛

موسیقی انیمیشن Onward 

خوشبختانه انیمیشن Onward هم از موسیقی متنی شنیدنی برخوردار است که حتی در روزهای ابتدایی اکران فیلم نیز طرفداران زیادی پیدا کرده است. آهنگسازی برای انیمیشن Onward را مایکل  دنا  Mychael Danna  و جف دنا  Jeff Dannaبر عهده داشته‌اند. آهنگسازان امتحان پس داده‌ای که پیش‌تر نیز با پیکسار در ساخت موسیقی متن انیمیشن The Good Dinosaur همکاری داشته‌اند.

تقریبا استفاده از آهنگ باکلام در کنار موسیقی بی‌کلام به یک سنت در ساخت موسیقی متن فیلم‌های انیمیشن در هالیوود تبدیل شده است، سنتی که در انیمیشن Onward نیز رعایت شده است و Brandi Carlile ترانه‌ای این انیمیشن را در سبک فولک اجرا کرده است. انتخاب سبک فولک برای این داستان انتخاب بسیار هوشمندانه‌ای به نظر می‌رسد چرا که انیمیشن Onward قصه‌ی نسل‌ها را روایت می‌کند و سبک فولک برای نقل چنین حکایتی یکی از بهترین ژانرهای موسیقی به حساب می‌آید.

موسیقی انیمیشن Onward و هم‌نوایی شنیدنی سبک‌ها؛

موسیقی انیمیشن Onward

در کنار این ترانه، آلبوم موسیقی متن انیمیشن Onward حسابی پر و پیمان است که با 44 قطعه‌ی مختلف قریب به یک ساعت موسیقی شنیدنی را در گوش مخاطب می‌نوازد. باتوجه به اینکه انیمیشن Onward داستانی مدرن است که در دنیایی فانتزی اتفاق می‌افتد، مایکل و جف دنا تصمیم گرفته‌اند تا از عناصر شناخته‌ شده‌ی ژانر فانتزی در کارشان بیشتر استفاده کنند، اما در کنار این موارد سازهایی چون ساز لوت، chimes و harpsichords نیز در موسیقی متن این انیمیشن شنیده می‌شوند و کرها هم در هر چه شیندنی‎‌تر شدن این موسیقی متن نقش غیر قابل انکاری دارند.  

آهنگسازان Onward چند تم مختلف را در ساخت موسیقی متن این فیلم خلق کرده‌اند، اما در میان این چند تم، یکی بیش‌تر از بقیه در طول داستان شنیده می‌شود و احتمالا در ذهن مخاطبان نیز ماندگارتر باشد. تمی که برای توصیف شخصیت ایان در داستان فیلم استفاده می‌شود. این مموسیقی آرامش‌بخش به خوبی موفق شده تا شخصیت ایان را برای تماشاگران توصیف کند.

علی‌رغم حال و هوای فانتزی انیمیشن Onward اما آهنگسازان این اثر سینمایی از ژانرهای مختلف غافل نبوده‌اند و حتی در ساخت برخی از قطعات سراغ سبک راک اند رول هم رفته‌اند. مثلا به عنوان نمونه می‌توان به قطعه‌ی My Mighty Steed در آلبوم موسیقی متن Onward اشاره کنیم که برای بسیاری از طرفداران بهترین قطعه‌ی موسیقی متن این فیلم هم محسوب می‌شود. این قطعه به قدری شنیدنی از کار درآمده که هیچ بعید نیست اگر به ترانه‌ای با کلام تبدیل شود، خیلی زود در بیلبورد به یکی از پرمخاطب‌ترین قطعات پاپ روز بدل شود.

موسیقی انیمیشن Onward نمونه‌ای موفق در سبک فانتزی؛

موسیقی انیمیشن Onward

در مجموع موسیقی متن Onward یکی از بهترین نمونه‌های آهنگسازی در سبک ماجراجویی Adventure آن هم در دنیایی انتزی است که می‌تواند به منبع الهامی برای بسیاری از آهنگسازان جوانی تبدیل شود که علاقه‌مند ساخت موسیقی متن در حال و هوای ماجراجویانه یا فانتزی هستند.

اگر همه‌گیری ویروس کرونا اکران این فیلم را در کشورهای مختلف با مشکلی مواجه نکند، هیچ بعید نیست که انیمیشن Onward رکوردهای تازه‌ای در گیشه به نام خودش ثبت کند.

برگرفته از وب‌سایت laughingplace.com ؛